Вести

У библиотеци Народног позоришта одржан први састанак Патрона Хартефактове плаформе NEW

23 фебруар 2019

Међународни Патронат Хартефактове платформе NEW одржан је у суботу 23. фебруара у библиотеци Народног позоришта у Београду.

NEW Патронат, организован у сарадњи са Народним позориштем у Београду и управницом Иваном Вујић, има за циљ да подржи савремено драмско стваралаштво и савремене драмске ауторе, преводилаштво, размену и очување интегритета слободе драмских аутора данас у Европи.

Чланови Патроната одлучили су да ће радити на дефинисању и структури будућег фестивала који ће од 2020. године, заснован на наслеђу бонског и висбаденског бијенала, бити организован у Београду.

Бијенале Нове европске драме основано је 1992. године, у тренутку када се чинило да у Европи падају зидови, са циљем да се превазиђу националне забране и границе драмске уметности, али и са идејом да Европа није само Европска унија, већ да подразумева и уметнике од Турске до Исланда и свих осталих земаља.

У међувремену, Европска унија се више пута проширивала, али су се дизали нови зидови и постављале нове препреке против ње, против идеје слободног путовања мисли, речи, људи и дела.

Данас, више него икад, у тој готово тродеценијској историји, имамо ситуацију у којој су ове вредности угрожене и веза уметника и уметности све мање могућа.

Управо због тога је потребно оживети и одржати идеју оваквог фестивала.

На скупу у Београду боравио је и некадашњи директор и оснивач бонског и висбаденског бијенала, угледни позоришни редитељ и члан престижног жирија највеће европске позоришне Награде "Премио Еуропа", Манфред Бајлхарц, као и водећи драмски уметници из читаве Европе.

Бајхарц је посебно истакао неопходнодност превазилажења граница, како оних географских, тако и свих других, уметничких, националних и искључујућих.

Kако су из Хартефакта нагласили, током иницијалног састанка о успостављању рада Патроната, чланови и чланице овог тела дошли су до неколико закључака.

Патронат је увидео неопходност настављања праксе Бона и Висбадена где се у последњих 30 година одржавало бијенале Нове европске драме, те проналазак адекватне форме која ће остваривати те циљеве.

Будући фестивал у Београду, у том смислу, мора да поседује и инфраструктуру, јер је, како су једногласно закључили, веома важно наставити са идејом рушења зидова који последњих година ничу у многим деловима Европе.

Патрони су изразили забринутост за рад драмских писаца данас, јер су, како су они истакли, углавном угрожени позоришним политикама и структурама, редитељским култом и ауторским правима, која им се често ускраћују.

Учесници скупа су истакли да је данас, када се чини да се у Европи све распада, изузетно важно обновити идеје и партнерства која подржавају сарадњу, размену и очување мира на европском континенту.

Веома важан сегмент те сарадње су диверзитет језика на којима комади настају, могућност играња копродукција, заједничких истраживања, превођења и дисеминације драмских дела широм Европе.

Фестивали, као места сусрета различитих идеја и мишљења, били су посебно битни члановима Патроната, који су упркос ефикасности друштвених мрежа у комуницирању, истакли важност живог контакта између уметника и публике.

Kао посебан сегмент рада издвојено је боље и јасније повезивање међу драмским уметницима, које неће бити засновано само на разменама идеја и познанству, већ и на акцијама солидарности, борби против медијске и финансијске цензуре, као и аутоцензуре.

Значај NEW платформе и окупљања патрона из целе Европе истакла је и в.д. управница Народног позоришта у Београду Ивана Вујић, која је казала да ће са в.д. директорком Драме Тањом Шљивар, такође једном од учесница тог састанка, покушати да учини националну театарску кућу са 150-годишњом традицијом отворенијом и другачијом. 

“Служићу театру. Бити слуга је тешко, али то је суштина љубави”, рекла је Ивана Вујић.