Dejan Savić

Dirigent

O umetniku

DEJAN SAVIĆ (1957), istaknuti jugoslovenski umetnik, diplomirao je dirigovanje na Fakultetu muzičkih umetnosti u Beogradu, a stekao zvanje Magistra dirigovanja na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, kao prvi u istoriji ove visokoškolske ustanove. Glavni je dirigent Beogradske opere i baleta od 1993. a direktor Opere i baleta od 2001. –2004. godine. U isto vreme je muzički rukovodilac Kamernog orkestra PRO CLASSICA, kao i renomiranog Mešovitog hora Braća Baruh, osnovanog 1879. godine. Od 1989. do 1992. bio je umetnički direktor Niškog simfonijskog orkestra, a od 1993. do 1995. godine umetnički rukovodilac Kamernog ansambla PRO MUSICA, najstarijeg u Jugoslaviji. Od 2005.–2007. godine, Dejan Savić je, kao prvi i do sada jedini muzički umetnik u 140 godina dugoj istoriji ove ustanove, bio Upravnik Narodnog pozorišta, da bi se 2007. godine vratio na mesto direktora Opere.

Sa svojim horom kao i drugim horovima kojima je dirigovao, sudelovao je na brojnim uglednim međunarodnim horskim festivalima, osvajajući mnogobrojne nagrade i priznanja (Gorica i Peskara, Italija, Kardica, Grčka, JHS Niš, Mokranjčevi dani u Negotinu i dr.).

Kao dirigent a takođe i sa svojim ansamblima D. Savić je gostovao u Grčkoj, Izraelu, Bugarskoj, Holandiji, Nemačkoj, Rumuniji, Irskoj, Rusiji, SAD, Italiji, Austriji, Švajcarskoj i Španiji, nastupajući sa mnogim uglednim orkestrima Evrope kao i sa Blumingdejl simfonijskim orkestrom u Njujorku. Dirigovao je, takođe, koncert sa Velikim simfonijskim orkestrom Bugarskog nacionalnog radija u okviru serije Atina-Beograd-Sofija u najprestižnijoj sofijskoj dvorani "Bulgarija".

D. Savić je delovao kao stalni gost-dirigent Simfonijskog orkestra Grčkog radija (ERT) i jedini je srpski dirigent koji je nastupio u najvećoj atinskoj dvorani Megaron muzikis. Osim ovoga, dirigovao je svim ostalim najvažnijim grčkim simfonijskim orkestrima, uključujući Atinski i Solunski državni simfonijski orkestar.

Godine 1995. dirigovao je 5 predstava Verdijeve opere Trubadur u D.G.O.S. Operi u Dablinu, Irska, jednodušno ocenjenih kao najuspešnija izvođenja tokom poslednjih nekoliko sezona. Sledeći uspeh vezan je za sudelovanje na dva koncerta u Italiji 1996. godine na letnjim festivalima u Sv. Margeriti Ligure i Ređo Emiliji, dirigujući Državnom filharmonijom iz Rusea, Bugarska. Nova velika priznanja stekao je nastupima u Grčkoj nacionalnoj operi u Atini, gde je izveo premijeru i 4 reprize Rosinijevog Seviljskog berberina, tokom maja 1997. godine. Svoj norveški debi, Dejan Savić je obeležio zapaženim koncertom juna 1998. sa Simfonijskim orkestrom Kraljevske opere iz Osla, kojim je ova kuća zatvorila sezonu 1997/98. Jula iste godine, Simfonijski orkestar Narodnog pozorišta iz Beograda pod njegovom upravom, prvi put je nastupio na renomiranom Međunarodnom festivalu u Patrasu, Grčka, gde je ostvario odličan koncert uz učešće soprana Vasilisa Papantoniu. Sa horom i simfonijskim orkestrom RTS, kao i sa Beogradskom filharmonijom, gostovao je na grčkim festivalima "Prespes" i "Olimpija" leta 1999. godine. Posle demokratskih promena u Jugoslaviji, prvi ansambli koji su oktobra 2000. gostovali u inostranstvu bili su upravo Hor i Simfonijski orkestar RTS, izvodeći sa solistima iz bivših jugoslovenskih republika pod upravom Dejana Savića Malu svečanu misu Đoakina Rosinija u Solunu, Grčka. Ovaj koncert je bio deo šire manifestacije pod nazivom Kultura i Balkan, pod patronatom Pakta za stabilnost i Ministarstva inostranih poslova Grčke.

Kao gost Nacionalne rajnske opere iz Strazbura, Francuska, Dejan Savić je tokom jeseni 2000. godine dirigovao operu Hansel i Gretel nemačkog kompozitora Engelberta Humperdinka (Delfin Galu), otvarajući sezonu ove priznate operske kuće sa velikim uspehom, izvodeći deset predstava u Miluzu, Kolmaru, Strazburu i Bezansonu.

Tokom 2001. godine Dejan Savić je sa Simfonijskim orkestrom Narodnog Pozorišta iz Beograda nastupio na prestižnom Međunarodnom letnjem festivalu u Atini, Grčka, sa sopranom Elenom Kelesidi, zatim je otvorio sezonu Rumunskog nacionalnog radija koncertom i snimanjem sa pijanistkinjom Danom Boršan i Kamernim orkestrom nacionalnog radija u Bukureštu, da bi u novembru nastupio po drugi put sa Državnim simfonijskim orkestrom grada Soluna u novoj dvorani Megaron Muzikis. Kraj godine obeležio je izvanrednim predstavama Rosinijevog Seviljskog berberina u Kamernoj operi u Solunu, Grčka, sa orkestrom Beogradske opere i međunarodnom ekipom najistaknutijih solista (Černov, Fauler, Nađi), kao i retko uspešnim gostovanjem Beogradske opere na Kipru, sa Pučinijevom operom Madam Baterflaj.

Marta 2002. godine Beogradske opera je po prvi put gostovala na Krfu, Grčka, izvodeći pred oduševljenom publikom Pučinijevu Tosku, Rosinijevu Pepeljugu i, pod upravom Dejana Savića, operski Gala koncert. Na jubilarnim 30. Majskim operskim večerima u Skoplju, Makedonija, za najbolju predstavu je proglašen Verdijev Rigoleto, pod muzičkim rukovodstvom ovog umetnika. Iste godine pod dirigentskom palicom D. Savića u Solunskoj operi izvedena su sa uspehom dva naslova - Betovenov Fidelio (Študer, Bejker, Kapelman) i Pučinijeva Toska (Miričoju, Romano, Baričeli) sa ogromnim uspehom. Krajem iste godine, na čelu izvanredne međunarodne izvođačke ekipe, požnjeo je salve aplauza i priznanja u Nacionalnoj operi Francuske iz Strazbura, dirigujući deset predstava Evgenija Onjegina, najpopularnije opere Čajkovskog (Badikovska, Boškova, Dunaev, Petrov, Kuznjecov). U maju 2003. sa dve predstave je otvorio tradicionalni festival “Opera na trgu” u Sofiji, Bugarska, izvodeći sa ansamblima Nacionalne opere iz Sofije Rosinijevog Seviljskog berberina. Iste godine u decembru, sa Italijanskim internacionalnim orkestrom i horom pozorišta Ventidio Baso iz Askoli Pićena u centralnoj Italiji, požnjeo je uspehe dvama izvođenjima Verdijeve Travijate.

U februaru 2004 godine Beogradska opera je pozvana da svojim predstavama Verdijevog Rigoleta uveliča otvaranje i rekonstrukciju pozorišta na grčkom ostrvu Kefaloniji, pod palicom Dejana Savića i uz učešće najeminentnijih solista Narodnog pozorišta. U istu susednu državu, Orkestar Narodnog pozorišta dolazi ubrzo potom, izvodeći sa velikim uspehom pet predstava Verdijevog Bala pod maskama u produkciji Kamerne opere iz Soluna (Krasteva, Vlahović, Gerelo) a pod upravom Dejana Savića. Novo gostovanje u Operi Norsk u Oslu obeležio je uspešan koncert povodom zatvaranja sezone 2003./04., sa vodećim tamošnjim solistima, horom i orkestrom na festivalu u Hamaru, rodnom mestu svetski proslavljenog norveškog soprana Kirsten Flagstad.

Krajem 2005. godine, sa istim ansamblom i eminentnim solistima (Mori, Katani, Koni) kao i sa istim uspehom, dirigovao je četiri predstave Pučinijeve Madam Baterflaj u Ozimu, Rekanatiju i Askoli Pićenu. Umetnički put ga 2006. godine vraća u Italiju, gde je u nacionalnom teatru „Pergolezi“ u gradu Jeziju u centralnoj Italiji dirigovao Božićni koncert sa delima Čajkovskog i Đandomenika, uz učešće solista (Speranca, Smit), polifonog hora „David Brunori“ i Filharmonijskog orkestra regije Marke. Opersku sezonu ovog prestižnog pozorišta zatvorio je gala koncertom, kasnije repriziranom u Fermu a posvećenom Benjaminu Điljiju, velikom tenoru, decembra 2007. godine (solisti Dvoretskaja, Kašari, Ši, Meoni) uz učešće Simfonijskog orkestra „Đoakino Rosini“ iz Pezara. U istoj zemlji, februara 2007. sada u gradu Potenci i pozorištu „Frančesko Stabile“ pred oduševljenom publikom i izveštačima, dirigovao je dve predstave Verdijevog Rigoleta (Brigante, Kašari, Altomare) uz učešće Gradskog hora iz Bitonta i Filharmonije „Đuzepe Verdi“ iz Salerna. U junu iste godine, u okviru svog bečkog debija, g. Savić je tri puta sa velikim uspehom izveo Verdijevu Travijatu (Briban, Ramos, Černoh, Montazeri, Larson, Marof) u prestižnoj Folksoperi u glavnom gradu Austrije. Već u februaru 2008. godine opet sa solistkinjom rumunskim sopranom Roksanom Briban, srpski dirigent je debitovao sa velikim uspehom u Nacionalnoj operi u Bukureštu, Rumunija, izvodeći Pučinijevu Madam Baterflaj. Odmah nakon ovoga, tokom gostovanja Opere Narodnog pozorišta u Italiji, dirigovao je dva Gala koncerta operskih arija sa našim najboljim solistima i gostima (Balistreri, Frakaso) uz orkestar Narodnog pozorišta. U leto iste godine, postavio je produkciju Verdijeve opere Aida na prestižnom festivalu u Garsu, Austrija, sa vodećim srpskim i mnogim značajnim inostranim umetnicima, u režiji Karela Drgača. Tokom decembra maestro je debitovao u Nemačkoj u Gradskom pozorištu u Koblencu, postigavši veliki uspeh kao dirigent serije operskih Gala koncerata pod imenom „Najbolje od...“, zajedno sa vodećim tamošnjim solistima (Kruger, Polakovs, Ruđieri), operskim horom i prestižnom Rajnskom filharmonijom predstavivši najlepše odlomke opera izvođenih proteklih sezona u ovoj renomiranoj operskoj kući.

Među istaknutim umetnicima sa kojima je sarađivao Dejan Savić treba pomenuti violiniste Stefana Milenkovića, Sretena Krstića, Jovana Kolundžiju, Iliju Marinkovića, Kristinu Angelesku, čeliste Kseniju Janković, Anatolija Krasteva, kao i Alirija Dijaza, gitara i harfistkinju Anu Verholancevu, soprane Makvalu Kasrašvili, Oliveru Miljaković, Mari – Anž Todorović, Valeriju Espozito, Dimitru Teodosiju, Martu Arapi, mecosoprane Elenu Obrascovu, Brunu Baljoni, Agnes Baltsa, Ingeborg Kozmo, Fabija Armiliata, tenor, baritone Maura Agostinija, Henrika Engelsvikena, Vladimira Krajnjeva, Ljudmila Angelova, Mihaia Ungureanua, Kjela Bekelunda, Eliso Virsaladze, Aleksandra Serdara, klavir. G. Savić je osim ovoga sarađivao sa imenima poput Mikisa Teodorakisa, Kostasa Pashalisa, Vladimira Vasiljeva, Jirži Mencla, Bonalda Đajotija, Marije Slatinaru – Nistor, Korneliju Murgua i drugih.

U više zemalja D. Savić je snimao za Radio i TV, a realizovao je i više trajnih snimaka, LP izdanja, audio kaseta i kompakt diskova u izdanju PGP RTS i drugih kompanija. Za svoja umetnička dostignuća primio je brojne nagrade i priznanja.

Dejan Savić govori i piše engleski, francuski, nemački, italijanski i ruski jezik.

Od 4. oktobra 2012. do kraja januara 2017. obavljao je funkciju v.d. upravnika Narodnog pozorišta.
Odlukom Vlade Republike Srbije, 31. januara 2017. godine, izabran je drugi put za upravnika Narodnog pozorišta, a tu funkciju obavljao je do 20. novembra 2018. godine.

 


Kontakt: dejan.savic@sbb.rs

Link: http://www.dejansavic.com

Osnovni podaci

Glavni Dirigent - šef dirigent
Ansambl: Opera
Status: stalni član
Predstave na aktuelnom repertoaru Narodnog pozorišta:
• „Aida“
• „Ljubavni napitak“
• „Trubadur“
• „Pajaci“
• „Evgenije Onjegin“
• „Atila“

• “In hoc signo”
• “Leteći Holanđanin”
• “Moć sudbine”
• “Norma”