Vesti

U MUZEJU NARODNOG POZORIŠTA PRIREĐEN CIKLUS "U SUSRET PREMIJERI"

29 mart 2014

U okviru ciklusa "U susret premijeri", u subotu 29. marta, u Muzeju Narodnog pozorišta u Beogradu održan je program posvećen operi Đakoma Pučinija "Toska", u režiji Dejana Proševa.
Javno predstavljanje ovog remek dela slavnog italijanskog kompozitora, čija je premijera zakazana za 2. april na Velikoj sceni, nije bilo namenjeno samo predstavnicima medija, nego i svim zainteresovanim ljubiteljima pozorišta i operske umetnosti.
Tom prilikom, o ovoj operi, kao i svojim iskustvima tokom rada na njenoj pripremi, govorili su reditelj, dirigent i solisti, a moderator je bio direktor Muzeja Dragan Stevović koji je, u uvodnom delu, ocenio da je "Toska" sastavni deo repertoara svih ozbiljnih operskih kuća u svetu.
Priznati gost iz Makedonije, reditelj Prošev, koji je već imao priliku da postavi ovo delo, rekao je da "Toska" predstavlja veliki izazov za svakog njegovog kolegu.
On je istakao da je tokom dosadašnjih proba imao veoma dobru saradnju sa kompletnom umetničkom i autorskom ekipom predstave.
- Režija je tradicionalna, klasična i verujem da će biti veoma interesantna publici - rekao je Prošev.
Dirigent Ana Zorana Brajović koja je prvi put dirigovala "Tosku" 2006. godine, kazala je da joj je to jedna od najdražih opera.
- Dugo sam izučavala njenu partituru. Toska, Boemi i Madam Baterflaj predstavljaju vrhunac Pučinijevog stvaranja. Što se tiče "Toske" tu, zaista, nema nijedne pogrešne note. Sve je na svom mestu i svaka nota ima svoje značenje  - ocenila je Ana Zorana Brajović.
Tenor Dušan Plazinić, koji je ulogu Kavaradosija prvi put pevao 1995. godine u režiji Borislava Popovića, kaže da ju je tada uradio veoma temeljno i istakao da mu je to ovom prilikom, u velikoj meri olakšalo posao.
Praveći poređenje između te i postavke Dejana Proševa, on je primetio da je sada "mizanscen drugačiji, a pevanje mnogo lakše nego što je bilo tada".
Ana Rupčić Petrović kojoj je, zajedno sa Jasminom Trumbetaš Petrović i Suzanom Šuvaković Savić, poverna naslovna uloga, izjavila je da je Tosku spremila još 2005. godine.
- Tada sam bila bez iskustva i nisam želela da je pevam na sceni. Sve ima svoje vreme i to uvek naglašavam. U međuvremenu, pevala sam je parcijalno u Nemačkoj pod dirigentskom upravom maestra Dejana Savića. Drago mi je da ću sada biti u prilici da je dočaram u celini i veoma se radujem tome - rekla je Ana Rupčić Petrović.
Ona je dodala da bi bilo veoma interesantno da na jednom od budućih izvođenja ove predstave, ulogu Toske u svakom činu, peva druga solistkinja.
Njen predlog, v.d. direktora Opere Jelena Vlahović, koja je sedela u publici, je prihvatila i rekla da ga usvaja sa zadovoljstvom.
Jasmina Trumbetaš Petrović, koja će ulogom Toske proslaviti dve decenije umetničkog rada, istakla je da tu rolu nije pevala do sada zato što je smatrala da za nju mora da postoji određena i vokalna i psihička zrelost.
Ona se posebno osvrnula na drugi čin predstave koji je, prema njenim rečima, veoma zahtevan i predstavlja kulminaciju dramske radnje.
Dodala je da je ova uloga, što se nje tiče, došla u pravo vreme zato što je, u međuvremenu, stekla i vokalno i scensko iskustvo.
Za kraju susreta, zajedno sa kolegom Plazinićem, izvela je odlomak iz dueta Kavaradosija i Toske iz prvog čina.
U velikom ansamblu su i Janko Sinadinović/ Dejan Maksimović (Kavaradosi), Boris Trajanov k.g/ Miodrag. D. Jovanović/ Aleksandar Stamatović (Skarpija), Pavle Žarkov/ Mihailo Šljivić (Crkvenjak), Danilo Stošić/ Igor Matvejev/ Darko Đorđević (Spoleta), Vuk Matić/ Aleksandar Pantelić/ Aleksandar Stamatović/ Strahinja Đokić (Anđeloti), Mihailo Šljivić/ Aleksandar Pantelić/ Pavle Žarkov (Šarone), Ivanka Raković Krstonošić/ Jovana Čurović/ Jovana Belić (Pastir) i Strahinja Đokić/ Mihailo Šljivić (Tamničar).
Ciklus "U susret premijeri", pokrenula je 14. decembra prošle godine direkcija Opere Narodnog pozorišta u Beogradu, u cilju što boljeg upoznavanja javnosti sa operskim delom koje se priprema za postavljanje na redovan repertoar.
M.B.