Poznata albanska violinistkinja Abigejla Voština: Radujem se susretu s beogradskom publikom

9 januar 2018

Poznata albanska violinistkinja Abigejla Voština, biće specijalna gošća tradicionalnog Novogodišnjeg gala koncerta koji će se održati u subotu 13. januara (20,00) na Velikoj sceni.

Ova vrsna umetnica, rođena 1974. godine u Tirani, u razgovoru za sajt Narodnog pozorišta kaže da s velikim nestrpljenjem iščekuje susret s beogradskom publikom kojoj će se predstaviti numerom čuvenog francuskog kompozitora orguljaša, dirigenta i pedagoga Kamija Sen Sansa koga, kako je istakla, veoma poštuje.

Uz Orkestar Opere Narodnog pozorišta, pod dirigentskom upravom Dijane Cvetković, Voština će izvesti njegovo, po mnogima, najznačajnije delo - Introdukciju/ Rondo Kapričozo, koje je završio 1863. godine i stvorio za virtuoznog violinistu, Pabla de Sarasatea.

.„Više sam naklonjena nemačkoj muzici, ali ovaj Rondo sam svirala još u vreme dok sam bila student. Njega su, u međuvremenu, svirali mnogi virtuozi, a ja sam ponovo poželela da mu se vratim i da ga izvedem na neki drugačiji način“, priča Voština koja je veoma rano, sa svega šest godina počela studije violine u Umetničkoj gimnaziji „Jordan Misja“ gde je i diplomirala 1992. godine. Nastavila je studije na Muzičkoj akademiji „Čigijana“ u Sijeni; diplomirala je posle tri godine, a potom se usavršavala u Sjedinjenim Američkim Državama i Italiji gde je 2000. godine završila konzervatorijum „Đuzepe Verdi“ u Milanu.

Kaže da se veoma obradovala pozivu upravnika Narodnog pozorišta Dejana Savića da učestvuje na Novogodišnjem gala koncertu, jer, kako naglašava, za umetnika svako gostovanje, predstavlja idealnu priliku za razmenu iskustava, upoznavanje novih ljudi, stvaranje novih prijateljstava...

„Oduševljena sam kako su me ljudi ovde prihvatili. Osećam prijateljstvo i srdačnost na svakom koraku“, priča iskreno naša sagovornica i ističe da joj je veoma drago što joj se ukazala prilika da prvi put nastupi na sceni jedne od najznačajnijih kulturnih institucija u Srbiji.

„Ogroman je to mehanizam, to su tri pozorišta u jednom – Drama, Opera i Balet. Sigurno treba da se uloži mnogo energije, strasti, truda, žrtvovanja da bi sve dobro funkcionisalo. Taj model po kojem funkcioniše Narodno pozorište zaista je specifičan i potpuno različit od ostatka Evrope“, primećuje Voština.

Takođe, napominje i da je srećna što je ponovo u Beogradu u kojem je već jednom boravila, kako je rekla, pre mnogo, mnogo godina. Zna, a to je čula i od mnogih ljudi, da je grad veoma lep i gostoljubiv, ali ni tada, kao ni sada, zbog obaveza oko nastupa, nema mnogo vremena da ga bolje upozna.

Od samog početka, karijera Abigejle Voštine bila je uspešna i obeležena saradnjom sa značajnim violinistima i koncertmajstorima poznatih evropskih orkestara kao što su Filharmonijski orkestar milanske Skale, Simfonijski orkestar „Đuzepe Verdi“, Orkestar „Toskanini“, Simfonijski orkestar Tenerifa, Kamerni orkestar „Venecijanski solisti“, Orkestar „Vale“ iz Barselone...

U poslu kojim se bavi i tako strasno voli, kaže da joj posebnu inspiraciju predstavljaju draga koleginica iz Holandije Džanin Džanzen i nekadašnji čuveni ruski violinista Leonid Borisovič Kogan.

„Džanin volim zbog njene neverovatne strasti i sigurnosti, a Kogana zbog savršene tehnike i muzikalnosti koje su ga krasile”, objašnjava Voština i ukazuje da je svaki umetnik jedinka za sebe, u smislu dara i osećaja za posao kojim se bavi, bez obzira da li je reč o dirigovanju ili sviranju.

Tokom dosadašnje karijere veoma uspešno je sarađivala sa mnogim poznatim evropskim dirigentima kao što su R. Muti, R. Čejli, L. Mazel, G. Pretre, K. Masur, M. Rostropovič...
Nastupajući sa solistima „Laudenezi“, inovativno je unapredila izvođenje barokne muzike iz 1700. godine što su italijanski kritičari ocenili kao interpretaciju „sa briljantnom tehnikom".

Na pitanje koju vrstu muzike voli da sluša u slobodno vreme – da li je to isključivo klasika ili je, možda, naklonjena i nekim drugim žanrovima, odgovara:
„Volim da slušam operu zbog niza neverovatnih pevača. To je, zaista, posebna vrsta umetnosti. Takođe, ponekad volim da slušam i džez, ali, nažalost, nemam mnogo vremena za tu vrstu muzike“, otkriva Voština koja od decembra 2013. godine obavlja funkciju umetničkog direktora Nacionalnog teatra Opere i Baleta u Tirani.

U međuvremenu, i dalje nastupa na mnogim koncertima širom Evrope.
„Obišla sam mnoge zemlje i svako gostovanje je bilo posebno i značajno na svoj način. Ipak, za mene najznačajniji, bio je moj prvi nastup koji sam posle dvadeset godina imala u svojoj zemlji. Poseban je iz razloga što je u meni probudio emocije i neke snove iz rane mladosti“, kaže Abigejla Voština.
M.B.

Galerija