Vesti

PREDSTAVA „RODOLjUPCI“ OTVORILA 61. STERIJINO POZORJE U NOVOM SADU

26 maj 2016

Izvođenjem Sterijinih “Rodoljubaca”, u režiji i scenografiji Andraša Urbana, u četvrtak 26. maja na Sceni „Jovan Đorđević“ Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu otvoreno je 61. Sterijino pozorje.
Uloge su ostvarili Slobodan Beštić (Žutilov), Anastasia Mandić (Nančika), Suzana Lukić (Milčika), Pavle Jerinić (Šandor Lepršić), Nela Mihailović (Gospođa Zelenićka), Hadži Nenad Maričić (Šerbulić), Nikola Vujović (Smrdić), Predrag Ejdus (Gavrilović), Branko Jerinić (Nađ Pal), Bojan Krivokapić (Eden)...
U predstavi su učestvovali i muzičari Nemanja Aćimović (bubnjevi), Ivan Marković (harmonika) i Đorđe Antić (trombon).
Dramaturzi su Slavko Milanović i Suzana Vuković, koja je i saradnik reditelja, komppozitor je Irena Popović Dragović, a kostimograf Marina Sremac.
“Rodoljupci” su premijerno izvedeni 30. oktobra prošle godine na Velikoj sceni Narodnog pozorišta u Beogradu.
Selektorka Marina Milivojević Mađarević istakla je u svom obrazloženju da postoji više razloga zbog kojih je ova postavka „Rodoljubaca“ značajna.
- Za početak, to je činjenica da Narodno pozorište prvi put nakon Drugog svetskog rata igra najznačajniji komad Jovana Sterije Popovića. Drugi je taj što je za ovu, izuzetno važnu postavku za Narodno pozorište, odabran reditelj Andraš Urban koji je uneo nov pristup u rad ansambla. Glumci su prepoznali kvalitet reditelja i zdušno ga podržali. Vera glumaca u projekat pretvorila se u ogromnu, pozitivnu energiju koja se prelila u publiku, a to je treći razlog zbog koga jedna predstava jeste značajna. A šta smo mi to gledali u ovoj predstavi? Gledali smo teško, direktno i pozorišno snažno ispitivanje granica između rodoljubaca i patriota - tema sa kojom se naše društvo neprekidno bavi već više od trideset godina. Reditelj Andraš Urban epizacijom kompozicije i uvođenjem songova ideološki zaoštrava predstavu ukazujući na mehanizme (zlo)upotrebe nacionalnih osećanja u cilju ličnog bogaćenja pojedinaca, a koji su ostali isti od Sterijinog doba do danas. Kraj predstave - scena kada rodoljupci odeveni u srbijanske narodne nošnje, ogrnuti bundama i govoreći iskvarenim beogradskim slengom izgovaraju poslednje rečenice iz drame, trajno će biti upisana u svest naše publike. To jesu naši, savremeni rodoljupci i to je četvrti razlog zašto je ova predstava značajna. Zato ne čudi da je o njoj postignut konsenzus pozorišne kritike i publike. Sve ovo zajedno preporučuje Rodoljupce za otvaranje ovogodišnjeg Sterijinog pozorja – navela je selektorka.
Najznačajniji pozorišni festival u našoj zemlji i u regionu, održava se od 26. maja do 2. juna pod sloganom „Gde su granice“, a u selekciji će se naći sedam predstava u takmičarskom i dve u međunarodnom programu.
U takmičarskoj Selekciji nacionalne drame i pozorišta, osim „Rodoljubaca“, publika će moći da vidi predstave "Tuđe srce ili pozorišni traktat o granici" u režiji Dina Mustafića, "Mi smo oni na koje su nas roditelji upozoravali" Bosanskog narodnog pozorišta u režiji Mirjane Karanović, "Hromi ideali" Narodnog pozorišta iz Užica prema romanu "Čedomir Ilić" Milutina Uskokovića i "Pijani" Ateljea 212 reditelja Borisa Liješevića.
Takođe, u istoj selekciji su i predstave "Edeš Ana" reditelja Jožefa Cajlika i "Violinista na krovu" koprodukcija između Srpskog narodnog pozorišta i Novosadskog pozorišta.
U okviru međunarodne selekcije "Krugovi" koja nije takmičarskog karaktera, publika će imati priliku da vidi dve predstave i to "Fazanov ples" iz Budimpešte u režiji Bele Pintera i "Brašno u venama" iz Sarajeva u režiji Borisa Liješevića.
M.B.