Премијера опере Kристофа Вилибалда Глука „Орфеј и Еуридика“, 23. јуна (20,00) на Великој сцени
14 јун 2021
Опера Kристофа Вилибалда Глука „Орфеј и Еуридика“, по либрету Ранијерија де Kалцабиђија, под диригентском управом госта из Бугарске Диана Чобанова, у режији Александра Николића и кореографији Александра Илића, биће премијерно изведена 23. јуна (20,00) на Великој сцени.
Kако је речено на конференцији за новинаре, одржаној 14. јуна у фоајеу Друге галерије, ово код нас ретко извођено камерно оперско дело, са три улоге – све певају певачице, на репертоар Опере Народног позоришта, осим значаја Глуковог дела, довеле су и рестрикције на сцени прописане мерама борбе против пандемије вируса корона.
Глукову оперу са митолошком темом, чији је правац тешко дефинисати између барока и класицизма, у новој продукцији националног театра режира Александар Николић који сматра да поставка ове опере у себи садржи четири кључна појма који је прецизно дефинишу.
Ту је пре свега навео самог аутора комада - немачког композитора Kристофа Вилибалда Глука, као револуционара на пољу синтезе музике и драме, и једног од највећих реформатора опере у историји те сценске врсте.
Други појам је само средиште Орфичких митова - Орфеј и Еуридика, који говори о архетипу уметнику и врхунској моћи продуховљене индивидуе која мења законе живота и смрти.
Елеусинске мистерије, антички мистични култ Грчке који је посвећен прихватању циклуса живота и смрти, по њему представља трећи појам.
Финални појам је сама мистерија - загонетка, тајна, оно што се не може спознати до краја.
„Сваки од ова четири појма носи сопствену вредност и широко је поље за истраживање само по себи. Међутим, тек њихове међузависне везе у режији представе отварају врата ка суштински иновативној сценској поставци“, каже Николић.
Диригент је гост из Бугарске Диан Чобанов, а као специјалиста за епоху – „препараторе“, ангажован је диригент Предраг Госта, експерт за рану музику и барок.
Сценографију је урадила Дуња Kостић, а костиме Kатарина Грчић Николић.
За улоге Орфеја, Еуридке и Амора постоји више алтернација у којима су, осим првака и солиста Опере, и чланови Оперског студија Народног позоришта „Борисав Поповић“ - Александра Ангелов / Љубица Вранеш/ Јана Цвектовић (Орфеј), Снежана Савичић Секулић / Невена Бриџен / Исидора Стевановић (Еуридика) и Софија Пижурица / Иванка Раковић Крстоношић / Милица Дамјанац / Невена Ђоковић (Амор).
У представи учествују Хор, Оркестар и Балет Народног позоришта.
Управница Народног позоришта Ивана Вујић Kоминац најавила је да би ова продукција требало да ускоро гостује у Загребу и Нишу, као и да треба очекивати и долазак последње загребачке верзије „Орфеја и Еуридике“, из априла ове године, у Београд.
„У време постковида на целом Балкану имамо ‘епидемију’ „Орфеја и Еуридике“. То значи да је време да античке вредности вратимо у наш ум и срца – поручила је Александра Ангелов, напомињући да је је предстојећа премијера Глукове опере „благослов за све као прва званична продукција после годину и по дана паузе, не рачунајући концерте“.
Прва реприза биће одржана 27. јуна у 20 часова.
Oрфеј и Еуридика - поетика једноставности
Опера Орфеј и Еуридика је заснована на античком миту о трагичној љубави. Орфеј је био митски певач и песник, син Калиопе, једне од Муза. Према миту, када би засвирао на својој лири коју је добио од бога Аполона, чак ни природа није остајала равнодушна. Његова жена, нимфа Еуридика, умрла је од уједа змије недуго пошто су се узели. Орфеј је био толико скрхан да је одлучио да сиђе у доњи свет не би ли успео да је врати. Зачаравши их својом лиром, дозволили су му да Еуридикину душу изведе на светлост дана и тако је оживи, али под условом да се ниједном не окрене за њом пре него што изађу. Збуњен и под притиском, не препознајући Еуридику у саблазни чије је кретање осетио иза себе, ипак се окренуо и тако други и последњи пут изгубио своју вољену. Орфеј и Еуридика су такође били и главни ликови опера које су написане почетком XVII века – Стриђове Еуридике из 1600. и Монтевердијевог Орфеја из 1607. године. Припада жанру azione teatrale, што подразумева оперу на митолошку тему с рефренима и плесом. Комад је први пут изведен у Бургтеатру у Бечу 5. октобра 1762. у присуству царице Марије Терезије и целог двора, и окруњен „успехом који је представљао велику част за песника и композитора”, како је кратко написао извештач „Wiener dianum“. Режија и кореографија представе биле су поверене либретисти Калцабиђију и Гаспару Анђолинију, који су тесно сарађивали, док је сценски декор потписао Ђовани Кваљо. После мање од две године, у априлу 1764, опера је изведена у Франкфурту, поводом крунидбе надвојводе Јозефа II за краља Римљана. Орфеј и Еуридика је прва од Глукових „реформских“ опера, у којој је покушао да замени несагледиве заплете и превише сложену музику са „племенитом једноставношћу“ и у музици и у драми. Есеј о опери Франческа Алгаротија из 1755. године имао је велики утицај на Глука у развоју реформистичке идеологије. Алгароти је предложио веома поједностављени модел опере, са наглашеном драмом, уместо музике или балета. Сама драма требало би да „обрадује очи и уши, да узбуди и утиче на срца публике“. Алгаротијеве идеје утицале су и на Глука и на његовог либретисту Калцабиђија. Калцабиђи је и сам био истакнути заговорник реформи и изјавио је: „Ако је господин Глук био творац драмске музике, он је није створио ни из чега. Ја сам му пружио материјал или хаос, ако желите. Ми зато делимо част тог стварања“.
Ова опера је најпопуларније Глуково дело и била је једна од главних утицаја за све наредне немачке опере. Глукови идеали су у великој мери утицали на популарна дела Моцарта, Вагнера и Вебера. Варијације његове радње - подземне спасилачке мисије у којој јунак мора контролисати или прикрити своје емоције - могу се наћи и у Моцартовој Чаробној фрули, Бетовеновом Фиделиу и Вагнеровом Рајнском злату.
Глук је 1769. године у извођењу за Le feste d’Apollo у Парми, прерадио део улоге Орфеја за сопран. Иако је првобитно постављена на италијански либрето, Орфеј и Еуридика много дугује жанру француске опере, посебно у употреби праћеног рецитатива и општем одсуству вокалне виртуозности. Дванаест година после премијере - 1774. године, Глук је адаптирао оперу по укусу париске публике у Краљевској музичкој академији по либрету Пјер-Луја Молинеа. Направљено је неколико промена у вокалним поделама и оркестрацији у складу са француским укусом. У четвртој верзији, коју је урадио Хектор Берлиоз 1859. коришћена је оригинална партитура из Беча из 1762. године, укључујући и већи део додатне музике из париске партитуре из 1774. године. Такође је обновио неке суптилније оркестрације из италијанске верзије и припремио верзију опере - у четири чина - а Орфеја је изводио мецосопран.
Диан Чобанов, диригент
Маестро Чобанов је генерални директор Националне опера у Пловдиву од сезоне 2013/2014.
Магистрирао је на Државној музичкој академији у Софији као и на Универзитету за сценске уметности и музику у Бечу, у класи проф. Уроша Лајовића. Диригенти који су утицали на његa су сер Kолин Дејвис из Дрездена и маестро Фабио Луиси из Беча.
Чобанов, диригент млађе генерације, освојио је бројна признања и награде на међународним диригентским такмичењима, између којих се истичу друга и Специјална награда”Ловро вон Матачић”, на Међународном диригентском такмичењу у Загребу 2003. године. Специјална награда на такмичењу аустроугарских диригената у Будимпешти 1998 године.
Диан Чобанов добитник је и награде „Пловдив“ 2014., што је најпрестижнија награда на пољу музике у његовом родном граду.
Од 2009. маестро Чобанов стални је диригент Хрватске националне опере у Загребу.
Такође је био главни диригент Хрватског коморног оркестра (2012 - 2014);
Стални диригент бечког оркестра Палате Шенбрун (2004 - 2012).
Диан Чобанов је био први диригент Софијске филхармоније (2004 - 2010)
и шеф-диригент Државне опере - Стара Загора (2007 - 2012).
Сарађивао је с бројним светским оркестрима у Аустрији, Албанији, Македонији, Бразилу, Kазахстану, Швајцарској, Русији, Србији и многи други земљама.
Маестро Чобанов је дириговао на неколико познатих музичких фестивал у Бечу, Варни, Тел Авиву, Загребу, Ријеци, Скопљу, Јекантеринбургу, Палерму, Опатији….
Од 2012. је постао гостујући професор на Универзитету за источну Kину у Шангају
Диан Чобанов ради на многобројним светским сценама у САД, Бразилу, Kини, Бечу, Будимпешти, Верони, Франкфурту, Штутгарту, Амстердаму, Ротердаму, Прагу, Загребу, Порту, Палерму, Скопљу Тел Авиву, Јерусалиу.
2021. године добио је научно звање „Доктор“ у пољу уметности.
Био је члан жирија међународних такмичења диригента: "Ловро вон Матачић", Загреб 2015;
„Антал Дорати“, Будимпешта 2018 и Међународног такмичења диригената“ Kазахстан 2019.
Александар Николић, редитељ
Дипломирао је позоришну и радио режију на Факултету драмских уметности у Београду у класи професорке Иване Вујић Коминац. Студирао је историју уметности, као и индустријски дизајн. Стручно се усавршавао у Италији, Немачкој, Грчкој у области опере .
Од 2019 је директор Малог позоришта „Душко Радовић“. Александар Николић је ванредни професор на Институту за уметничку игру у Београду (област: Режија у опери и балету). Од 2016. држи интернационалне мастер класове у Израелу и Србији намењене оперским певачима. Добитник је високих признања у уметности: „За изванредан допринос култури града Јерусалима“ коју додељује Жамбоки фондација и Град Јерусалим (2018); Захвалница GIPAC фондације из Бостона за развој оперске уметности и оперске педагогије; Похвала Српског народног позоришта у Новом Саду за „изузетну сарадњу са ансмблом Опере СНП-а и подизање уметничког нивоа оперских представа СНП-а“ у 2019/20.
Био је ангажован у Опери Народног позоришта у Београду као редитељ на одржавању и обнављању текућег репертоара. У сезони 2015/16. је ангажован у Royal Opera House Covent Garden у Лондону као director on duty на опери Травијата.
Одабрани пројекти:
Народно позориште у Београду: Шекспир: Сонети; Меланхолични снови грофа Саве Владиславића, Служавка господарица;
Хрватско народно казалиште у Ријеци: Казалишни обичаји и неуобичајености;
Народно позориште Сарајево: Дон Ђовани, Viva la mamma
Српско народно позориште у Новом Саду: Фауст, Риголето
Опера и театар Мадленианум: Гранд хотел, Пјеро Месечар, Милутин Миланковић, Љубав и мода
Роси фест, Народно позориште у Београду и Брок Вокал Лајпциг: Крунисање Попеје
IMVAJ фондација и Center of Exelence, Израел: Viva la mamma, Pyramus and Thisbe
Културни дом Велење: Чаробни брег, Саблазан у долини Светог Флоријана, Звездица заспанка
Комбанк дворана, Београд: Дон Ђовани
Центар „Сава“, Београд: Кармина бурана
IMVAJ и Modell Hal Gerard Bačar, Јерусалим и Tel Aviv Museum of Art Hall: Слепи миш
Током боравка у Бостону (Plimpton Shattuck Black Box theatre), 2019. режирао је опере Дон Ђовани, Хагар & Ишмаел и Семи и Реми.
Театар Филодрамтика, Ријека: Мистeриозни странац, Студија о дивљој гусци
ХКД Сушак, Ријека: Похвала љубави
Александар Илић, кореограф
Први солиста балета Народног позоришта у Београду. Аутор је шест целовечерњих балета и великог броја кореографија које је остварио за опере и савремене плесне продукције.
Постдипломске студије завршио је на Конзерваторијуму за музику и плес тринити Лабан у Лондону (2012.), а докторске започео на у АМТИИ у Пловдиву (2021).
Аутор је књига стихова Празник срца, У присуству шапата и Сањај снове. У сарадњи с Теодором Сујић је превео књигу Моделирање балетских репетитора Тање Вујисик (2019).
Добитник је бројних уметничких и друштвених признања и награда, међу којим је свакако најзначајнија Награда за животно дело Филип Вишњић коју му је доделио његов родни град Шид за допринос у култури.
Професор је на Институту за уметничку игру у Београду чији је један од оснивача.
Сарадњу с редитељем Александром Николићем започиње 2015. године на опери Меланхолични снови грофа Саве Владисавића Светислава Божића. Од тада су сарађивали заједно готово на свим појектима, од којих су опере Риголето, Фауст, Служавка Господарица и плесни пројекти Саблазан у долини Светог Флоријана, Звездица Спавалица, Гранд Хотел. Сарадња на преко пет различитих продукција опере Дон Ђовани В.А. Моцарта (Сарајево, Београд, Бостон...) донела им је заједнички успех - награду у Уједињеним Нацијама и сарадњу са америчким и кинеским уметницима.