Vesti

POČELE PROBE ZA DRAMU „MIZANTROP“ U REŽIJI EGONA SAVINA

15 mart 2012

Dramski ansambl Narodnog pozorišta u Beogradu održao je u četvrtak 15. marta prvu čitaću probu za predstavu “Mizantrop” Žana Batista Poklena i Jana Kota, u adaptaciji i režiji Egona Savina.

Premijera je planirana za 20. maj na Velikoj sceni, a u podeli su Nikola Jovanović k.g. (Alsest), Aleksandar Đurica (Filent), Bane Vidaković (Oront), Nina Janković k.g. (Selimena), Dušanka Stojanović Glid (Arsionoja), Zlatija Ivanović (Elijanta), Ljubivoje Tadić (Akast), Miloš Đorđević (Klitandar) i Miloš Lalović k.g (Policajac).
- Zašto se danas bavim ovim komadom? Imam kćerku od 16 godina i u poslednje vreme se pitam u koje i kakvo društvo će se uključiti, kakav je to svet koji je sačekuje na pragu njene prve zrelosti i šta je sve danas potrebno mladim ljudima da bi uspeli. Koja cena je svega toga? Pitam se, na koji način mogu da sačuvaju sebe, svoj integritet i kako da se ne pretvore u nekavu nakazu da bi uspeli. To je bio moj intimni povod da se prihvatim režije ovog komada, a svi drugi su, naravno, umetničke prirode i leže u nečemu što se zove genijalnost ovog pisca kojim sam ja fasciniram - rekao je Savin koji je u prethodnih nekoliko godina, takođe na Velikoj sceni, veoma uspešno režirao predstave „Derviš i smrt“ Meše Selimovića i „Pokojnik“ Branislava Nušića.
Citirajući misao velikog nemačkog pisca, pesnika i filozofa Johana Volfganga Getea koji je rekao: „Kad pogodite cilj, promašili ste sve ostalo“, Savin je ocenio da je, u tom smislu, „ova adaptacija, možda, pogodila neku vrstu večnog Molijera“.
- On je jedan, možda, jedini večni pisac u onom smislu u kojem ga, zaista, svako vreme ponovo otkriva kao podjednako velikog, snažnog, uzbudljivog i aktuelnog autora. Sa druge strane, uzimajući u obzir Geteovu izreku, ja sam se odrekao nečega što obožavam u teatru, a to je stih. Na to me je ponukala upravo ova Kotova dramatizacija urađena sedamdesetih godina prošlog veka – dodao je Savin.
U saradničkoj ekipi su Slavko Milanović (dramaturg), Boris Maksimović (scenograf), Lana Cvijanović (kostimograf), Ljiljana Mrkić Popović (scenski govor), Vladimir Petričević (dizajn zvuka)...  
Savin je rođen 2. septembra 1955. godine u Sarajevu u porodici operskih pevača. Režiju je diplomirao 1979. godine na FDU u Beogradu  u klasi profesora Dejana Mijača.
Sa velikim uspehom postavlja dela domaćih i svetskih klasika, u kojima pronalazi konkretne tragove koji otkrivaju suštinsku moć pozorišta u našem vremenu i vezuju ta dela i njihove autore za konkretan prostor i konkretno vreme.
Režirao je do sada više od 80 komada. Njegove predstave su gostovale u Nansiju, Parizu, Varšavi, Tel Avivu, Beču, Njujorku...
Dobitnik je velikog broja nagrada.
Ogledao se sa uspehom u svim kod nas prisutnim produkcionim modelima, od neinstitucionalnih teatara i off-scena, do gotovo svih značajnih pozorišta nekadašnje Jugoslavije.
U Narodnom pozorištu, pored pomenutih naslova, režirao je Rostanovu komediju „Sirano de Beržerak“ (premijera 22. marta 1991), Sterijinog „Kir Janju“ (premijera 25. decembra 1992) i „Pokondirenu tikvu“ (premijera 18. januara 1998), potom drame „Demon“ Isaka Baševisa Singera (premijera 15. marta 2000), i „Stanja šoka“ Sema Šeparda (premijera 26. oktobra 2001).
Savin je profesor režije na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu i Fakultetu dramskih umetnosti na Cetinju.
M.B.