Вести

СЛОБОДАН УНКОВСКИ 23. 12. ГОСТ ЦИКЛУСА „СУСРЕТИ“ У МУЗЕЈУ НАРОДНОГ ПОЗОРИШТА

19 децембар 2011

У оквиру циклуса „Сусрети“, у петак 23. децембра у Музеју Народног позоришта (18,00), биће одржано вече са редитељем Слободаном Унковским.

Разговор са угледним гостом из Македоније, који у Народном позоришту већ извесно време спрема драму „Живот је сан“ Педра Калдерона де ла Барке, а чија се премијера очекује у другој половини јануара, водиће драматург Славко Милановић.
Улаз је слободан.
Унковски је рођен 1948. године у Скопљу. Дипломирао режију 1971. на Академији за позориште, филм, радио и телевизију у Београду, у класи проф. Вјекослава Афрића. У периоду од 1971–1981. био је редитељ и уметнички директор Драмског театра у Скопљу, доцент на Факултету драмских уметности у Скопљу (1983–1987), као добитник Фулбрајтове стипендије предавао је режију на Универзитету у Њујорку (1987/88), а на Харвард универзитету глуму и режију (1988/89). Током 1990. био је „Artist-in-Residence“ у Америчком репертоарском позоришту у Кембриџу, МА УСА и у Народном позоришту Атина. У периоду 1996–1998. био је министар за културу у Влади Републике Македоније. Сада је професор глуме и режије на Факултету драмских уметности у Скопљу и води постдипломске студије режије.
Слободан Унковски је један од најзначајнијих редитеља бивше Југославије, а са писцем Гораном Стефановским (чијих је чак десет комада поставио на сцену), представљао је ауторски тандем који је успео да изрази позоришна схватања целе једне генерације уметника. Иако се почеци његове каријерe подударају са периодом цветања такозваног редитељског театра (већ једна од његових првих представа, Ништа – према тексту Артура Копита, била је радикалан експеримент и победила је на сарајевском МЕСС-у), Унковски је остао привржен драмском тексту. У његовим представама су све театарске компоненте оптимално развијене (од сценографије и костима до звука, сценског покрета, музике и дизајна светла), али су увек у некој врсти савршене равнотеже са драмским текстом и глумачком игром; сваки драмски писац може само да пожели да праизведбу његовог дела ради Унковски (а листа писаца је значајна, од Горана Стефановског, Милице Новковић, Рудија Шелига, Дејана Дуковског... до Милене Марковић). Али његово редитељско умеће се пре свега испољава у сарадњи са глумцима; читав низ непоновљивих глумачких креација остварен је управо у представама Слободана Унковског.
Унковски је светски познат уметник чије представе често представљају прекретницу не само у раду појединих уметника, него и театара у којима је радио. Критичар Кевин Кели је у „Бостон глобу“ таквом „прекретницом“ (milestone) назвао његову режију Брехтовог Кавкаског круга кредом у Америчком репертоарском позоришту у Кембриџу, САД, позоришту у којем је, поред многих светски значајних уметника, режирао и Роберт Вилсон. Такве датуме у историји представљају његово Дивље месо Стефановског за Драмски театар из Скопља, Лепа Вида Шелига за Камерни театар 55 из Сарајева, Хрватски Фауст Шнајдера и Позоришне илузије Корнеја за Југословенско драмско позориште и друге.
Представе у режији Слободана Унковског учествовале су на бројним европским позоришним фестивалима: Хрватски Фауст С. Шнајдера на Театру нација у Нансију 1984, Буре барута Д. Дуковског на Бонском бијеналу 1996, Шине Милене Марковић на Бијеналу у Висбадену 2004, три пута учествовао на БИТЕФ-у (1975, 1980, 1991), на међународним позоришним фестивалима у Каракасу (Венецуела), Боготи (Колумбија), Ћивидале (Италија), Лондону (Велика Британија), Летњем фестивалу у Хамбургу, Дубровачким љетним играма, Сплитском љету.
На Стеријином позорју је гостовао 11 пута и освојио пет Стеријиних награда:
• Јане Задрогаз, Г. Стефановски, (Ванредна Стеријина награда за најбољу представу, 1975)
• Дивље месо, Г. Стефановски (Ванредна Стеријина награда за режију, 1980)
• Хрватски Фауст, С. Шнајдер (Стеријина награда за режију, 1983)
• Срећна нова 1949!, Г. Михић (Стеријина награда за режију, 1985)
• Кула вавилонска, Г. Стефановски (Стеријина награда за режију, 1990)
Неке од важнијих представа Слободана Унковског:
• Јане Задрогаз, Драмски театар, Скопље
• Дивље месо Г. Стефановског, Драмски театар, Скопље
• Тетовиране душе Г. Стефановског, Театар на Малој Брони, Москва
• Кавкаски круг кредом Б. Брехта, Америчко репертоарско позориште, Кембриџ, УСА
• Четврта сестра Јануша Гловацког, Народно позориште, Атина
• Зимска бајка В. Шекспира, Америчко репертоарско позориште, Кембриџ, УСА
• Пер Гинт Х. Ибзена, Словенско народно гледалишче, Љубљана
• Сарајево Г. Стефановског, међународна копродукција (Шведска, Белгија, Немачка)
• Позоришне илузије П. Корнеја, ЈДП, Београд
• Буре барута Д. Дуковског, ЈДП Београд
• Мизантроп Ж. Б. П. Молијера, СНГ Љубљана
• Орест Еурипида, Национални театар Северне Грчке, Солун / Епидаурус