Велики успех Народног позоришта на Међународном позоришном фестивалу класике „Вршачка позоришна јесен“: награде Игору Вуку Торбици, Хани Селимовић, Николи Ристановском, Ивану Ђорђевићу и "Иванову"

На 25. Међународном позоришном фестивалу класике „Вршачка позоришна јесен“, чија је концепција заснована на најрелевантнијим позоришним остварењима која су настала у театрима у Србији и региону, и на бази домаће и светске драмске класике, стручни жири је од укупно шест награда чак четири доделио Народном позоришту у Београду, док је Награда публике припала "Иванову".

Међу лауреатима су Игор Вук Торбица (Награда за најбољу режију, за представу “Царство мрака”, по тексту Л. Н. Толстоја, у продукцији Народног позоришта у Београду), Хана Селимовић (Награда за најбољу глумицу, за улогу Саше у представи „Иванов“,А.П. Чехова, у режији Тање Мандић Ригонат и продукцији Народног позоришта у Београду), Никола Ристановски (Награда за најбољег глумца, за улогу Иванова, у представи „Иванов“) и Иван Ђорђевић (Награда за најбољег младог глумца, за улогу Никите у представи „Царство мрака“).

Награда публике, са оценом 4,93, припала је "Иванову", а то је, уједно, и једна од највећих оцена за неку од представа у историји "Вршачке позоришне јесени".

Стручни жири, којим је председавао позоришни критичар Слободан Савић, а чланови су били књижевник Душан Белча и позоришни редитељ Александар Швабић, одлуке је донео једногласно.

Награда за најбољу представу, додељена је комаду “Тако је (ако вам се тако чини)”, по тексту Луиђија Пирандела, у режији Јагоша Марковића (ЈДП), док је Специјална награда припала ауторском тиму и ансамблу представе “Сонет 66”, Мађарског националног позоришта “Чики Гергељ” из Темишвара.

Према мишљењу чланова жирија, селекцију Фестивала класике одликовао је квалитетан одабир представа у којима су препознали референтна тематска, естетска и поетичка начела савременог позоришта.

“Међу изабраним представама издвојиле су се четири које на тематском, естетском и поетичком плану указују и полемишу са горућим, кључним проблемима света и друштва у којем живимо. Друштва и света обезглављених постцивилизацијским наслеђем и суновратом темељних вредности на којима су почивали младост и зрело доба човечанства, данас огрезлог у пошастима неолибералног капитализма, неоробовласништва, утопљеног у есенцију зла, бездушја, политикантства, медијских манипулација, патолошког воајеризма и дисторзије најосновније емпатије за Другог”, нагласили су чланови жирија у образложењу и оценили да су награђене представе препознали као креативну и корективну савест опаког времена и посрнулог друштва у којем настају и за које настају.

“Такође, одлуке жирија имају на уму будућност нашег позоришта која исходи из већ потврђених вредности које су плодотворне само (и једино!) уколико су потпора и провокација новој генерацији уметничког, позоришног мишљења и трагања. Све наше одлуке исходе из једне, основне тезе: класика је вазда савремена уколико је промишљено, храбро, и не без извесне полемике с њом, креативно ишчитавамо у позоришту, а с обзиром на време и свет у којем живимо. Најзад, али не и на последњем месту, чланови жирија апелују на Министарство културе и Покрајински секретаријат за културу да издашније подрже Фестивал класике који се већ четврт века одржава у Стеријином граду на радост посвећене, врло заинтересоване публике која је и током јубиларног издања, из вечери у вече, испуњавала салу безмало до последњег места, на ползу позоришне уметности”, наведено је у образложењу.

Главни критеријум селектора и директора Фестивала Ђуре Мрђе, био је естетска вредност позоришних остварења насталих на основу класичног драмског дела, а њему се придружују иновативност форме и поступка, вредност глумачке игре, разноврсност поетичких обележја.

Од 20. до 27. октобра, осим награђених представа, у селекцији су били и наслови “Пигмалион” (Народно позориште Стерија, Вршац), “Јесења соната” (Атеље 212/ Град театар Будва), и “У агонији” (Бео арт 2015 Београд).
М.Б.