PREMIJERA DVA KRATKA BALETA – „PROCES ILI NIKOM OVDE NIJE STALO DO JOZEFA“ I „PUŠKIN“, 28.02. NA SCENI „RAŠA PLAOVIĆ”

10 februar 2016

U okviru projekta “Program - mladi koreografi”, u nedelju 28. februara (20,30) na Sceni “Raša Plaović” biće premijerno izvedena dva kratka baleta - „Proces ili nikom ovde nije stalo do Jozefa“ i „Puškin“.
Koreografiju za „Proces ili nikom ovde nije stalo do Jozefa“ uradila je solistkinja Baleta Narodnog pozorišta u Beogradu Milica Jević Drndarević, a u podeli su Dejan Kolarov (Jozef K.), Ivana Savić Jaćić (Žudnja), Branko Sarić (Srebroljublje), Tijana Šebez (Posesivnost), Silvija Džunja (Žrtva), Bernardo Badano (Gordost), Nikola Bijanko (Predrasuda), Dušan Milosavljević (Ulizica), Rafaele Diliđente (Licemerje), Valentina Đurašin (Blud), Ana Ivančević (Zabluda), Maks Robertson (Zavist) i dramski umetnik Vuk Kostić kao Glas Zavisti.
Dramaturg je Anika Lehki, muziku je uradio Veljko Kuzmančević, scenografiju Miraš Vuksanović, a kostime Katarina Grčić Nikolić.
Milica Jević Drndarević kaže da je balet „Proces ili nikom ovde nije stalo do Jozefa“, koji je urađen po motivima romana „Proces“ Franca Kafke, inspirisan događajima iz stvarnog života.
- Životom savremenog sveta vladaju paradoks i apsurd koji više nije moguće imenovati ni  tragedijom, jedini adekvatni izraz je groteska. Franc Kafka je svojim delom ''Proces'' upravo na takav način opisao svet u kojem je živeo. Govoreći o tom delu Protojerej Andrej Tkačov je izrekao: “Čovek je biće koje podleže sudu. Poziv mu je već uručen, samo datum nije napisan: dolazak na sud može se desiti bilo kog dana u godini i svakog časa.'' Po ovim motivima stvorila se ideja za moju baletsku predstavu koju sam pronašla u dramatizaciji ''Proces ili nikom ovde nije stalo do Jozefa''. U ovom delu koreografisanje sam doživela kao prevođenje reči u pokret tela, koji svakom gledaocu treba da je jasan i razumljiv. Poseban izazov je bilo osmisliti i izraziti likove 11 ljudskih strahova-grehova, koji opsedaju glavnog junaka Jozefa - ističe Jević Drndarević.
Koreografiju za balet „Puškin“, na muziku Petra Iljiča Čajkovskog, uradio je solista Baleta Narodnog pozorišta u Beogradu Jovan Veselinović, a u naslovnoj ulozi pojaviće se Jovica Begojev.
U podeli su i Tatjana Tatić (Natalija Nikolajevna Gončarova), Brankica Mandić (Ana Petrovna Kern), Ada Raspor (Jekaterina Gončarova), Miloš Marijan (Žorž Šarl Dantes), Rafaele Diliđente (Nikolaj Arendt) i Milja Đurić, Dejana Zlatanovski, Valentina Đurašin, Branko Sarić, Nikola Bjanko i Bernardo Badano (Dame i gospoda).
Scenografiju je uradila Jasna Saramandić.
Veselinović, u izjavi za sajt Narodnog pozorišta, napominje da je balet „Puškin“ inspirisan životom slavnog ruskog književnika Aleksandra Sergejeviča Puškina (1799 —1837) koga mnogi smatraju za najboljeg ruskog pesnika i oca moderne ruske književnosti.
- Tema baleta je ljubav. O njoj je pisao, za nju je živeo i, na kraju, zbog nje je izgubio život. U ranoj mladosti, kao veliki ljubavnik, nije imao moralnih ograničenja, pa je lako stupao u afere sa tuđim ženama. Kasnije, u zrelijim godinama, kada je već bio oženjen i dobio decu, neko drugi je požeo za ljubavnicu njegovu suprugu. Puškin je suparnika izazvao na dvoboj u kojem je izgubio život - podseća Veselinović i napominje da je u koncepciji predstave želeo da istakne ideju o tome da se svaki počinjeni greg „plaća“ i da se postupci vraćaju kao bumerang.
- Za obradu drugih poznatih motiva iz Puškinove biografije kao što su politička zbivanja, masonerija, izgnanstvo... nisam imao ni vremena, ni prostora, budući da je reč o maloj predstavi. Koristio sam muziku Čajkovskog zato što je on komponovao muziku za neka od Puškinovih najpoznatijih dela poput „Evgenija Onjegina“ i „Pikove dame“ – dodao je Veselinović.
“Program - mladi koreografi” pokrenula je direkcija Baleta Narodnog pozorišta u Beogradu sa ciljem da pruži šansu i otvori novi prostor kreativnim baletskim stvaraocima.
Prošle godine, 17. januara, u okviru pomenutog projekta, takođe na Sceni „Raša Plaović“, premijerno su izvedeni baleti "Ćelava pevačica“ i „Oni“.  
M.B.