Vesti

NOVOSADSKO POZORIŠTE UJVIDEKI SZINHAZ 22. MAJA GOSTUJE NA SCENI "RAŠA PLAOVIĆ" SA PREDSTAVOM „MALA MAĐARSKA PORNOGRAFIJA“

9 maj 2017

Pozorište Ujvideki Szinhaz iz Novog Sada, gostovaće 22. maja na Sceni "Raša Plaović" (20,30) sa predstavom „Mala mađarska pornografija“, po pričama iz dela Petera Esterhazija, u režiji i adaptaciji Nikite Milivojevića.
Glavne uloge tumače Zoltan Širmer i Aron Balaž, a u podeli su i Emina Elor, Daniel Husta, Arpad Mesaroš, Agota Ferenc i Robert Ožvar.
Milivojević objašnjava da je predstava nastala iz tri različita Esterhazijeva romana –„Harmonia caelestis“, „Ispravljeno izdanje“ i „Male mađarske pornografije“.
- Od sva tri dela za mene je najfascinantniji bilo “Ispravljano izdanje“ tako da je on u sižejnom smislu i osnovni okvir predstave . Istovremeno, ne pamtim da mi se jedan naslov toliko dopao kao što je “Mala mađarska pornografija”. On, naime, tačno izražava moj doživljaj sveta u ovom trenutku . Naravno da mađarska pornografija lako može da bude i srpska, evropska, odnosno svetska. Kada kažem “pornografija”, onda ne mislim uopšte na erotski smisao te reči, već više metaforično. Mislim, recimo, na činjenicu da Donald Tramp , koji je multimilijarder, zastupa interese siromašnih i radničke klase, i oni za njega glasaju!?… Za mene  je to nekakva vrlo bizarna “pornografija”… Ili, sve ovo kroz šta prolazi Evropa, sa Bregzitom, izbeglicama, granicama … Na kraju krajeva, kroz šta prolazimo svi mi već dugi niz godina. Ima nešto strašno licemerno i pornografsko u tome kako uopšte funkcioniše ovaj svet – ocenjuje ovaj višestruko nagrađivani pozorišni reditelj.
- Konkretno, u priči Petera Esterhazija radi se o otkrivanju užasno neprijatne porodične istine koja menja potpuno život glavnog junaka . U tom smislu postoji jedna gotovo antička dimenzija u romanu, mogao bi za trenutak da nas podseti na Edipa, recimo… U jednom trenutku glavni junak kaže kako je zabluda ono što vidimo, odnosno da je istina uvek negde ispod površine. Na površini obično stvari uvek izgledaju mnogo bolje, u nekakvom prividnom redu , harmoniji … Ali ispod se uvek nalazi neki “kostur u ormanu” – primećuje Milivojević i napominje da je to manipulisanje istinom, ujedno, bio i osnovni razlog zašto je režirao ovu predstavu.
Scenografiju, kostime i izbor muzike uradili su Milivojević i Amalija Benet koja je i autor koreografije.
Predstava je premijerno izvedena 13. aprila ove godine.
M.B.