Вести

Најпознатији српски тенор Зоран Тодоровић гостовао у опери „Тоска“

16 април 2022

У опери Ђакома Пучинија „Тоска“ која je 16. априла изведена на Великој сцени под диригентском управом Ане Зоране Брајовић, у улози Каварадосија наступио је један од десет водећих светских тенора данашњице Зоран Тодоровић. 

Насловну ролу певала је првакиња Опере Јасмина Трумбеташ Петровић, док је улогу барона Скарпије тумачио Никола Мијаиловић, баритон светског реномеа и чест гост на многим значајним оперским сценама широм света.

Улоге су остварили и Михаило Шљивић, Вук Матић, Дарко Ђорђевић, Гаврило Рабреновић, Свето Кастратовић и Ленка Максимовић.

У представи су учествовали Хор и Оркестар Опере Народног позоришта у Београду.

Сценографију је креирао Мираш Вуксановић, а костиме Катарина Грчић Николић.

Премијера је одржана 2. априла 2014. године у режији Дејана Прошева.
 
Радња опере, која представља место сталног преплитања политичких и љубавних интрига, дешава се у Риму јуна 1800. године, у време Наполеоновог пробоја у Италију и претње преотимања тог града од тадашњег Напуљског краљевства.

Главни јунаци приче су страствена и импулсивна дива Флорија Тоска, романтични, слободољубиви и заљубљени сликар Марио Каварадоси и властољубиви и бескрупулозни шеф полиције барон Скарпија.

„Тоска" је праизведена 14. јануара 1900. године у Teatro Costanzi у Риму.

Српска праизведба одржана је 10. јануара 1914. године на Великој сцени Народног позоришта у Београду.

 

ЗОРАН ТОДОРОВИЋ:

Оперски певач  Зоран Тодоровић већ годинама веома успешно наступа у најзначајнијим  светским оперским кућама као што су Баварска државна опера, Семпер опера у Дрездену, Немачка опера и Државна опера у Берлину, Холандска опера, Театар Ла Моне у Бриселу, Бечка државна опера, Опера Сан Франциска, Опера Лос Анђелеса, Театар Kапитол у Тулузу, Марсејска опера, Kраљевска опера Kовент Гарден,  као и на Фестивалу у Брегенцу и у Народном позоришту у Токију, под управом најзначајнијих диригената нашег времена.
 
Иако је каријеру започео као лирски тенор распон његовог гласа омогућава му да пева и драмске улоге. Тодоровић је 2009. године, на опште одушевљење публике Масимо Театра у Палерму, извео свој први вагнеровски репертоар, и то у насловној улози Вагнерове опере Лоренгрин. 

Од тада се на његовом репертоару ниже велики број улога драмских тенора међу којим су: Андре Шеније, Дик Џонсон у опери Девојка са запада,  Жан у Маснеовој опери Херодијада, Полион у Норми, Манрико у Травијати, Дон Алваро у опери Моћ судбине, Туриду у Kавалерији рустикани, Kанио у Пајацима, Дон Хосе у Kармен, Kалаф у Турандоту, Руђеро у Ластавици, Kраљ Артур... 

Године 2013. свом репертоару додаје нове улоге из Вагнерових и Вердијевих опера, појављујући се као Радамес у Аиди у Марсеју и у насловној улози опере Парсифал у Фламанској опери. 

У сезони 2016/17, Тодоровић постиже велики успех својим дебитовањем на сцени у насловној улози нове продукције Отело у Немачкој опери на Рајни у Дизелдорфу, где касније изводи и Kалафа у Турандоту. Он је такође певао у Ла Wаллy као Ђузепе Хагенбах у позориштима у Модени, Пјаченци и Ређо Емилији.

Тодоровићева ангажовања у сезони  2017/18 су улога Хагенбаха у La Wally, Ђилјо Театру у Луки, улога Пинкертона у опери Мадам Батерфлај у Немачкој опери на Рајни, Kаниа у Пајацима, Kалафа у Турандоту са Националном опером Букурешт и улога Kаварадосија у Тоски на Оперском фестивалу у Савонлини.

Његови будући пројекти су насловна улога у Лоренгрину и улога Елеазара у опери Јеврејка са Фламанском опером, као и прво појављивање у улози Аполона у опери Дафне Рихарда Штрауса у Хамбуршкој државној опери, опера Јеврејка у Националној Опери Ханновер и Ирод у Саломи у Опери Бастиља у Паризу.
 
НИКОЛА МИЈАИЛОВИЋ:
 
Никола Мијаиловић, оперски певач – баритон, уметник светског реномеа и чест гост на многим значајним оперским сценама широм света. Од новембра 2021. године именован је за директора Опере Народног позоришта у Београду.

Рођен је у Београду 1973. године. Након завршеног клавирског одсека средње музичке школе „Др Војислав Вучковић“, студије соло певања на ФМУ уписује у класи своје мајке, примадоне Радмиле Смиљанић. 

Дипломирао је на Бечком конзерваторијуму а магистрирао на „Кертис институту за музику“ у Филаделфији. Након усавршавања у „Опери Бастиља“ у Паризу и Музичкој академији запада у Санта Барбари, своје певачко образовање заокружује дипломом миланске Скале 1999. године.

Победник је 5. међународног такмичења „Лућано Павароти“ у Филаделфији 1995., добитник првих награда на такмичењима студената музике СФРЈ у Херцег Новом 1991. „Марио Ланца“ у Филаделфији 1995., као и треће награде на такмичењу „Лејла Генчер“ у Истанбулу 1997. године.

Гостовао је у оперским кућама попут миланске Скале, Венеције, Вероне, Лас Палмаса, Дрездена, Хановера, Токија, Сеула, Пекинга, Беча, Катаније, Москве и Тел Авива. 

Његов репертоар обухвата четрдесетак водећих улога баритонског фаха, као што су Риголето, Набуко, Јаго, Евгеније Оњегин, Скарпија...

 

ЈАСМИНА ТРУМБЕТАШ ПЕТРОВИЋ:

Још током студија била је награђивана као најбољи студент на одсеку за соло певање и добијала  Награде: Бисерка Цвејић, Петар Коњовић, Јелена Михајловић, Александар Трифуновић .У Опери Народног позоришта у Београду  је ангажована од 1993. године, најпре као члан Оперског студија ,а потом, као солиста од 1996. године. Певајући главне улоге  сопранског репертоара, 2002. године добија звање првакиње Опере.

Добитница је многих награда у земљи и ностранству међу којима се истичу  Награде Народног позоришта за најбоља индивидуална премијерна уметничка остварења у оквиру репертоара Народног позоришта за улоге Манон Леско (2020), Аида (2013, представа изведена у оквиру прославе 1700 година Миланског едикта у Виминацијуму), Леонора (2009) из опере „Моћ судбине“ и  Маргарета (2003) из опере „Фауст“. 
Добитница је награде Печат Народног позоришта који се додељује за посебан допринос животу и раду Народног позоришта (2021), као и Јавне похвале  за резултате  у раду од изузетног значаја за успешну активност Народног позоришта у Београду за сезону 2014/2015.

У Италији на такмичењу „Spontini-Pergolesi“ 2000.год . освојила је прву награду , а затим  и специјалну награду за најбоље извођење  композиције  „Јапан“ М. Милојевића на такмичењу Jeunesse Musicales у Београду 1993. године.

У иностранству са Опером Народног позоришта у Београду гостовала је као Татјана у Оњегину прво у Мађарској на фестивалу Барток у Мишколцу (2004) затим у Румунији у Темишвару, Италији - Равена, Ровиго, Вићенца (2009), и Хрватској као Дездемона у Отелу у ХНК-Осијек (2017).

Самостално је гостовала као Леонора у Трубадуру у Азербејџану и у Бугарској у више театара, као Тоска гостовала је у Хрватској у ХНК Осијек, као  Аида (2008) на фестивалу  Гарс ам Камп код Беча у Аустрији са великим успехом и одличним критикама: ,,Као Аида фасцинирала је чудесним пианима у гласу и драматиком... Као Аида, такође је  гостовала у Румунији 2013 у Крајови и Брашову, а као Татјана у Букурешту.

Са Опером Петруцели из Барија у улози Мадам Батерфлај гостовала је у Сеулу у режији Даниеле Абада, а дириговала је Ђана Фрата (2011). 
Као Леонора у Вердијевој опери Моћ судбине, гостовала је у продукцијама у Македонији у Скопљу и у Словенији у Марибору током сезоне 2010/11.

У новембру 2009. године певала је насловну улогу  у праизведби   опере Хасанагиница Р. Камбасковића. 
У априлу 2014 са улогом Тоске на сцени Народног позоришта у Београду прославила је свој јубилеј поводом 20 година уметничког рада. 
Од стране УМУС-а за улогу Тоске је добила Награду за најбољи наступ  и  њена Тоска је проглашена  догађајем сезоне за 2014. годину. 

Поред оперског репертоара негује и концертни , те је наступала на концертним подијумима  како у Београду и  у Србији тако  и у иностранству: Италија, Немачка, Грчка, Француска, Кореја, Португалија, Аустрија, Румунија, Пољска, Русија, Енглеска, Данска, Норвешка, Израел..  

Сарађивала је са многим домаћим и страним диригентима и оперским уметницима.

Од  2015 године заједно са колегама из целог света  члан је жирија и вокални педагог мајсторског курса ИМВАЈ у Јерусалиму ,а такође  и члан жирија  многих међународних  такмичења. 

Дугогодишњи је члан УМУС-а, а уметнички директор Опере Народног позоришта у Београду је била у периоду од сезоне 2018/19 до сезоне 2021/22. 

Током досадашње каријере остварила је низ улога сопранског фаха, а нараочито из опера Вердија и Пучинија.