Vesti

STERIJINIM "RODOLjUPCIMA", ODIGRANIM U OKVIRU 50. BITEF-a, 1. OKTOBRA POČELA 148. SEZONA NARODNOG POZORIŠTA U BEOGRADU

1 oktobar 2016

Predstavom “Rodoljupci”, po tekstu Jovana Sterije Popovića, u režiji i scenografiji Andraša Urbana, koja je u okviru Glavnog programa 50. Bitef-a izvedena 1. oktobra na Velikoj sceni, počela je 148. sezona Narodnog pozorišta u Beogradu.
Uloge su ostvarili Slobodan Beštić (Žutilov), Anastasia Mandić (Nančika), Suzana Lukić (Milčika), Pavle Jerinić (Šandor Lepršić), Nela Mihailović (Gospođa Zelenićka), Hadži Nenad Maričić (Šerbulić), Nikola Vujović (Smrdić), Predrag Ejdus (Gavrilović), Branko Jerinić (Nađ Pal) i Bojan Krivokapić (Eden).
U predstavi učestvuju i muzičari Nemanja Aćimović (bubnjevi), Ivan Marković (harmonika) i Đorđe Antić (trombon).
Dramaturzi su Slavko Milanović i Suzana Vuković, koja je i saradnik reditelja, komppozitor je Irena Popović Dragović, a kostimograf Marina Sremac.
"Rodoljupci", premijerno izvedeni 30. oktobra prošle godine na Velikoj sceni, ovenčani su brojnim nagradama. Letos su osvojili tri Sterijine nagrade i Nagradu okruglog stola kritike u Novom Sadu, na Danima satire u Zagrebu pripalo im je Priznanje za predanost kolektivnoj igri, proglašeni su za najbolju predstavu u celini na "Pozorišnom proleću" u Šapcu, nastupili su i na MITEM festivalu u Budimpešti, festivalu "Dezire" u Subotici, pobedili na "Danima komedije" u Jagodini...
Jubilarni 50. Bitef održava se od 24. septembra do 02. oktobra pod sloganom "Na leđima mahnitog bika", a u okviru Glavnog programa, biće prikazano 12 predstava.
- Provokativnu, decenijama neizvođenu komediju Rodoljupci Jovana Sterije Popovića o tome kako su tokom revolucije 1848. godine lažni srpski rodoljubi iz Vojvodine, rukovođeni samo svojim interesima, brzinski menjali strane u sukobu Mađara i Srba, 2015. godine je, u Narodnom pozorištu u Beogradu, režirao priznati mađarski reditelj iz Subotice Andraš Urban, poznat po svojim kritički beskompromisnim predstavama. To je kontekst koji sam po sebi, od izbora teksta do izbora reditelja i njegovog koncepta, redefiniše tradicionalno shvatanje misije nacionalnog pozorišta, a u duhu savremenih umetničkih i društvenih potreba. Vrhunac političkog angažmana u ovoj predstavi ostvaruje se u adaptaciji teksta kojom jedina zdrava pamet u drami, Gavrilović, biva ubijen, dok rodoljupci pevaju frenetične propagandne songove, među kojima se izdvaja onaj s čitavom listom srpskih političara od 90-ih do danas, a što je osuda i kontinuiteta „rodoljublja“ u srpskoj politici i, još više, našeg pristajanja na takvu politiku, a pod parolom da svako od njih – „ima pravo“, navodi se u obrazloženju selektorke festivala Anja Suša.
M.B.