IN MEMORIAM: Игор Вук Торбица (1987-2020), редитељ представе „Царство мрака“

Изненадна смрт једног од најталентованијих, најангажованијих и најнаграђиванијих српских редитеља млађе генерације Игора Вука Торбице, који је трагично окончао свој живот 16. јуна, у 33 години, дубоко је потресла културну јавност, не само у нашој земљи, него и у региону.

Током краткотрајне, веома блиставе каријере, с великим успехом режирао је у многим српским позориштима, као и у Хрватској, Босни и Херцеговини, Словенији и Македонији. 

У сећању бројних љубитеља позоришта остаће упамћене његове режије представа „Хинкеман“, „Тит Андроник“, „Мизантроп“, „Крваве свадбе“, „Тартиф“, „Бакхе“, „Разбијени крчаг"...

Једна од незаборавних представа у Игоровој режији, свакако је и „Царство мрака“ коју је по тексту Лава Николајевича Толстоја поставио на Сцени „Раша Плаовић“ Народног позоришта у Београду. 

Био је то први и једини пут да је режирао у нашем националном театру, а премијера је одржана 24. марта 2017. године.

У подели су били Олга Одановић (Матрјона), Хана Селимовић (Анисја), Вања Ејдус (Акуљина), Љубомир Бандовић (Петар), Анастасиа Мандић (Кума), Небојша Љубишић (Аћим), Иван Ђорђевић (Никита), Никола Вујовић (Митрић), Ивана Шћепановић (Марина), Новак Радуловић (Сват) и девојчица Јелена Благојевић (Ањутка).

Теме из Толстојеве драме (коју је један од највећих руских реалиста свог доба написао 1886. године), попут преваре, похлепе, прељубе, лицемерја, убиства и чедоморства, а све зарад новца који је „сваком послу господар“, веома су присутне и у данашњем времену.

Славни писац у овом комаду о греху и изопачености карактера, за шта највише криви очајничко сиромаштво, пружа довољно доказа да су сви ти људи који живе у једном таквом царству мрака и сами мрачни и сви међусобно подједнако способни за оно најгоре…

Представа се, између осталог, издаваја и по томе што се сцена налази иза специјалне стаклене преграде захваљујући којој глумци не могу ни да виде ни да чују публику, а за такво несвакидашње решење, први пут примењено у неком београдском позоришту, Торбица је сматрао да постоје концептуални, практични и уметнички разлози...

Публика је била одушевљена, критика такође. Да је реч о, заиста, квалитетној представи потврђују и награде које су освојене на неким од домаћих и иностраних позоришних фестивала.

На трећем театарском фестивалу „Позоришно пролеће“ у Шапцу, одржаном у априлу 2018. године, „Царство мрака“ је, одлуком стручног жирија, проглашено за најбољу представу, Хана Селимовић је добила Награда за најбољу глумицу, а Олга Одановић Награду за глумачко остварење.

Годину дана касније, на шестом Драма фестивалу у Љубљани, у веома јакој конкуренцији, „Царству мрака“ је припало једино признање које се додељује на тој манифестацији - Награда публике „Јернеј Шугман“ за најбољу представу, са просечном оценом 4,7.

Представа је имала веома запажен наступ и јесенас – 17. октобра, у оквиру IX Руског међународног позоришног фестивала у Нижњем Новгороду, одиграна је у препуној сали Државног академског драмског позоришта, а на крају извођења, публика је вишеминутним стајаћим овацијама испратила комплетан ансамбл. 

Круна тог гостовања потврђена је још једним признањем - једногласном одлуком стручног жирија, којим је председавао угледни позоришни критичар из Москве Николај Џегин, „Царство мрака“ је добило Специјалну награду за представу у целини и оригинално драмско читање Толстојевог дела.

Представа се налази на редовном репертоару Сцене „Раша Плаовић“ и до сада је одиграна 36 пута. 
 

Прочитајте још вести