Вести

ПРЕДСТАВА „РОДОЉУПЦИ“ ОТВОРИЛА 61. СТЕРИЈИНО ПОЗОРЈЕ У НОВОМ САДУ

26 мај 2016

Извођењем Стеријиних “Родољубаца”, у режији и сценографији Андраша Урбана, у четвртак 26. маја на Сцени „Јован Ђорђевић“ Српског народног позоришта у Новом Саду отворено је 61. Стеријино позорје.
Улоге су остварили Слободан Бештић (Жутилов), Анастасиа Мандић (Нанчика), Сузана Лукић (Милчика), Павле Јеринић (Шандор Лепршић), Нела Михаиловић (Госпођа Зеленићка), Хаџи Ненад Маричић (Шербулић), Никола Вујовић (Смрдић), Предраг Ејдус (Гавриловић), Бранко Јеринић (Нађ Пал), Бојан Кривокапић (Еден)...
У представи су учествовали и музичари Немања Аћимовић (бубњеви), Иван Марковић (хармоника) и Ђорђе Антић (тромбон).
Драматурзи су Славко Милановић и Сузана Вуковић, која је и сарадник редитеља, комппозитор је Ирена Поповић Драговић, а костимограф Марина Сремац.
“Родољупци” су премијерно изведени 30. октобра прошле године на Великој сцени Народног позоришта у Београду.
Селекторка Марина Миливојевић Мађаревић истакла је у свом образложењу да постоји више разлога због којих је ова поставка „Родољубаца“ значајна.
- За почетак, то је чињеница да Народно позориште први пут након Другог светског рата игра најзначајнији комад Јована Стерије Поповића. Други је тај што је за ову, изузетно важну поставку за Народно позориште, одабран редитељ Андраш Урбан који је унео нов приступ у рад ансамбла. Глумци су препознали квалитет редитеља и здушно га подржали. Вера глумаца у пројекат претворила се у огромну, позитивну енергију која се прелила у публику, а то је трећи разлог због кога једна представа јесте значајна. А шта смо ми то гледали у овој представи? Гледали смо тешко, директно и позоришно снажно испитивање граница између родољубаца и патриота - тема са којом се наше друштво непрекидно бави већ више од тридесет година. Редитељ Андраш Урбан епизацијом композиције и увођењем сонгова идеолошки заоштрава представу указујући на механизме (зло)употребе националних осећања у циљу личног богаћења појединаца, а који су остали исти од Стеријиног доба до данас. Крај представе - сцена када родољупци одевени у србијанске народне ношње, огрнути бундама и говорећи исквареним београдским сленгом изговарају последње реченице из драме, трајно ће бити уписана у свест наше публике. То јесу наши, савремени родољупци и то је четврти разлог зашто је ова представа значајна. Зато не чуди да је о њој постигнут консензус позоришне критике и публике. Све ово заједно препоручује Родољупце за отварање овогодишњег Стеријиног позорја – навела је селекторка.
Најзначајнији позоришни фестивал у нашој земљи и у региону, одржава се од 26. маја до 2. јуна под слоганом „Где су границе“, а у селекцији ће се наћи седам представа у такмичарском и две у међународном програму.
У такмичарској Селекцији националне драме и позоришта, осим „Родољубаца“, публика ће моћи да види представе "Туђе срце или позоришни трактат о граници" у режији Дина Мустафића, "Ми смо они на које су нас родитељи упозоравали" Босанског народног позоришта у режији Мирјане Карановић, "Хроми идеали" Народног позоришта из Ужица према роману "Чедомир Илић" Милутина Ускоковића и "Пијани" Атељеа 212 редитеља Бориса Лијешевића.
Такође, у истој селекцији су и представе "Едеш Ана" редитеља Јожефа Цајлика и "Виолиниста на крову" копродукција између Српског народног позоришта и Новосадског позоришта.
У оквиру међународне селекције "Кругови" која није такмичарског карактера, публика ће имати прилику да види две представе и то "Фазанов плес" из Будимпеште у режији Беле Пинтера и "Брашно у венама" из Сарајева у режији Бориса Лијешевића.
М.Б.