Vesti

SOPRAN KLER KULEN (SAD) I BARITON ALBERTO GAZALE (ITALIJA) 20. JUNA GOSTUJU U VERDIJEVOJ „TRAVIJATI“

16 jun 2017

Gosti iz Amerike i Italije, Kler Kulen i Alberto Gazale, nastupiće u Verdijevoj „Travijati“, koja će 20. juna (19,30), pod dirigentskom upravom Dejana Savića, biti izvedena na Velikoj sceni.
Sopran Kulen predstaviće se u ulozi pariske kurtizane Violete Valeri, Alfreda Žermona, mladića zaljubljenog u nju, tumačiće tenor Dejan Maksimović, dok je lik njegovog oca Žorža Žermona poveren baritonu Gazalu.
U podeli su i Tatjana Mitić (Anina), Tamara Nikezić (Flora Brevoa), Igor Matvejev (Gaston), Miroslav Markovski (Baron Dufol), Đorđe Tomić (Markiz), Sveto Kastratović (Doktor Grenvil), Slobodan Živković (Đuzepe) i Predrag Gligorić (Komisionario).
U predstavi učestvuju Orkestar, Hor i baletski ansambl Narodnog pozorišta u Beogradu.
Režiju Borislava Popovića iz 1991. godine obnovila je Ivana Dragutinović Maričić.
Scenografiju je kreirao Boris Maksimović, kostime Božana Jovanović, a koreografiju je uradio Vladimir Logunov.
Libreto po romanu Dime-Sina napisao je Frančesko Pijave.
Opera je praizvedena u Teatru La Feniče u Veneciji 6. marta 1853. godine.
M.B.

KLER KU­LEN

Ro­đe­na je u No­voj Škot­skoj, Ka­na­da. Stu­di­ra­la je pe­va­nje u Mu­zič­koj ško­li na Men­het­nu u Nju­jor­ku. Sa­ra­đi­va­la je, iz­me­đu osta­lih, sa Re­na­tom Sko­to, Mar­ti­nom Aro­jo, Pla­si­dom Do­min­gom i Ri­čar­dom Bo­nin­gom. Svo­je ulo­ge tre­nut­no pri­pre­ma uz po­moć An­to­ni­ja Ma­no­li­ja. Kri­ti­ka je hva­li zbog nje­nog „div­nog gla­sa i im­pre­siv­ne kon­tro­le“, „kri­stal­nog gla­sa“ i „sna­žnog pri­su­stva na sce­ni“. Ne­dav­no je pe­va­la ulo­gu Đil­de u Ver­di­je­vom Ri­go­le­tu u Ope­ri u Tam­pi, Flo­ri­da. Nje­ne osta­le za­pa­že­ne ulo­ge su: Se­stra Kon­stan­ca u Raz­go­vo­ri­ma kar­me­li­ćan­ki, Mi­ze­ta u Bo­e­mi­ma, Mej­bel u Gu­sa­ri­ma iz Pen­zan­sa, Pa­mi­na u Ča­rob­noj fru­li, Na­ne­ta u Fal­sta­fu, Ma­ri u Kći pu­ka, Pa­pa­ge­na u Ča­rob­noj fru­li, Do­rin­da u Or­lan­du i Gu­ver­nan­ta u Okre­ta­ju za­vrt­nja, za ko­ju je do­bi­la Na­gra­du od Kra­ljev­ske ban­ke Ka­na­de 2010. go­di­ne. Tu­ma­či­la je i Ha­nu u no­voj ope­ri Mar­ti­na Bre­sni­ka, Pri­ča mo­jih pri­ja­te­lja, i g-đu Vi­ne­mi­ler na pr­vom snim­ku Le­to i dim (ko­ji je pro­gla­šen kom­pakt di­skom go­di­ne za 2011, pre­ma ma­ga­zi­nu Oper­ske ve­sti). Uče­stvo­va­la je u ra­dio emi­si­ja­ma u SAD (WQXR) i u Ita­li­ji (RAI 3), a sni­mi­la i ulo­gu Mi­ze­te za film Bo­e­mi, mo­der­nu adap­ta­ci­ju Pu­či­ni­je­vih Bo­e­ma, ko­ji tre­ba da iza­đe 2018. Usko­ro je oče­ku­je ulo­ga Su­za­ne u Fi­ga­ro­voj že­nid­bi u Ope­ri u Tam­pi, Flo­ri­da.

 

AL­BER­TO GA­ZA­LE  

Sma­tra se jed­nim od naj­ve­ćih umet­ni­ka svo­je ge­ne­ra­ci­je, sa vi­še od se­dam­de­set glav­nih ulo­ga na naj­ve­ćim po­zo­ri­šnim sce­na­ma sve­ta i  ši­ro­kim re­per­to­a­rom, od Mon­te­ver­di­ja do Da­la­pi­ko­le. Za­vr­šio je Mu­zič­ki kon­zer­va­to­ri­jum u Ve­ro­ni, a di­plo­mi­rao je i knji­žev­nost. Usa­vr­ša­vao se kod jed­nog od naj­ve­ćih te­no­ra XX ve­ka, Kar­la Ber­gon­ci­ja. Nje­gov me­đu­na­rod­ni de­bi – Re­na­to u ope­ri Bal pod ma­ska­ma na otva­ra­nju se­zo­ne 1998. u Are­ni u Ve­ro­ni, otvo­rio mu je put ka no­vim an­ga­žma­ni­ma. Vi­še pu­ta je na­stu­pao pod di­ri­gent­skom pa­li­com Ri­kar­da Mu­ti­ja, na sce­ni mi­lan­ske Ska­le: Mak­bet, Ri­go­le­to, Tru­ba­dur (otva­ra­nje se­zo­ne u go­di­šnji­ci ro­đe­nja Ver­di­ja), Ote­lo. Na is­toj po­zor­ni­ci je tri se­zo­ne na­stu­pao u Ma­dam Ba­ter­flaj i u Da­la­pi­ko­le­o­vom Odi­se­ju, po­tom u ope­ri An­dre Še­ni­je, a na tur­ne­ji u To­ki­ju na­stu­pa kao član Ska­le u ope­ra­ma Ri­go­le­to, Mag­bet, Ote­lo. Re­dov­ni je gost Beč­ke dr­žav­ne ope­re gde na­stu­pa u ope­ra­ma Tra­vi­ja­ta, Na­bu­ko, Moć sud­bi­ne, To­ska.

Pe­vao je i na dru­gim zna­čaj­nim sce­na­ma, me­đu ko­ji­ma su: Kar­ne­gi Hol u Nju­jor­ku (Ote­lo, sa Kar­lom Ber­gon­ci­jem), Ma­drid­skoj kra­ljev­skoj ope­ri, oper­skim ku­ća­ma u Ri­mu, Ci­ri­hu, Ber­li­nu, Bar­se­lo­ni, Tel Avi­vu, Mon­te Kar­lu, Par­mi, a uče­stvo­vao je na pre­sti­žnoj mu­zič­koj ma­ni­fe­sta­ci­ji „Fi­ren­tin­ski mu­zič­ki maj“ (Mag­gio Mu­si­ca­le Fi­o­ren­ti­no).

Sa­ra­đi­vao je sa zna­čaj­nim di­ri­gen­ti­ma: Ri­kar­dom Ša­i­jem, Džej­msom Kon­lo­nom, Zu­bi­nom Meh­tom, Ri­kar­dom Mu­ti­jem, Da­ni­je­lom Ore­nom, Kar­lom Ri­ci­jem, Ga­ri­jem Ber­ti­ni­jem, Ro­ber­tom Ri­ci­jem Bri­njo­li­jem...

Sko­ri­ji na­stu­pi: Ka­va­le­ri­ja ru­sti­ka­na i Pa­ja­ci u Bo­lo­nji, De­voj­ka sa Za­pa­da u Ope­ri u Mon­te Kar­lu, Gu­sar u Te­a­tru „Ver­di“ u Tr­stu, Ri­go­le­to u Đe­no­vi, Tru­ba­dur u Sao Pa­u­lu, Pa­ja­ci u Te­a­tru „Pe­tru­ce­li“ u Ba­ri­ju, Aida (u re­ži­ji Ze­fi­re­li­ja) u Asta­ni u Ka­zah­sta­nu, Ati­la na sce­ni Ba­stilj­ske ope­re, Na­bu­ko u Tel Avi­vu (di­ri­gent Da­ni­jel Oren), Aida i Na­bu­ko u Ka­lja­ri­ju, Ri­go­le­to u Te­a­tru „Be­li­ni“, Si­mon Bo­ka­ne­gra sa Kra­ljev­skim po­zo­ri­štem iz To­ri­na u Hong Kon­gu; za­tim Ka­va­le­ri­ja ru­sti­ka­na u Po­zo­ri­štu „Kar­lo Fe­li­če“ u Đe­no­vi, na Fe­sti­va­lu u Ma­če­ra­ti (u re­ži­ji Alek­san­dra Ta­le­vi­ja), u Po­zo­ri­štu „Mu­ha­i­lov­ski“ u Sankt Pe­ter­bur­gu i na Fe­sti­va­lu „Pu­či­ni“ u me­stu To­re del La­go; An­dre Še­ni­je u Šved­skoj kra­ljev­skoj ope­ri u Stok­hol­mu, u Po­zo­ri­štu „Kar­lo Fe­li­če“ u Đe­no­vi i u Pe­kin­gu...

Na­gra­de: Spe­ci­jal­na na­gra­da „Eto­re Ba­sti­ja­ni­ni“ u Si­je­ni (2012), Oskar u sve­tu ope­re – na Me­đu­na­rod­noj ma­ni­fe­sta­ci­ji In­ter­na­ti­o­nal  Ope­ra Awards, u am­fi­te­a­tru u Do­hi, Ka­tar (2014).