Vesti

Potpisan Sporazum o saradnji Narodnog pozorišta u Beogradu i Dojčes teatra iz Berlina

17 februar 2019

Sporazum o saradnji Narodnog pozorišta u Beogradu i Dojčes teatra iz Berlina potpisan je 14. februara u Berlinu.

Zahvaljujući tom dokumentu, koji je v.d. upravnice Ivana Vujić parafirala zajedno sa upravnikom Dojčes teatra, gospodinom Ulrihom Kuonom (Ulrich Khuon), biće omogućeni najbolji uslovi za međunarodnu pozorišnu i umetničku saradnju koja podrazumeva razmenu umetnika i predstava, kao i druge oblike saradnje koji su od interesa za oba pozorišta.

U izjavi za sajt Narodnog pozorišta u Beogradu gospođa Vujić nije krila oduševljenje, ističući da je reč o veoma značajnom dokumentu za obe Kuće. 

„Sporazum koji smo potpisali gospodin Kuon i ja, predstavlja, zaista, jednu prekretnicu u komunikaciji Narodnog pozorišta sa svetom, a takođe i Dojčes teatra, jer ta čuvena Kuća nikada, u takvom obliku, nije sarađivala sa ovim delom sveta. Istina, postojala je jedna vrsta saradnje, u neka davna vremena, kada je gospodin Maks Rajnhart bio profesor i reditelj u tom pozorištu. To su dvadesete godine prošlog veka kada je gospođa Magdalena Magazinović bila njegov student, i to jedan od najboljih. Kada se, kasnije, vratila u Beograd, pokušavala je da u Narodnom pozorištu postavi Šekspirovog Hamleta. Znači, Dojčes teatar i Narodno pozorište u Beogradu, odavno imaju neke tajne veze, a sada, nakon toliko vremena, te veze su postale otvorene i snažne“, smatra gospođa Vujić.

Prema njenim rečima, ta otvorenost i snaga ogledaće se u obostranoj razmeni predstava i autora.

„Dakle, naši mladi autori predstaviće svoju dramaturgiju nemačkoj publici, na njihovom jeziku, dok će dela nemačkih mladih autora ovde biti pročitana na srpskom jeziku. Na taj način, i naša i nemačka publika, biće u prilici da se bolje upoznaju sa jednom i drugom dramaturgijom. U tom smislu, sigurna sam da će uticaj zajedničke saradnje biće izuzetno interesantan za obe Kuće. Dojčes teatar predstavlja jedno od, ne samo najstarijih, nego i najvažnijih nemačkih pozorišta. Rajnhart je za svog asistenta imao Bertolta Brehta. Tom Kućom, kao i Narodnim pozorištem u Beogradu, hodaju veličanstveni duhovi. Ti duhovi moraju da se spoje i promene i gledaoce i izvođače u oba grada, i u Berlinu i u Beogradu. Ovaj Sporazum, zaista, predstavlja uspeh za Narodno pozorište u Beogradu, a sigurna sam da nema ništa manji značaj ni za Dojčes teatar. Podsećam naše čitaoce da su najbolje predstave koje je Beograd ikad video bile predstave Dojčes teatra - Ujka Vanja, pre desetak godina (osvojila Gran pri Mira Trailović na 44. Bitefu, op.a.) i Emilija Galoti, koja je izvedena na Velikoj sceni Narodnog pozorišta 2002. godine“, istakla je Ivana Vujić.

Ona je najavila da je početak realizacije Sporazuma između dve Kuće planiran za maj mesec ove godine. Naime, u okviru toga, Dojčes teatar će gostovati u Narodnom pozorištu sa komadom „Kao sve slobodne devojke“, po tekstu Tanje Šljivar, u režiji Zalome Dastmalči. Inače, ova predstava, koja je premijerno izvedena 15. aprila prošle godine, naišla je na veoma dobar prijem ne samo kod nemačke publike, već i kod stručne kritike.

Dojčes teatar, čuveno nemačko pozorište, osnovano je 1850. godine pod nazivom „Fridrih Vilhelm - Gradsko pozorište“.

Tadašnja Velika scena prvobitno je izgrađena za potrebe opere, a 33 godine kasnije, Adolf Laranž i udruženje tadašnjih najpoznatijih nemačkih glumaca, u istoj zgradi, osnivaju Nemačko pozorište, odnosno Dojčes teatar.

Njihov cilj je bio da stanovnici Berlina dobiju pozorište u kojem će biti izvođena vrhunska dela nemačke dramaturgije.

U burnoj i veoma bogatoj istoriji ovog pozorišta, svakako treba izdvojiti da je na sceni Dojčes teatra, 11. januara 1949. godine, praizveden čuveni komad jednog od najznačajnijih nemačkih dramskih pisaca Bertolta Brehta „Majka Hrabrost i njena deca“, a naslovnu ulogu igrala je slavna glumica Helena Vajgel.

Na sceni Dojčes teatra u periodu posle Drugog svetskog rata, izvođena su dela velikih nemačih i svetskih dramskih pisaca.

Na početku pretposlednje decenije 20. veka, od 1981. do 1983. godine izvršena je kompletna rekonstrukcija zgrade teatra.

Veoma značaj period u istoriji Dojčes teatra vezan je za doba od 1984. do 1991. godine kada su se na repertoaru nalazila dela sovjetskih i istočno-nemačkih dramskih autora, a režirala su ih najpoznatija imena poput Franka Kastorfa, Frida Zoltera, Tomasa Langhofa...

Tih godina, i slavni pisac Hajner Miler režira tri svoja komada od kojih je najpoznatiji „Hamlet mašina“.

Dojčes teatar je 2004. i 2008. godine proglašen za najbolje nemačko pozorište.

Od 2009. godine, kreativni slogan, koji je osmislio gospodin Ulrih Kuon, glasi: „Bez autora nema pozorišta. Bez teksta nema igre. Bez provokacije nema aktuelnosti“.

Snažan i autentičan rediteljski rukopis, savremeni komadi mladih nemačkih dramskih autora i jak ansambl predstavljaju okosnicu umetničkog koncepta gospodina Kuona. 
M.B.