Вести

ГРОМОГЛАСАН АПЛАУЗ НА ПРЕМИЈЕРИ ДРАМЕ “ХЕДА ГАБЛЕР”

20 фебруар 2011

БЕОГРАД, 20. фебруар - Драма норвешког класика Хенрика Ибзена "Хеда Габлер" у поставци младе редитељке Снежане Тришић, са Наташом Нинковић у улози насловне јунакиње, премијерно је изведена вечерас на Сцени "Раша Паловић".

Овај комад из 1890. године, који припада последњој фази стваралаштва једног од највећих драмских писаца у историји позоришта, упркос толикој временској дистанци и даље је веома актуелан, јер све основне вредности друштва које доводи у питање као што су слобода и друштво, вера и знање, идеја и стварност, индивидуум и свет, отпор према традицији, ауторитетима и институуцијама, важе и данас.
Публика у препуној сали наградила је глумачки ансамбл, у којем су поред Наташe Нинковић, били и Александар Ђурица (Јерген Тесман - Хедин супруг и државни стипендиста културне историје), Олга Одановић (Госпођица Јулијана Тесман - његова тетка), Анастасиа Мандић (Госпођа Елвстед), Љубомир Бандовић к.г. (Судија Брак) и Небојша Дугалић к.г. (Ејлерт Левборг), громогласним аплаузом.
Шта се дешава кад је жена присиљена да буде само нечија супруга и није јој дато да испољи своју личност? Хеда се удаје за Јергена Тесмана, “по свему коректног” и перспективног научника, али не из љубави, него само за то да не би остала уседелица. Она је “отплесала своје” (“Моје време је прошло…”), али уместо да потпуно прихвати улогу на коју је пристала, она подиже улог. Захтева од мужа да се уселе у велику градску вилу испуњену скупоценим намештајем, иако он још није осигурао посао професора, који би му гарантовао покривање трошкова. Уместо да буде предусретљива према породици у коју је ушла, према мужу и његовој вољеној тетки, она их обоје понижава. Не прекида ни однос са мужевљевим интелектуалним непријатељем Ејлертом Левборгом, а показаће се ни са породичним пријатељем судијом Браком, који је организовао повољне кредите за куповину куће и намештаја. Али Хеда је верна мужу. Једино  што себи дозвољава је да истражује те брачне троуглове -  као воајер. Њено сексуално задиркивање, опасна игра брачних троуглова служи јој само као као начин да контролише мушкарце који су под њеном “командом”. Али спутана дивља природа угушеног живота постепено избија на површину, а када се то деси, настаје пакао. Она, на крају драме, пружа пиштољ Левборгу и, не изговарајући ни реч, “захтева” од њега самоубиство, смрт “у лепоти”. А када судија Брак, на крају успева да њу стави под своју контролу, Хеда реагује јединим одговором који познаје – самоубиством.
Прва реприза биће одржана у уторак 22. фебруара у 20,30 часова.
М.Б.