ВЕРДИЈЕВ "ДОН КАРЛОС" ПОНОВО НА РЕПЕРТОАРУ, ИЗВОЂЕЊЕМ ДИРИГОВАО МАЕСТРО НИКША БАРЕЗА, ЈАНКО СИНАДИНОВИЋ ДЕБИТОВАО У НАСЛОВНОЈ УЛОЗИ

После паузе од непуне две године, на оперски репертоар Велике сцене, поново је, од 19. априла уврштен „Дон Карлос“ Ђузепа Вердија.
На том извођењу, под управом госта из Загреба, хрватског диригента значајне међународне репутације, маестра Никше Барезе, у насловној роли дебитовао је тенор Јанко Синадиновић.
Улогу краља Шпаније Филипа певао је бас Иван Томашев, његову супругу Елизабету тумачила је сопран Јасмина Трумбеташ Петровић, мецосопран Драгана дел Монако наступила је у роли шпанске племкиње Еболи, баритон Миодраг Д. јовановић био је шпански племић Родриго, а бас Ненад Јаковљевић - Велики инквизитор.
Улоге су остварили и Вук Матић (Фратар), Драгана Томић Роксандић (Тебалдо), Мирјана Бегенишић (Глас са неба), Слободан Живковић (Гроф Лерма) и Игор Матвејев (Краљевски хералд).
У овој опери у четири чина (седам слика) учествовали су Оркестар, Хор и Балет Народног позоришта у Београду.
Концертмајстор је била Весна Јансенс, а шеф Хора Ђорђе Станковић.
Режију Младена Сабљића (његова последња режија која је на репертоару Народног позоришта) обновила је Ивана Драгутиновић Маричић.
Сценографију је урадио Владимир Маренић, костиме Љиљана Драговић, а кореографију Владимир Логунов.
Вердијев „Дон Карлос“, написан по поруџбини Париске опере, премијерно је изведен у француској престоници 1867. године.
Либрето, према трагедији славног немачког писца Фридриха Шилера, написали су Жозеф Мери и Камиј ди Локл, а радња се дешава у Шпанији око 1560. године.
Иако су њих двојица морали да крате веома обиман драмски предложак, Верди је својом музиком успео да надокнади сва скраћења задржавши само оно основно, уједно и највредније. Приказујући нераскидивост људских судбина маестралном музиком задивљујућег богатства, изражајности и психолошке дубине, створио је дело које и данас једнако снажно изражава судбину и патњу човека.  
Ова опера, између осталог, потеже и нека веома занимљива питања из историјског контекста укључујући  политику, однос између државе и цркве у доба Инквизиције, између деспотизма и либерализма. Наравно, ту је и незаобилазна љубавна прича која се претвара у троугао, са доста преокрета...
”Дон Карлос”, опера изражајних и веома захтевних арија, која тражи посебну пажњу публике, последњих деценија незаобилазни је део репертоара озбиљних светских оперских кућа.
У Сабљићевој режији, представа је премијерно изведена 9. октобра 1992. године.
Први пут је обновљена 18. фебруара 2006, а потом и 4. фебруара 2012. године.
Последњи пут била је на репертоару 13. маја 2015. године.
М.Б.

Прочитајте још архивираних вести