USPAVANA LEPOTICA

balet P. I. Čajkovskog

O predstavi

USPAVANA LEPOTICA NA SVETSKIM POZORNICAMA
Uz balet Labudovo jezero Petra Čajkovskog, Uspavana lepotica se smatra najpoznatijim delom ovog kompozitora i uopšte jednim od najviše izvođenih na baletskom repertoaru. Uspavana lepotica, ili kako se na ruskom originalu naziva Snящaя krasavica a na Zapadu La Velle au bois dormant, The sleeping beauty, The sleeping princess, prvi put je izvedena u Petrogradu januara 1890. godine. Koreografski ju je postavio francuski igrač i koreograf Marius Petipa koji je sa Vsevološkim napisao libreto na osnovu bajke francuskog pesnika Šarla Peroa (1628–1703). Šest godina kasnije, ovaj balet je izveden u Milanu a u zapadnoj Evropi prvi put tek 1921, u Londonu, u koreografiji Nikolaja Sergejeva, sa čuvenim igračima Ruskog baleta Sergeja Đagiljeva. U Americi je svoju premijeru doživeo 1937. u izvođenju Filadelfijskog baleta. I dalje, sve do današnjih dana, Uspavana lepotica se održava na svim scenama sveta, uz manje ili više odstupanja od svoje prvobitne verzije. Međutim, ovaj balet je prvi put izveden još 1829. godine u Parizu, u postavci francuskog igrača i koreografa Žana Omera (1774–1833), na muziku francuskog kompozitora Fernanda Hesnova (1791–1833). U svoj čarobni svet lepote, mašte i snova Uspavana lepotica privlači fabulom o usnuloj princezi, lepotici koju nakon sto godina sna budi mladi, šarmantni princ. Sjaj dvorskog života u blještavoj slikarskoj i koreografskoj inscenaciji, veliki baletski ansambl sa mnogobrojnim solistima koji briljantno izvode svoje varijacije i igre parova (pas de dueux), posebna su odlika i privlačnost ovog baleta. Ideja večite borbe dobra i zla, prisutna kao osnovni motiv i u drugim baletima Petra Čajkovskog, ovde je izražena bogatstvom fantazije: jednom nestvarnom i zamišljenom svetu utisnuta je duša poetizovanih bića. Pod naslovom Očarana lepotica ovo delo je prikazano na našoj sceni prvi put 16. juna 1927, u režiji i koreografiji Feodora Vasiljeva.

Jasmina Puljo


PETAR ILjIČ ČAJKOVSKI (1840–1893)
Ruski kompozitor; najistaknutiji ruski simfoničar XIX veka; dao je sintezu evropskog artizma i narodne osećajnosti. Komponovao je šest simfonija (najpoznatija poslednja, Patetična), uvertire, koncerte za klavir, za violinu i orkestar, kamernu muziku, solo pesme, klavirske kompozicije... Najpoznatije opere: Evgenije Onjegin, Pikova dama i druge. Najpoznatiji baleti Labudovo jezero, Uspavana lepotica, Krcko Oraščić (Ščelkunčik) i drugi. Trenutno su na repertoaru Narodnog pozorišta baleti Labudovo jezero, Uspavana lepotica, Silfide, Frančeska da Rimini, Pesnik Čajkovski (autor libreta i koreografije na muziku P. I. Čajkovskog Lidija Pilipenko).


VLADIMIR LOGUNOV
Rođen u Beogradu 1942. godine. Po završetku Baletske škole „Lujo Davičo“ u klasi Nine Kirsanove, postaje solista Baleta Narodnog pozorišta. Ostvario je niz značajnih uloga, a za ulogu Kopelijusa je dobio Nagradu Narodnog pozorišta. Studirao je koreografiju u Moskvi na pozorišnoj akademiji – GITIS. Na jugoslovenskim baletskim takmičenjima u Novom Sadu, osvojio je dve bronzane i jednu srebrnu medalju. Obavljao je dužnost šefa baleta Narodnog pozorišta od 1980. do 1985. Kao koreograf je radio za Narodno pozorište u Beogradu, Srpsko narodno pozorište u Novom Sadu, u Splitu, Zagrebu, za Susrete u Ljubljani, za Raguza balet u Italiji, na Kipru...  
Trenutno sarađuje sa Baletom Narodnog pozorišta u Beogradu i Baletskom školom „Lujo Davičo“. Njegov koreografski opus obuhvata balete: Don Kihot (L. Minkus), Uspavana lepotica (P. I. Čajkovski), Karmen (Ščedrin / Bize), Forma viva (A. Vivaldi), Carmina burana (K. Orf), Serenada (P. I. Čajkovski), Poema ljubavi (S. Divjaković), Simfonija iz Novog sveta (A. Dvoržak), Simfonija C (Ž. Bize), Susret (Prokofjev / Senevil), Cartoon (Z. Erić), Ščelkunčik (P. I. Čajkovski), Jesenji pljusak (D. Šostakovič), Doktor Džekil i mister Hajd (Elgar / Đuričić). Čini mi se da će muzika ovog baleta biti jedno od mojih najboljih dela. Siže je tako poetičan, tako blagodaran za muziku, da sam prilikom njegovog stvaranja bio veoma oduševljen. Pisao sam ga sa onom toplinom i voljom koje uvek uslovljavaju dobra svojstva umetničkog dela.


Uspeh nove postave Uspavane lepotice Čajkovskog! Balet je uvek događaj. A kad je reč o baletima P. I. Čajkovskog, pa još o Uspavanoj lepotici, onda sve postaje kao bajka, ili kao u bajci, koja je nošena muzikom što joj je i izvor i podstrek.

Slobodan Turlakov


Logunov je nastojao ne samo da prenese, već i revitalizuje ovu „lepoticu” klasičnog baleta i u tome je, sa ostalim timom uspeo, sačuvavši i njenu originalnost i poetičnost “starinskog” akademskog stila igre i strukture stvaranja klasičnog baleta.

 Irena Krešić

Premijerno izvođenje

Premijera 23. maja 1996.

Velika scena

Balet u tri čina sa prologom
Libreto I. A. Vsevološki i M. Petipa, prema bajci Peroa
Dirigent Angel Šurev 
Koreograf i reditelj Vladimir Logunov prema originalnoj koreografiji M. Petipa
Scenograf Boris Maksimović
Kostimograf Božana Jovanović
Likovna obrada kostima Predrag Đapić 

Premijerna podela:

Kralj Ratko Petrović
Kraljica Svetlana Marković
Princeza Aurora Ašhen Ataljanc Beuk
Princ Dezire Konstantin Kostjukov
Katalabit, ceremonijal majstor Ljubiša Vučić
Karabos Milica Antić
Vila jorgovan Ružica Jovanović
Prolog
Vila iskrenosti Marija Vještica
Vila žitnog klasja Ana Pavlović
Vila izobilja Dalija Imanić
Vila strasti Kosovka Kostjukov
Vila kanarinka Marija Izrailovska
Pratnja vile Karabos N. Buturović, G. Jovanov, M. Dujaković, N. Stanković
Pratnja vile Jorgovan M. Bata, S. Feketa, T. Ivanović, I. Ivković, L. Pavlović, I. Komarić
Dame i gospoda Lj. Raković, V. Rančić, T. Popović, M. Atanacković, B. Tojagić, R. Grujičić, N. Radojković, D. Ćopić
Dadilje V. Đaković, I. Zbornik
I ČIN
Prinčevi D. Kasatkin, G. Stanić, B. Pavlovski, N. Stanković
Aurorine drugarice T. Ivanović, D. Imanić, M. Izrailovski, M. Varićek, M. Dragićević, S. Fekete, J. Paunović, M. Marković
Vals T. Antonijević, M. Bata, L. Darmanović, D. Durić, B. Jovanović, G. Janković, I. Ivković, I. Komarić, L. Pavlović, V. Radenković, D. Stanojević, V. Đaković, M. Dujaković, G. Jovanov, M. Klenču, S. Mihić, J. Mitrović, D. Pajović
II ČIN
Lov M. Stamenković, Lj. Rajković, V. Rančić, T. Popović, M. Atanacković, Lj. Vučić, B. Tojagić, I. Radojković, R. Grujičić, D. Ćopić
Nereide T. Antonijević, M. Bata, L. Darmanović, D. Durić, V. Đaković, T. Ivanović, I. Ivković, G. Janković, B. Jovanović, I. Komarić, M. Marković, L. Pavlović, T. Popović, V. Radenković, S. Tomić, M. Varićak
III ČIN
Drago kamenje - Brilijant Dalija Imanić
Zlato, srebro, safir Marija Vještica, Ružica Selenić, Kosovka Kostjukov
Bela mačkica i mačak u čizmama Marija Izrailovski, Boin Pavlovski
Princeza Florina i plava ptica Jolanda Gromer, Aleksandar Adamović
Crvenkapa i vuk Vera Blagojević, Goran Stanić
Mazurka T. Antonijević, L. Darmanović, D. Durić, G. Janković, V. Radenković, S. Tomić, M. Dujaković, G. Jovanov, J. Mitrović, N. Stanković, D. Pajović, I. Karakaš

Balet majstori - repetitori Katarina Obradović, Robert Kljavin, Vesna Lečić, Paša Musić, Aleksandra Radošević
Muzički saradnik Slobodan Mitić
Koncertmajstori Balint Varga, Iskra Uzelac
Solo čelo Ilona Necić
Inspicijent Vesna Petrović
Asistent kostimografa Katarina Grčić, Jelena Vukmirović
Izrada maski Tihomir Mačković
Slikari Miroslav Nikolić, Miodrag Musterović, Svetislav Živković, Srđan Pušeljić
Vajar Stanimir Pavlović
Masker Nijaz Memiš
Majstor pozornice Dimitrije Radinović
Majstor svetla Petar Alagić
Glavni tonac Miroslav Vuković
Glavni rekviziter Dejan Janković
Specijalni efekti Miroslav Petrović
Dekor i kostimi urađeni su u radionicama Narodnog pozorišta u Beogradu