O predstavi

PUČINIJEVA TOSKA
Pučinijeva Toska spada među najomiljenije i najviše izvođene opere uopšte. Pisci i komentatori stalno iznose nove pretpostavke o uzrocima ove popularnosti, a proizvođači gramofonskih ploča isporučuju nove i nove snimke kompletne opere. Izgleda da jasna i pregledna, ali uzbudljiva radnja, smeštena u pogodno istorijsko razdoblje, i dve tenorske i jedna sopranska arija, uz dva velika dueta soprana i tenora, obezbeđuju trajan uspeh, iako su mnogi smatrali da sadržina nije baš operska. Pučini je još 1889. u Milanu gledao predstavu Sarduove Toske sa jedinstvenom Sarom Bernar u naslovnoj ulozi, ali kako je mogao samo da prati glavni tok radnje, pošto nije znao francuski, dosta brzo je napustio ideju da komponuje operu na ovaj siže, koji će kasnije biti obrađivan i na filmu. Izgleda da je Verdi visoko ocenio sadržinu Toske kao podloge za operski libreto, jer je navodno izjavio da bi to rado stavio u muziku, kada bi još imao dovoljno vremena. Posle uspeha Boema, Pučini je u traganju za pogodnim libretom ponovo obratio pažnju na Tosku i pošto je bio saznao da je kompozitor Franketi započeo rad na Ilikin libreto po Sarduu, uspeo je preko svog izdavača Rikordija da se njegov takmac odrekne libreta, i ubrzo je sam Pučini po libretu Ilike i Đakoze prionuo na komponovanje. Trebalo je savladati izvesne otpore preterano sujetnog Sardua, i posle dugih i teških pregovora, pripreme su povoljno okončane. Izbačene su iz libreta brojne sporedne ličnosti drame, izostavljene su sve manje značajne epizode, i sve je svedeno na tri zaokrugljena čina. Kritičari smatraju da je Pučini od svih operskih kompozitora imao najprecizniji osećaj za vremensko prostiranje radnje, za odmeravanje dužine svake epizode, tako da ni u Toski, kao ni u Boemima, nema ničega suvišnog, zamarajućeg, i radnja ide stalno napred, a lirske scene sa arijama i duetima su na prvom mestu. Radnja Toske, građena na temelju ljubavi, strasti ali i ljubomore, u kojoj ima mučnih scena mučenja, ubistava, izvršenja smrtne kazne streljanjem i samoubistva, muzički je uobličena melodijski, glasovi su uvek u prvom planu, iako je orkestarska pratnja uverljiva, izrazita i majstorska. Dijatonika preovladava, iako izleti u celostepenu skalu nisu retki, a i upotreba crkvenih skala je prisutna. U svoje vreme, muzika Toske je možda i šokirala slušaoca, od prvih taktova koji donose motiv barona Skarpije u tri akorda koji sasvim novo zvuče, ali danas nam sve izgleda milozvučno, rafinirano i virtuozno. Napomenimo da Toska sadrži upravo paradne uloge za soprana, tenora i baritona, i da uvek kada se nađu na okupu tri velika pevača, uspeh je više no zagarantovan. Među prvim velikim tumačima Toske bila je Milka Trnina, koja je u Londonu i Njujorku slavila trijumfe kao najbolja Toska. Toska je na beogradskoj sceni uvek imala odlične tumače, i sve sopranistkinje koje su tumačile naslovnu ulogu smatrale su Tosku za jednu od nekoliko svojih najboljih uloga. Na gramofonskim pločama su poznati snimci Renate Tabaldi sa partnerima Đuzepe Kamporom i Encom Maskerinijem, pod upravom Alberta Eredea, zatim iste sopranistkinje sa Mariom del Monakom i Džordžom Londonom, pod palicom Molinari-Pradelija, zatim Marije Kalas sa Đuzepe di Stefanom i Tito Gobijem, pod upravom Viktora de Sabate, kao i po mnogima najlepši snimak, na kojem glavne uloge tumače Zinka Kunc, Đusi Bjerling i Leonard Voren, pod upravom Eriha Lajnsdorfa.
Konstantin Vinaver
ĐAKOMO PUČINI
Kada ima da se okarakteriše italijanski verizam, pravac kojem je pored Maskanjija i Leonkavala pripadao sa izvesnim ograničenjima i Đakomo Pučini (1858–1924), mora se baciti jedan pogled na muzičko-dramsko stvaranje XIX veka. U centru muzičko-dramskog stvaranja XIX veka stoji Rihard Vagner, nesumnjivo najveći muzički dramatičar uopšte. Vagnerovo muzičko-dramsko delo izvršilo je jedan od najvećih uticaja u istoriji muzike. Čitav niz Vagnerovih epigona, kompozitora skromnijih talenata, u svim evropskim zemljama a naročito u Nemačkoj, komponovalo je duga i dosadna, danas potpuno zaboravljena muzičko-scenska dela, dovodeći do apsurda Vagnerove principe. Sasvim je prirodno da se reakcija protiv Vagnera javila u Italiji, gde je zbog izvanredno jake operske tradicije, Vagnerov uticaj bio najslabiji. Italijanski verizam, svojim dramatičnim scenama iz narodnog života, bez finije psihološke analize, muzički nemarno i površno obrađenim, sa ekstremnim kolebanjima između lirizma i brutalnih efekata, značio je reakciju na Vagnerov uticaj, koji se u Italiji mogao konstatovati delimično u Verdijevom Otelu, a naročito u delu Ariga Boita, u njegovom Mefistofelesu. Čist verizam ostvaren je samo u Kavaleriji rustikani Maskanjija i Pajacima Leonkavala. Iako su njihova dela imala velikog uspeha i izvršila znatan uticaj na evropsko opersko stvaranje krajem XIX i početkom XX veka, Maskanji i Leonkavalo nisu uspeli da veristički stil podignu do univerzalnog značaja. To što oni nisu uspeli, učinio je Pučini, modifikujući, u izvesnoj meri, osnovne postavke verističke estetike. Rođen 22. decembra 1858. godine u Luki, malom gradu Toskane, Pučini je završio konzervatorijum u Milanu, kod Bacinija i Ponkielija, proslavljenog kompozitora Đokonde. Sa velikim smislom za operski teatar, Pučini se posvećuje isključivo operskoj kompoziciji. Posle prvih pokušaja (Vili 1884, Edgar 1889) i prvih većih uspeha (Manon Lesko 1893), on stiče svetsku slavu svojim najznačajnijim i najpopularnijim delima: Boemi (1898), Toska (1900) i Madam Baterflaj (1904). Zatim slede Devojka sa zapada (1912), Lastavica (1917), Triptih (Plašt, Sestra Anđelika, Đani Skiki 1918) i najzad njegova labudova pesma, Turandot (izveden 1926. godine). Jedan od Pučinijevih uspeha leži u srećno izabranim libretima. „Ja ne mogu živeti, a da ne pišem muziku“, govorio je on Frakoroliju, svom docnijem biografu. „I, kako nisam vešt da komponujem simfonijsku muziku, po svršetku jedne opere odmah idem da tražim novu. Uvek mislim da će mi proviđenje pomoći da nađem simpatičan tekst koji će biti pun života, uzbuđenja i čovečnosti, naročito pun čovečnosti. Mučno je traganje za jednim libretom.“ Ipak, to mučno traganje uvek se uspešno završavalo. Čovek sa sigurnim pozorišnim instinktom, Pučini je osećao scenu, tražio uzbudljive dramske sukobe i negovao kult velikih gestova i očajnih krikova koji rezultiraju iz jakih strasti. Pučini je ovako formulisao tajnu svakog pozorišnog uspeha: „Postoje tri zakona kada je u pitanju pozorište: buditi interesovanje, iznenađivati i dirnuti“. To je ujedno njegovo osnovno estetsko načelo. Pučini je više nego iko računao na nerve svoje publike i delovao na njih, služeći se često i spoljašnjim efektima. Njegov operski stil predstavlja više ili manje harmoničnu mešavinu brutalnosti i sentimentalnosti. Te dve osobine njegovog stila imaju i svoje specijalno poreklo. Kad je u pitanju brutalnost, naturalizam, grubi kontrasti i široke linije, Pučinijev stil je neposredni nastavak verizma. Pučinijeva sentimentalnost u muzičkom smislu, proističe jednim delom iz njegove Manon Lesko, a drugim delom iz Verdijeve Travijate. Analizirane kompoziciono-tehnički, partiture Pučinijevih opera sastoje se iz mozaičnog muzičkog tkiva, izvanredno duhovito instrumentiranog i uobličenog u jednu celinu sigurnom rukom majstora. Intenzivno orkestarsko podvlačenje drame, iznenadni kontrasti, velike gradacije, često teatralne i neubedljive, temperamentni izlivi, široka raspevanost melodijskih linija u smislu italijanske tradicije – to su bile glavne osobine Pučinijevog operskog stila. Na početku svoje monografije o Pučiniju, Adolf Vajsman je rekao: „Ja ne želim Pučinija da shvatim tragično. On to ne podnosi. Njegove granice su očigledne“. U sumi stvaralačkih kvaliteta Pučini nije kompozitor velikog formata. Ono što ni većima nije uspevalo, postigao je Pučini: stvorio je svoj lični stil, koji vrlo snažno deluje, iako često prelazi u manir ili se spušta na nivo operete. Ipak, Pučini je danas, zajedno s Verdijem, i pored izrazitih modernih tendencija u operskom stvaranju, suvereni gospodar operskih scena.
B. Dragutinović
ANA ZORANA BRAJOVIĆ
Rođena je 1975. godine u Beogradu. Diplomirala je klavir na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, u klasi prof. Mirjane Šuice Babić i magistrirala dirigovanje u klasi maestra Jovana Šajnovića. Dobila je Oktobarsku nagradu za dostignuća u muzičkoj umetnosti 1995, kao najmlađi kandidat. Na takmičenju „Boris Hristov“ u Sofiji 2000, osvaja Prvu nagradu za izvođenje i korepeticiju. Za školsku 2003/04. dobija Fulbrajtovu stipendiju u okviru koje se usavršavala na Pibodi (Peabody) konzervatorijumu u Baltimoru, u klasi prof. Gustava Mejera. Od 1. oktobra 1994. je asistent dirigenta, a od 2000/01. stalni dirigent Opere i Baleta Narodnog pozorišta. Kao najmlađi dirigent koji je stao za pult Opere, 1995. je dirigovala Mocartovu Čarobnu frulu. Dirigovala je svetsku premijeru opere o Nikoli Tesli Ljubičasta vatra Džona Gibsona, 2006. Od 2007. do 2012. diriguje tekući repertoar u matičnoj kući, između ostalog i obnove opera Seviljski berberin (2010) i Bal pod maskama (2011). Rosinijevim Seviljskim berberinom je 24. novembra 2011. obeležila 20 godina umetničkog rada. Karijeru je započela 1991. kao pijanista, mnoštvom koncerata u Srbiji i inostranstvu. U Zadužbini „Ilije M. Kolarca“ je 1995. održala promenadni koncert u pratnji Simfonijskog orkestra RTS, kao pijanista i dirigent. Od tada je redovni gost ovog orkestra, sa kojim je 2003. (uz učešće Hora RTS) snimila CD sa svitom Aleksandra Kostića Deus Absconditus. Učestvovala je na koncertu Millenium Stage u Kenedi centru u Vašingtonu. U saradnji sa muzičarima Metropolitena, 2006. je učestvovala na Bruklinškom festivalu muzike u Njujorku. Radila je i u operskim kućama u Baltimoru i Vašingtonu. U saradnji sa Sarajevskom filharmonijom, dirigovala je Žizelu u Narodnom pozorištu u Sarajevu 2011.
DEJAN PROŠEV
Rođen je 1979. u Skoplju, gde je završio solo pevanje u Srednjoj muzičkoj školi „Ilija Nikolovski – Luj“ u klasi prof. Marije Nikolovske, a potom na sofijskoj Muzičkoj akademiji „Pančo Vladigerov“ diplomira opersko pevanje (2002) i magistrira (2003), u klasi prof. Nika Isakova, da bi magistarski rad iz muzičko-scenske režije odbranio na istoj akademiji kod prof. Pavela Gerdžikova (2012). Kao pevač, debitovao je 2002. u dečjoj fantastičnoj operi Svitac, V. Čučkova, u Sofijskoj nacionalnoj operi i baletu. Slede baritonske uloge u predstavama Makedonske opere i baleta Turandot, Tajni brak i Poseta stare dame, te Priča o svetlosti (prva bugarska rok-opera) u Nacionalnom muzičkom teatru u Sofiji. U Makedonskoj operi i baletu je angažovan od 2005. kao asistent reditelja, gde do 2008. održava sve operske predstave tekućeg repertoara. Od 2007. paralelno radi i kao projekat-menadžer: od 2008. do 2010. je bio umetnički direktor, a od 2011. je upravnik ove kuće. Bio je asistent reditelja pri postavljanju Donicetijeve opere Don Paskvale u Bitoljskoj operi (2005); preneo je režiju Mocartove Čarobne frule austrijskog reditelja Angela Cabrasa na scenu Nacionalne opere u Tirani (2006), a na sceni Makedonske opere i baleta 2007. je režirao dva Verdijeva dela, Trubadur i Aidu – kojom su zatvorene 35. majske operske večeri. Pohađao je master class: Ane Marije Pipitone (1997, Ređo Kalabrija, Italija), Mirele Paruto i Antonia Boajea iz Italije (1997, Interfest, Bitolj) i Rajne Kabaivanske (2002, Sofija, Bugarska). Bio je član žirija Međunarodnog takmičenja operskih pevača „Don Salvatore Papagalo“ (2012, Molfeta, Italija). Od 2013. je stručni saradnik Operskog studija Univerziteta „Goce Delčev“ u Štipu.
Premijerno izvođenje
Premijera 2. april 2014. / Velika scena
Muzička drama u tri čina
Libreto po drami Viktorijena Sardua napisali L. Ilika i Đ. Đakoza
Dirigent Ana Zorana Brajović
Reditelj Dejan Prošev k.g.
Scenograf Miraš Vuksanović
Kostimograf Katarina Grčić Nikolić
Asistent dirigenta Đorđe Stanković
Asistent reditelja Ana Grigorović
Asistent scenografa Jasna Saramandić
Asistent kostimografa Ružica Ristić
Video produkcija Petar Antonović
Premijerna podela:
Toska Jasmina Trumbetaš Petrović / Suzana Šuvaković Savić / Ana Rupčić
Kavaradosi Dušan Plazinić / Janko Sinadinović / Dejan Maksimović
Skarpija Boris Trajanov, k.g. / Miodrag D. Jovanović / Aleksandar Stamatović
Crkvenjak Pavle Žarkov / Mihailo Šljivić
Spoleta Darko Đorđević / Danilo Stošić / Igor Matvejev
Anđeloti Vuk Matić / Aleksandar Pantelić / Strahinja Đokić*/ Mihailo Šljivić
Šarone Mihailo Šljivić / Aleksandar Pantelić / Pavle Žarkov
Pastir Ivanka Raković Krstonošić / Jovana Čurović* / Jovana Belić*
Tamničar Strahinja Đokić* / Mihailo Šljivić
Kardinal, državni sudija Roberti, pisar, oficir, narednik, vojnici, špijuni, gospođe i gospoda, narod u crkvi
Događa se u Rimu, juna 1800.
ORKESTAR I HOR OPERE NARODNOG POZORIŠTA
* polaznici Operskog studija „Borislav Popović“ Narodnog pozorišta u Beogradu
Koncertmajstor Edit Makedonska, Vesna Jansens
Šef Hora Đorđe Stanković
Korepetitori Srđan Jaraković, Gleb Gorbunov, Nada Matijević, Nevena Živković, Stefan Zekić
Binsku muziku vodi Đorđe Stanković i Milica Radivojević
Inspicijenti Branislava Pljaskić, Ana Milićević, Mirjana Goločevac
Sufleri Silvija Pec, Biljana Manojlović
Organizatori Maša Milanović Minić, Snježana Vujasinović Đorđević, Nemanja Stanojević
Majstor maske Dragoljub Jeremić
Majstor svetla Srđan Mićević
Majstor pozornice Zoran Mirić
Majstor tona Perica Ćurković
Modelar muških kostima Drena Drinić
Šef muške krojačnice Jela Bošković
Modelar ženskih kostima Radmila Marković
Šef ženske krojačnice Snežana Ignjanović
Modelar obuće Milan Rakić
Modista Radica Komazec
Dekor i kostimi su izrađeni u radionicama Narodnog pozorišta