Vesti

MECOSOPRAN MILIJANA NIKOLIĆ I TENOR ROZARIO LA SPINA GOSTOVALI U BIZEOVOJ OPERI “KARMEN”

20 novembar 2014

Mecosopran Milijana Nikolić i tenor Rozario la Spina gostovali su u četvrtak 20. novembra u operi Žorža Bizea “Karmen”, koja je izvedena na Velikoj sceni pod dirigentskom upravom Ane Zorane Brajović.
Nikolić je nastupila u naslovnoj roli, ulogu Mikaele pevala je sopran Suzana Šuvaković Savić, a Spini je bio poveren lik Don Hozea.
U podeli su bili i Aleksandar Stamatović (Eskamiljo), Ivanka Raković Krstonošić (Fraskita), Ljubica Vraneš (Mercedes), Darko Đorđević (Remandado), Pavle Žarkov (Dankairo), Vuk Zekić (Morales) i Vuk Matić (Zuniga).
U predstavi je učestvovao Orkestar, Hor i ansambl Baleta Narodnog pozorišta u Beogradu, kao i Dečiji hor "Horislavci".
Opera u četiri čina "Karmen", u režiji Nebojše Bradića, imala je tri ravnopravne premijere - 24. i 25. marta i 7. aprila 2012. godine.
Bradić je izmestio radnju u vreme građanskog rata u Španiji, a posebna atmosfera dobila se angažovanjem dela ansambla Baleta, korišćenjem nekih tradicionalnih borbi koje se uvek vezuju za “Karmen”, kao i ubacivanjem elemenata flamenko muzike.
Fenomenalna Bizeova partitura, međuljudski odnosi, ljubav, strast, smrt... to je nešto što je u ovom delu uvek aktuelno bez obzira gde i kada se dešava i zbog toga je “Karmen” najpopularnija opera svih vremena.
Scenografiju je kreirao Geroslav Zarić, kostime je uradila Katarina Grčić Nikolić, a koreografiju Emilija Jovanović.
Predstava "Karmen" deo je programa Narodnog pozorišta u Beogradu “Karmenijana” koji od prošle godine predstavlja sve proslavljene operske pevačice iz Srbije koje su ulogu Karmen tumačile u zemlji i inostranstvu.
Priča o fatalnoj Cigančici, simbolu senzualne, strastvene, nezavisne žene čija ljubav prema slobodi opstaje i pred licem smrti - Karmen, nastala je po noveli Prospera Merimea.
Opera je komponovana na libreto koji su sastavili poznati majstori svoga zanata, Mejak i Alevi, koristeći pomenutu novelu, po porudžbini pariske Opere komik 1872. godine.
Praizvođenje je održano u francuskoj prestonici 3. marta 1875. godine.
Predstava je u Beogradu prvi put odigrana 1911. prilikom gostovanja zagrebačke opere, a u Narodnom pozorištu prvi put je postavljena 1923. godine.
M.B.

MILIJANA NIKOLIĆ, mecosopran – poreklom je iz Srbije. Diplomirala je na Fakultetu muzičke umetnosti, u klasi prof. Radmile Smiljanić. Dobitnica je više nagrada na brojnim međunarodnim takmičenjima, uključujući i nagrade „Biserka Cvejić“ (za najistaknutijeg pevača 1998) i „Nikola Cvejić“ za mladog pevača koji najviše obećava na Međunarodnom takmičenju „Petar Konjović“, 1998. U Narodnom pozorištu u Beogradu je debitovala u ulozi Tizbe u Rosinijevoj operi Pepeljuga, 2000. Naredne godine je dobila dvogodišnju stipendiju za usavršavanje na Akademiji za soliste u milanskoj Skali. Od tada je pevala vodeće mecosopranske uloge širom Evrope, Amerike, Azije, Australije i Novog Zelanda. U Skali je debitovala ulogom Kunize u Verdijevom Obertu, a istu ulogu je pevala i u Teatru „Karlo Feliče“ u Đenovi. U Italiji je nastupala i u produkcijama Ifigenija na Taurisu u Rimskoj operi (dirigent Rikardo Muti) i Ig, vojvoda Pariza u Teatru „Doniceti“ u Bergamu, Pozorištu „Belini“ u Kataniji i milanskoj Skali (ovu operu je objavila diskografska kuća NAXOS); Rosinijeva Svečana mala misa i Nabuko (Fenena) u Teatro lirico u Kaljari; Vivaldijeva Judita pobeđuje (Judita) u Teatru „Lauro Rosi“ na Festivalu u Macerati.  Tumačila je naslovnu ulogu u Karmen na Festivalu Savolina u Finskoj, Dalilu u Samsonu i Dalili u Aziji, Eboli u Don Karlosu u Seulu (Koreja) i u Operi u Hong Kongu; nastupala je i u Filharmoniji i Simfonijeti u Hong Kongu. Tokom 2012. je nastupala u nekoliko recitala u Japanu a iste godine je debitovala u SAD kao Amneris u Mičigenskoj operi. Tokom 2014. je pevala Karmen u Sidneju i Melburnu, kao i Metropolitenu u Njujorku. U sidnejskoj Operi tokom poslednjih nekoliko sezona peva Karmen, Amneris u Aidi, Veneru u Tanhojzeru...

ROZARIO LA SPINA je učio pevanje na Muzičkom konzervatorijumu u Kvinslendu, a školovanje je nastavio na Kraljevskom muzičkom koledžu u Mančesteru, pod tutorstvom Džozefa Varda. Pošto je osvojio prvu nagradu na takmičenju tenora u L'Accademia di La Scala 2000, Rozario je nastavio dvogodišnje usavršavanje za mlade pevače u milanskoj Skali, gde se obučavao kod Lućane Sera i Lejle Gencer, posle čega je debitovao ulogom Kurira u operi Samson i Dalila (uz Plasida Dominga i Olgu Borodinu). Osvojio je prvu nagradu na Međunarodnom operskom takmičenju „Mario del Monako“ 2002, a iste godine je nastupao u glavnoj ulozi u Skali kao Rikardo (Oberto) i u Teatru Karlo Feliće u Đenovi. U australijskoj Operi je debitovao kao Kavaradosi (Toska) 2005, a zatim je nastupao u ulogama: Radames (Aida), Princ (Zaljubljen u tri narandže), Alfredo (Travijata), Pinkerton (Madam Baterflaj), Vojvoda (Rigoleto), Princ (Rusalka), Kalaf (Turandot), Mekdaf (Magbet), Rodolfo (Boemi), Don Hoze (Karmen), Hofman (Hofmanove priče). U Americi je debitovao u Operi u Sijetlu u ulozi Rodolfa 2007, gde je potom nastupao i kao Radames, a istom ulogom je debitovao i u Kanadi. Snimio je CD/DVD: Spektakularna klasika sa Simfonijom Melburna (ABC Classics), Pučinijeva Romansa sa Simfonijom Kvinslenda (ABC Classics); Princa u Rusalkama pod dirigentskom upravom Ričarda Hikoksa (Chandos); solo album sa Filharmonijskim orkestrom Monte Karla (Universal Music, 2009); snimak predstave Turandot (pevao je Kalafa) u Operi u Sidneju, 2012... Prošle godine je okviru obeležavanja 200 godina od Verdijevog rođenja pevao u Rigoletu i Travijati u Pertu, Moć sudbine (Don Alvaro) u Adelaidi, Verdijev Rekvijem na Tajvanu i Novom Zelandu, Radamesa u Detroitu i Gastona (Jerusalim) u Fidenci, Don Hozea širom Japana... Ove godine peva Vojvodu u Operi u Kvinslendu, Manrika (Trubadur) u Zapadno-australijskoj operi i Poliona (Norma) u Operi Viktorije.