Вести

Дуодрама Зорана Митровића „Ветар у тапетама“, 22. маја на Сцени „Раша Плаовић“, поводом свечаног отварања Мајских дана македонске културе у Београду

20 мај 2021

Поводом свечаног отварања Мајских дана македонске културе у Београду, у суботу 22. маја, у 20 часова на Сцени „Раша Плаовић“ биће изведена дуодрама „Ветар у тапетама“.

Адаптацију, сценарио и режију потписује Зоран Митровић који са Немањом Симићем игра у овој првој позоришној представи македонске националне заједнице у Србији (у продукцији Форума младих Македонаца), осмишљеној двојезично - на српском и македонском језику.

Њен основни циљ је отварање питања културног идентитета младих људи са ових простора који су на „привременом“ раду у иностранству, кроз иновативни и комуникативни приступ.

Два глумца воде публику кроз узбудљиву позоришну двојезичну авантуру испуњену комичним и сетним елементима, а сасвим природно и спонтано прикључује се и сам менталитет младог и обичног човека, припадника српске и македонске националности.

Представа је припремана под покровитељством Националног савета македонске националне мањине, Фондације за отворено друштво и Министарства културе Републике Србије.

 

Критика представе

 

Тамна страна шарених тапета

 

Тему тешког живота емиграната на Западу као део позоришног репертоара широм Европе, одавно је етаблирао пољски аутор Славомир Мрожек. Од праизведбе давне 1974. године па до данас његов истоимени комад редовно је игран и у нашој земљи. Радо су га играли и аматери и студенти,  баш као и глумачке легенде као што су Властимир Ђуза Сојиљковић и Данило Бата Стојковић. Драма настала усред Хладног рата подједнако је актуелна и данас. Иако више нема „гвоздене завесе“ европски Исток и Запад подједнако су удаљени један од другога. „Западни сан“ источним Европљанима највише измиче управо у подрумима западних градова у које емигранти са Истока више не долазе из политичких, већ искључиво из економских разлога.

Прецизна драмска структура, јасни односи међу ликовима, сликовита прича Мрожекових „Емиграната“, које  продукционо притом и није тешко поставити на сцену честа су испирација младим глумцима. Није ретка појава да ову драму режирају и сами глумци. Зоран Митровић, млади београдски глумац македонског порекла отишао је и корак даље. По мотивима Мрожекове драме написао је и сопствену дуо драму под називом „Ветар у тапетама“. И не само да ју је написао, већ ју је и режирао и у њој игра са колегом Немањом Симићем.

У Митровићевом комаду Мрожекови XX и АА постају млади људи Трајан Цветановски и Добрица Дробњак који добијају сочну „балканску фарбу“. Просторна и временска боја Митровићевих „тапетара“ оплемењених и трећим ликом Балтазаром (драмски прилично живахно дрво живота) врло омамљиво увлаче публику у причу која се притом много лакше идентификује са Трајаном и Добрицом него са Мрожековим XX и АА у било којој редитељској бравури. Ликове аутор уводи као архетипове балканских комедија меналитета. Касније, веома суптилно играјући се мешањем различитих жанрова редитељски провлачи ликове кроз комедију нарави, а онда их заменом основних црта карактера ставља у оквир комедије ситуације па све до гротеске. И таман кад глумци већ сигурно загосподаре ритмом и темпом и у једном тренутку почину да играју и водвиљском брзином, кад смех публике постане константа, аутор уводи сцене „отрежњења“. Из сцена у којима ликови виртуелно разговарају са својим породицама у домовини сазнајемо праве мотиве њиховог „емигрирања“, а њихова биографија открива своју сурову страну. Смех на лицима публике замењује грч и горчина. Баш као и у реалном животу наших сународника негде тамо на Западу...у неком мрачном подруму облепљеном шареним тапетама.

Посебну вредност овом комаду даје двојезичност, како у самој драми тако и у глумачкој интерпретацији. У одређеним тренуцима емотивних афеката ликови потпуно веристички мешају два језика, баш као и у реалности што језичке и културне баријере људи са Балкана нестају у неком „туђем свету“. Ова билингвална представа све време држи пажњу, а ауторско-глумачки тим се врло суптилно поиграва осећањима публике, да би на крају јасно поентирао са релативизацијом одговора на питање о добитницима и губитницима...

Да ли су јунаци драме омеђени подрумским зидовима шарених тапета остварили своје печалбарске снове или не?. Да ли су тапете заиста тако шарене или не? Вероватно да јесу, само то се не види у мраку.

Предраг Милојевић, глумац и продуцент