Vesti

Na Novom groblju održan ispraćaj za kremaciju nekadašnjeg prvaka Baleta Narodnog pozorišta u Beogradu Borivoja Mladenovića (1936-2019)

10 decembar 2019

Ispraćaj za kremaciju posmrtnih ostataka nekadašnjeg prvaka Baleta Narodnog pozorišta u Beogradu Borivoja Mladenovića (1936-2019) održan je 10. decembra na Novom groblju u Beogradu.

Pored kovčega prekrivenog cvećem, uz tihe zvuke klasične muzike, članovi porodice primali su saučešća dok su prijatelji i kolege odavali poslednju počast gospodinu Mladenoviću koji je preminuo u Beogradu 4. decembra, u 83. godini.

Nakon opela, biranim rečima, od priznatog umetnika, oprostile su se koreografkinja i plesna pedagoškinja Dubravka Maletić, kao i solistkinja Baleta Narodnog pozorišta Marija Bajčetić koja je, između ostalog, podsetila da se Mladenovićeva igra odlikovala, staloženošću, muževnošću i skladnim igračkim  linijama u klasičnim baletima, ali i predstavama modernijeg stila  kao i u nacionalnom repertoaru.

„U punoj umetničkoj zrelosti kreirao je više veoma upečatljivih karakternih baletskih likova, ispoljavajući izgrađeni smisao za dramsko oblikovanje plesnih uloga“, istakla je Marija Bajčetić uz napomenu da je Mladenović bio poznat i kao veoma požrtvovan i pouzdan partner.

Mladenović, rođen 10. novembra 1936. u Gruži kod Kragujevca, odrastao je u Beogradu gde je osnove baletskog obrazovanja stekao u Srednjoj baletskoj školi „Lujo Davičo“, (nastavnici Sima Laketić i Nina Kirsanova, Smilja Torbica, Sonja Lankau) ali su ga i pre toga, kao malog dečaka inspirisali filmovi sa Fredom Asterom i Džinom Kelijem, kad je i otkrio sopstveno interesovanje za ples. 

Kao osamnaestogodišnjak, položivši audiciju pred Aleksandrom Dobrohotovim, postao je član baletskog ansambla  Makedonskog narodnog teatra u Skoplju (od 1954 – 1956), a potom i član Baleta u Narodnom pozorištu u Beogradu.

Dve godine, bio je član baletskog ansambla u Dizeldorfu gde se usavršavao kod čuvenog pedagoga Viktora Gzovskog. (u Dizeldorfu je igrao prve uloge: Sluga Žan Gospođica Julija u koreografiji Birgit Kulberg, Crnac  u Petruški, Tankredo u Dvoboju Tankreda i Klorinde koreografija Eriha Valtera).

Po povratku u Narodno pozorište u Beogradu, postao je solista i ubrzo nosilac  glavnih uloga u skoro svim baletskim predstavama koje su bile na repertoaru. Za to vreme partnerke su mi bile: Rut Parnel, Jovanka Bjegojević,  Višnja Đorđević, Dušica Tomić, Lidija Pilipenko, Duška Sifnios, Ivanka Lukateli, Milica Bijelić.  

U isto vreme bio je stalni gost Baleta u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu; partnerke su mu bile novosadske prvakinje: Erika Marijaš i Biljana Maksić.

U bogatoj igračkoj karijeri, Borivoje Mladenović je ostvario niz veoma zapaženih uloga i u operama FaustKarmenZaljubljen u tri narandže (posebno  u Knezu Igoru).

Igračku karijeru je završio 1985, ali je nastavio da nastupa u dramskim predstavama. Bio je Majordamus, Markiz i Učitelj igranja u Konaku (režija Mira Trailović), Fuše u predstavi Napoleon ( režija Nađa Janjetović).

Tokom svoje duge i igrački plodne karijere, Bora Mladenović je sarađivao sa mnogo značajnih koreografa: Ninom Kirsanovom, Viktorom Gzovskim, Birgit Kulberg, Dimitrijem Parlićem, Verom Kostić...

Sa Baletom Narodnog pozorišta u Beogradu, gostovao je u svim značajnim baletskim centrima: Parizu, Visbadenu, Ženevi, Lozani, Cirihu, Briselu,Salcburgu, Vašavi, Madridu, Barseloni, Veneciji, Napulju, Palermu, Atini, Solunu, Kairu, Tokiju, Osaki...

Značajne uloge: Oficir (Kraljica ostrva), Mandarin Čudesni mandarin, Romeo,Tibaldo (Romeo i Julija), Princ Dezire i Plava ptica (Uspavana lepotica)  Princ Albert Žizela, Palemon princ (Ondina ),  Princ (Labudovo jezero)  Čovek (Šesta simfonija), Tankred (Dvoboj Tankreda i Klorinde) Golem (Golem), Marko

(Ohridska legenda),  Stihovi-oblici Verlen  Faust (Abraksas),Osvajač (Darinkin dar), Grof Vronski (Ana Karenjina),  Kralj miševa Krcko Oraščić”, Svekar (Katarina Izmailova). Zatim, uloge u baletima: Siledžija (Susret u Luisvilu), Dvojnik (Čovek pred ogledalom),  Lojko Zobar (Makar Čudra – ciganska poema)  Princ (Sebastijan),  Gradonačelnik (Kopelija),  Glavni Tatarin (Polovecke igre) Upravnik ludnice (Per Gint)...

Uloge koje je odigrao u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu: Albert u Žizeli, Kvazimodo u Esmeraldi, Don Hoze u baletu Karmen.

Za ulogu Golema  u baletu Golem Dimitrija Parlića, dobio je Nagradu Narodnog pozorišta, a 28. oktobra 2002. i Nagradu za životno delo Udruženja baletskih umetnika Srbije.

Nacionalnu penziju, kao umetnik koji je značajno doprineo našoj kulturno-umetničkoj sceni, dobio je 2008. godine.
M.B.