Premijera opere Kristofa Vilibalda Gluka „Orfej i Euridika“, 23. juna (20,00) na Velikoj sceni
14 jun 2021
Opera Kristofa Vilibalda Gluka „Orfej i Euridika“, po libretu Ranijerija de Kalcabiđija, pod dirigentskom upravom gosta iz Bugarske Diana Čobanova, u režiji Aleksandra Nikolića i koreografiji Aleksandra Ilića, biće premijerno izvedena 23. juna (20,00) na Velikoj sceni.
Kako je rečeno na konferenciji za novinare, održanoj 14. juna u foajeu Druge galerije, ovo kod nas retko izvođeno kamerno opersko delo, sa tri uloge – sve pevaju pevačice, na repertoar Opere Narodnog pozorišta, osim značaja Glukovog dela, dovele su i restrikcije na sceni propisane merama borbe protiv pandemije virusa korona.
Glukovu operu sa mitološkom temom, čiji je pravac teško definisati između baroka i klasicizma, u novoj produkciji nacionalnog teatra režira Aleksandar Nikolić koji smatra da postavka ove opere u sebi sadrži četiri ključna pojma koji je precizno definišu.
Tu je pre svega naveo samog autora komada - nemačkog kompozitora Kristofa Vilibalda Gluka, kao revolucionara na polju sinteze muzike i drame, i jednog od najvećih reformatora opere u istoriji te scenske vrste.
Drugi pojam je samo središte Orfičkih mitova - Orfej i Euridika, koji govori o arhetipu umetniku i vrhunskoj moći produhovljene individue koja menja zakone života i smrti.
Eleusinske misterije, antički mistični kult Grčke koji je posvećen prihvatanju ciklusa života i smrti, po njemu predstavlja treći pojam.
Finalni pojam je sama misterija - zagonetka, tajna, ono što se ne može spoznati do kraja.
„Svaki od ova četiri pojma nosi sopstvenu vrednost i široko je polje za istraživanje samo po sebi. Međutim, tek njihove međuzavisne veze u režiji predstave otvaraju vrata ka suštinski inovativnoj scenskoj postavci“, kaže Nikolić.
Dirigent je gost iz Bugarske Dian Čobanov, a kao specijalista za epohu – „preparatore“, angažovan je dirigent Predrag Gosta, ekspert za ranu muziku i barok.
Scenografiju je uradila Dunja Kostić, a kostime Katarina Grčić Nikolić.
Za uloge Orfeja, Euridke i Amora postoji više alternacija u kojima su, osim prvaka i solista Opere, i članovi Operskog studija Narodnog pozorišta „Borisav Popović“ - Aleksandra Angelov / Ljubica Vraneš/ Jana Cvektović (Orfej), Snežana Savičić Sekulić / Nevena Bridžen / Isidora Stevanović (Euridika) i Sofija Pižurica / Ivanka Raković Krstonošić / Milica Damjanac / Nevena Đoković (Amor).
U predstavi učestvuju Hor, Orkestar i Balet Narodnog pozorišta.
Upravnica Narodnog pozorišta Ivana Vujić Kominac najavila je da bi ova produkcija trebalo da uskoro gostuje u Zagrebu i Nišu, kao i da treba očekivati i dolazak poslednje zagrebačke verzije „Orfeja i Euridike“, iz aprila ove godine, u Beograd.
„U vreme postkovida na celom Balkanu imamo ‘epidemiju’ „Orfeja i Euridike“. To znači da je vreme da antičke vrednosti vratimo u naš um i srca – poručila je Aleksandra Angelov, napominjući da je je predstojeća premijera Glukove opere „blagoslov za sve kao prva zvanična produkcija posle godinu i po dana pauze, ne računajući koncerte“.
Prva repriza biće održana 27. juna u 20 časova.
Orfej i Euridika - poetika jednostavnosti
Opera Orfej i Euridika je zasnovana na antičkom mitu o tragičnoj ljubavi. Orfej je bio mitski pevač i pesnik, sin Kaliope, jedne od Muza. Prema mitu, kada bi zasvirao na svojoj liri koju je dobio od boga Apolona, čak ni priroda nije ostajala ravnodušna. Njegova žena, nimfa Euridika, umrla je od ujeda zmije nedugo pošto su se uzeli. Orfej je bio toliko skrhan da je odlučio da siđe u donji svet ne bi li uspeo da je vrati. Začaravši ih svojom lirom, dozvolili su mu da Euridikinu dušu izvede na svetlost dana i tako je oživi, ali pod uslovom da se nijednom ne okrene za njom pre nego što izađu. Zbunjen i pod pritiskom, ne prepoznajući Euridiku u sablazni čije je kretanje osetio iza sebe, ipak se okrenuo i tako drugi i poslednji put izgubio svoju voljenu. Orfej i Euridika su takođe bili i glavni likovi opera koje su napisane početkom XVII veka – Striđove Euridike iz 1600. i Monteverdijevog Orfeja iz 1607. godine. Pripada žanru azione teatrale, što podrazumeva operu na mitološku temu s refrenima i plesom. Komad je prvi put izveden u Burgteatru u Beču 5. oktobra 1762. u prisustvu carice Marije Terezije i celog dvora, i okrunjen „uspehom koji je predstavljao veliku čast za pesnika i kompozitora”, kako je kratko napisao izveštač „Wiener dianum“. Režija i koreografija predstave bile su poverene libretisti Kalcabiđiju i Gasparu Anđoliniju, koji su tesno sarađivali, dok je scenski dekor potpisao Đovani Kvaljo. Posle manje od dve godine, u aprilu 1764, opera je izvedena u Frankfurtu, povodom krunidbe nadvojvode Jozefa II za kralja Rimljana. Orfej i Euridika je prva od Glukovih „reformskih“ opera, u kojoj je pokušao da zameni nesagledive zaplete i previše složenu muziku sa „plemenitom jednostavnošću“ i u muzici i u drami. Esej o operi Frančeska Algarotija iz 1755. godine imao je veliki uticaj na Gluka u razvoju reformističke ideologije. Algaroti je predložio veoma pojednostavljeni model opere, sa naglašenom dramom, umesto muzike ili baleta. Sama drama trebalo bi da „obraduje oči i uši, da uzbudi i utiče na srca publike“. Algarotijeve ideje uticale su i na Gluka i na njegovog libretistu Kalcabiđija. Kalcabiđi je i sam bio istaknuti zagovornik reformi i izjavio je: „Ako je gospodin Gluk bio tvorac dramske muzike, on je nije stvorio ni iz čega. Ja sam mu pružio materijal ili haos, ako želite. Mi zato delimo čast tog stvaranja“.
Ova opera je najpopularnije Glukovo delo i bila je jedna od glavnih uticaja za sve naredne nemačke opere. Glukovi ideali su u velikoj meri uticali na popularna dela Mocarta, Vagnera i Vebera. Varijacije njegove radnje - podzemne spasilačke misije u kojoj junak mora kontrolisati ili prikriti svoje emocije - mogu se naći i u Mocartovoj Čarobnoj fruli, Betovenovom Fideliu i Vagnerovom Rajnskom zlatu.
Gluk je 1769. godine u izvođenju za Le feste d’Apollo u Parmi, preradio deo uloge Orfeja za sopran. Iako je prvobitno postavljena na italijanski libreto, Orfej i Euridika mnogo duguje žanru francuske opere, posebno u upotrebi praćenog recitativa i opštem odsustvu vokalne virtuoznosti. Dvanaest godina posle premijere - 1774. godine, Gluk je adaptirao operu po ukusu pariske publike u Kraljevskoj muzičkoj akademiji po libretu Pjer-Luja Molinea. Napravljeno je nekoliko promena u vokalnim podelama i orkestraciji u skladu sa francuskim ukusom. U četvrtoj verziji, koju je uradio Hektor Berlioz 1859. korišćena je originalna partitura iz Beča iz 1762. godine, uključujući i veći deo dodatne muzike iz pariske partiture iz 1774. godine. Takođe je obnovio neke suptilnije orkestracije iz italijanske verzije i pripremio verziju opere - u četiri čina - a Orfeja je izvodio mecosopran.
Dian Čobanov, dirigent
Maestro Čobanov je generalni direktor Nacionalne opera u Plovdivu od sezone 2013/2014.
Magistrirao je na Državnoj muzičkoj akademiji u Sofiji kao i na Univerzitetu za scenske umetnosti i muziku u Beču, u klasi prof. Uroša Lajovića. Dirigenti koji su uticali na njega su ser Kolin Dejvis iz Drezdena i maestro Fabio Luisi iz Beča.
Čobanov, dirigent mlađe generacije, osvojio je brojna priznanja i nagrade na međunarodnim dirigentskim takmičenjima, između kojih se ističu druga i Specijalna nagrada”Lovro von Matačić”, na Međunarodnom dirigentskom takmičenju u Zagrebu 2003. godine. Specijalna nagrada na takmičenju austrougarskih dirigenata u Budimpešti 1998 godine.
Dian Čobanov dobitnik je i nagrade „Plovdiv“ 2014., što je najprestižnija nagrada na polju muzike u njegovom rodnom gradu.
Od 2009. maestro Čobanov stalni je dirigent Hrvatske nacionalne opere u Zagrebu.
Takođe je bio glavni dirigent Hrvatskog komornog orkestra (2012 - 2014);
Stalni dirigent bečkog orkestra Palate Šenbrun (2004 - 2012).
Dian Čobanov je bio prvi dirigent Sofijske filharmonije (2004 - 2010)
i šef-dirigent Državne opere - Stara Zagora (2007 - 2012).
Sarađivao je s brojnim svetskim orkestrima u Austriji, Albaniji, Makedoniji, Brazilu, Kazahstanu, Švajcarskoj, Rusiji, Srbiji i mnogi drugi zemljama.
Maestro Čobanov je dirigovao na nekoliko poznatih muzičkih festival u Beču, Varni, Tel Avivu, Zagrebu, Rijeci, Skoplju, Jekanterinburgu, Palermu, Opatiji….
Od 2012. je postao gostujući profesor na Univerzitetu za istočnu Kinu u Šangaju
Dian Čobanov radi na mnogobrojnim svetskim scenama u SAD, Brazilu, Kini, Beču, Budimpešti, Veroni, Frankfurtu, Štutgartu, Amsterdamu, Roterdamu, Pragu, Zagrebu, Portu, Palermu, Skoplju Tel Avivu, Jerusaliu.
2021. godine dobio je naučno zvanje „Doktor“ u polju umetnosti.
Bio je član žirija međunarodnih takmičenja dirigenta: "Lovro von Matačić", Zagreb 2015;
„Antal Dorati“, Budimpešta 2018 i Međunarodnog takmičenja dirigenata“ Kazahstan 2019.
Aleksandar Nikolić, reditelj
Diplomirao je pozorišnu i radio režiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu u klasi profesorke Ivane Vujić Kominac. Studirao je istoriju umetnosti, kao i industrijski dizajn. Stručno se usavršavao u Italiji, Nemačkoj, Grčkoj u oblasti opere .
Od 2019 je direktor Malog pozorišta „Duško Radović“. Aleksandar Nikolić je vanredni profesor na Institutu za umetničku igru u Beogradu (oblast: Režija u operi i baletu). Od 2016. drži internacionalne master klasove u Izraelu i Srbiji namenjene operskim pevačima. Dobitnik je visokih priznanja u umetnosti: „Za izvanredan doprinos kulturi grada Jerusalima“ koju dodeljuje Žamboki fondacija i Grad Jerusalim (2018); Zahvalnica GIPAC fondacije iz Bostona za razvoj operske umetnosti i operske pedagogije; Pohvala Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu za „izuzetnu saradnju sa ansmblom Opere SNP-a i podizanje umetničkog nivoa operskih predstava SNP-a“ u 2019/20.
Bio je angažovan u Operi Narodnog pozorišta u Beogradu kao reditelj na održavanju i obnavljanju tekućeg repertoara. U sezoni 2015/16. je angažovan u Royal Opera House Covent Garden u Londonu kao director on duty na operi Travijata.
Odabrani projekti:
Narodno pozorište u Beogradu: Šekspir: Soneti; Melanholični snovi grofa Save Vladislavića, Služavka gospodarica;
Hrvatsko narodno kazalište u Rijeci: Kazališni običaji i neuobičajenosti;
Narodno pozorište Sarajevo: Don Đovani, Viva la mamma
Srpsko narodno pozorište u Novom Sadu: Faust, Rigoleto
Opera i teatar Madlenianum: Grand hotel, Pjero Mesečar, Milutin Milanković, Ljubav i moda
Rosi fest, Narodno pozorište u Beogradu i Brok Vokal Lajpcig: Krunisanje Popeje
IMVAJ fondacija i Center of Exelence, Izrael: Viva la mamma, Pyramus and Thisbe
Kulturni dom Velenje: Čarobni breg, Sablazan u dolini Svetog Florijana, Zvezdica zaspanka
Kombank dvorana, Beograd: Don Đovani
Centar „Sava“, Beograd: Karmina burana
IMVAJ i Modell Hal Gerard Bačar, Jerusalim i Tel Aviv Museum of Art Hall: Slepi miš
Tokom boravka u Bostonu (Plimpton Shattuck Black Box theatre), 2019. režirao je opere Don Đovani, Hagar & Išmael i Semi i Remi.
Teatar Filodramtika, Rijeka: Misteriozni stranac, Studija o divljoj gusci
HKD Sušak, Rijeka: Pohvala ljubavi
Aleksandar Ilić, koreograf
Prvi solista baleta Narodnog pozorišta u Beogradu. Autor je šest celovečernjih baleta i velikog broja koreografija koje je ostvario za opere i savremene plesne produkcije.
Postdiplomske studije završio je na Konzervatorijumu za muziku i ples triniti Laban u Londonu (2012.), a doktorske započeo na u AMTII u Plovdivu (2021).
Autor je knjiga stihova Praznik srca, U prisustvu šapata i Sanjaj snove. U saradnji s Teodorom Sujić je preveo knjigu Modeliranje baletskih repetitora Tanje Vujisik (2019).
Dobitnik je brojnih umetničkih i društvenih priznanja i nagrada, među kojim je svakako najznačajnija Nagrada za životno delo Filip Višnjić koju mu je dodelio njegov rodni grad Šid za doprinos u kulturi.
Profesor je na Institutu za umetničku igru u Beogradu čiji je jedan od osnivača.
Saradnju s rediteljem Aleksandrom Nikolićem započinje 2015. godine na operi Melanholični snovi grofa Save Vladisavića Svetislava Božića. Od tada su sarađivali zajedno gotovo na svim pojektima, od kojih su opere Rigoleto, Faust, Služavka Gospodarica i plesni projekti Sablazan u dolini Svetog Florijana, Zvezdica Spavalica, Grand Hotel. Saradnja na preko pet različitih produkcija opere Don Đovani V.A. Mocarta (Sarajevo, Beograd, Boston...) donela im je zajednički uspeh - nagradu u Ujedinjenim Nacijama i saradnju sa američkim i kineskim umetnicima.