Vesti

Održana tradicionalna novogodišnja konferencija za novinare, Tanja Šljivar nova direktorka Drame

25 decembar 2018

Tradicionalna novogodišnja konferencija za novinare, održana je u utorak 25. decembra u foajeu Druge galerije, a tom prilikom, v.d. upravnika Narodnog pozorišta Ivana Vujić predstavila je novu direktorku Drame Tanju Šljivar.

U uvodnom delu, Ivana Vujić, kojoj je ovo bio prvi susret sa novinarima otkada je, pre nešto više od mesec dana (21. novembra) odlukom republičke Vlade postavljena na čelo Narodnog pozorišta, podsetila je na rezultate ostvarene tokom 2018. godine istakavši da je u tom periodu izvedeno ukupno devet premijera.

U Drami je ostvareno sedam premijera - „Ožalošćena porodica“, „Devedesete“, „Dom Bernarde Albe“, „Bolivud“, „Pluto“ (koprodukcija sa nacionalnim teatrom Grčke), „Balkanski  špijun“ i kao oblik performativnog rada „Topografija raja“ u koprodukciji sa Kraljevskim dramskim pozorištem „Dramaten“, u Baletu jedna – „Hazarski rečnik – lovci na snove“ (koprodukcija sa Operom i teatrom „Madlenianum“), dok je u Operi bila premijera „Andre Šenijea“ i obnova „Pepeljuge“. 

Upravnica je naglasila da su u prethodnih 365 dana realizovana brojna uspešna gostovanja i učešća na festivalima u zemlji u inostranstvu, proslavljeno je nekoliko značajnih jubileja, otvorene su tri izložbe u Muzeju Nacionalnog teatra...

Takođe, osvrnula se i na brojne događaje koji su održani na obe scene Narodnog pozorišta, a posebno je istakla da je od 9. do 13. jula, na Velikoj sceni, prvi put u istoriji srpskog pozorišta, održan Svetski kongres Međunarodne federacije za pozorišna istraživanja.

Predstavljajući u društvu svojih saradnika (direktorke Opere Jasmine Trumbetaš Petrović, v.d. direktora Baleta Konstantina Kostjukova i direktora Muzeja Dragana Stevovića) novu direktorku Drame Tanju Šljivar, Ivana Vujić je ocenila da je ova višestruko nagrađivana i priznata dramska spisateljica „izvanredna u svim poljima delovanjima”.
 
„Kada sam pre tridesetak dana došla u Narodno pozorište, situacija je bila da nema direktora Drame. Odlučila sam se za Tanju Šljivar koja je bila student generacije na Fakutetu dramskih umetnosti. Ja sam joj predavala i mogu da kažem da je bila izvanredna u svakoj oblasti delovanja”, rekla je Ivana Vujić, pominjući nagrađivane komade Tanje Šljivar „Pošto pašteta?”, „Režim ljubavi” i druge koji su izvođeni u Srbiji i inostranstvu, najviše u Nemačkoj.

Ističući pregalaštvo Tanje Šljivar, intelektualnu radoznalost i dobre kontakte sa Evropom, Ivana Vujić je izjavila da je sa ponosom izabrala veoma obrazovanu i veoma darovitu mladu ženu. 

„Smatram da je naša osnovna dužnost da mladim ljudima damo prostor za rad i stvaranje, da ne idu drugde nego da svoj rad i dar upregnu ovde, da naše kuće zablistaju”, rekla je Ivana Vujić.

Tanja Šljivar je zahvalila na poverenju koje za nju znači čast i odgovornost, „naročito u odnosu na prethodna dešavanja”.

„Ivana Vujić ističe podršku mladima, ali ona je tek druga žena upravnica Narodnog pozorišta tako da je ovde bitan i rodni aspekt”, rekla je Tanja Šljivar.

Drama će u narednom periodu, kako je ranije i planirano, premijerno izvesti „Nečistu krv” Bore Stankovića i Šekspirov „San letnje noći”, dok novi naslovi još nisu precizirani.

Tanja Šljivar je primetila da Narodno pozorište, kao nacionalni teatar, ima svoje zadatke u pogledu repertoara, a ona bi volela da postane i model po dobrom funkcionisanju. 
„Ne mislim samo na materijalne uslove, nego na to da se modeli komunikacije u kući menjaju i da se insistira na samoobrazovanju svakog člana ansambla”, rekla je ona.

Scena „Raša Plaović”, kako je dodala, biće posvećena preispitivanju kanona i otkrivanju novog, ali i nečeg već postojećeg, a zanemarenog, kao što je delo spisateljice Biljane Jovanović koja je stvarala kada i Danilo Kiš i Mirko Kovač.

Na pitanje novinara upućeno Tanji Šljivar da li je bila u kontaktu sa glumcima koji su tražili povratak smenjenog direktora Drame Željka Hubača, odgovorila je Ivana Vujić, rekavši da je ona  „obavila razgovore sa većinom koja je to želela”. 

„U najprijateljskijem i najkolegijalnijem razgovoru predstavila sam im planove i bili su zadovoljni”, objasnila je Ivana Vujić.

Tanja Šljivar je dodala da Hubač ostaje zaposlen na mestu dramaturga i dodala da će on biti „deo tima kao umetnički savetnik i praktičar”.

Kao vrednosti za koje će se boriti, Ivana Vujić je navela poštovanje, ljudskost, rad, disciplinu i odlučnost.

„Budućnost Narodnog pozorišta zavisi od nas samih. Ovo su veliki ansambli, od našeg rada zavisi da li će nam biti bolje ili gore”, rekla je ona, dodajući da zahvaljuje svojim prethodnicima na njihovom radu i rezultatima.

Kao novi projekat, Ivana Vujić je najavila razvoj publike, čime će se baviti grupa mladih reditelja i dramaturga – Ana Konstantinović, Ana Popović, Tea Puharić, Tijana Grumić i drugi, a poseban akcenat biće na tinejdžerima.

„U Narodnom pozorištu karte se dobro prodaju, to nije problem. Ali moramo da se pitamo ko je naša publika, ko će ovde dolaziti u narednih 50 godina”, kazala je Ivana Vujić, koja je na pitanje o konkursu za novog upravnika rekla da je ovih dana Narodno pozorište dobilo nov Upravni odbor i da će sve biti po zakonu, korak po korak...

Pored linije podrške mladima, kao važan aspekt rada istaknuto je nastojanje da se Kuća pozicionira na evropskoj sceni, da sklopi ugovore sa nacionalnim teatrima u Londonu i Parizu koji mu odgovaraju po profilu, a nastaviće i saradnju sa nacionalnim teatrima u Budimpešti i u regionu. 

U planu je i pozicioniranje na svetskim festivalima, dovođenje gostujućih reditelja...

Planirano je da kod nas režira Keti Mičel iz Londona, jedna od najvećih evropskih zvezda, a u februaru dolazi dramaturg Emanuel Šiper iz grupe Rimini Protokol koji će držati radionice sa glumcima, kao i u okviru projekta za razvoj publike, rekla je Ivana Vujić, ističući značaj usavršavanja, ličnog razvoja i sticanja novih znanja za svakog člana ansambla Drame, Opere i Baleta.

Ivana Vujić rekla je i da želi da osnuje Fondaciju Narodnog pozorišta kako bi se kroz integraciju privatnog i državnog preduzetništva osnažili fondovi nacionalnog teatra.

U planu je i radionica na Donjem Dorćolu, u početku kao ambijentalna scena, a kasnije i kao i treća scena Nacionalnog teatra, rekla je Ivana Vujić.

Takođe, osvrnula se i na inicijativu prethodnog upravnika Dejana Savića da se gradi nova zgrada Opere preko puta Narodnog pozorišta ocenivši da je to, u svakom slučaju, potrebno velikom gradu kao što je Beograd.

Na kraju svog obraćanja, upravnica je poručila da su njena vrata svima otvorena za razgovor i da će saslušati sve ideje i primedbe.

Direktorka Opere Jasmina Trumbetaš Petrović najavila je za 23. mart premijeru „Koštane” Petra Konjovića, pod dirgentskom upravom Ane Zorane Brajović, u režiji Juga Radivojevića.

Ona je ukazala da je reč o neobičnom i veoma zahtevnom operskom delu nastalom po istoimenom komadu Bore Stankovića i podsetila da je poslednja predstava „Koštane” bila 19. oktobra 1959. godine.

Ideja je da se vrate dečje opere i matinei, a da se u narednoj sezoni premijerno postavi opera „Manon Lesko”, rekla je Jasmina Trumbetaš Petrović, koja je  prepričala i prvi sastanak sa novom upravnicom, koja joj je poklonila ružu.

„Narodno pozorište dobija čoveka koji poštuje umetnika, jaku ženu koja će nas braniti. Tražiće disciplinu, rad i kreaciju. To mi je dalo nadu da će naša kuća procvetati”, rekla je ona.

Konstantin Kostjukov je izrazio zadovoljstvo što je ovih dana primljeno pet igrača i zahvalio za to Ivani Vujić.

„Čim je došla prepoznala je naš najveći problem u ansamblu Baleta, a to je kadrovska politika. Ja se godinama borim, neki članovi su već godinama bili solisti, a još uvek honorarci. Upravnica je odmah krenula u borbu i u kontakte sa Vladom Republike Srbije. Primili smo petoro mladih i nastavićemo sa tom akcijom. Balet je prvenstveno umetnost mladih”, rekao je Kostjukov.

Ansambl Baleta čeka veliki projekat – „Labudovo jezero”, četvrta verzija u Narodnom pozorištu, za koju će kostime i dekor raditi roslavljeni italijanski modni kreator, dizajner, kostimograf, ikona modne industrije i jedno od najvećih imena iz prvih generacija modnih gurua Renato Balestra. 

Kostjukov je rekao da projekat već ima odjeka u italijanskim medijima i da je cilj da se promoviše naš balet van granica zemlje.

On je najavio i obnovu kultnog baleta „Doktor Džekil i Mister Hajd“, na muziku Edvarda Elgara i Dragoljuba Đuričića za koji je koreografiju, libreto i režiju uradio Vladimir Logunov.

Direktor Muzeja Narodnog pozorišta Dragan Stevović najavio je plan izložbi za narednu godinu povodom 200 godina srpskog pozorišta i desetogodišnjice smrti prvaka Baleta Radomira Vučića, učešće u Noći muzeja, kao i promenu Prve postavke...

Stevović je otkrio da bi 26. novembra sledeće godine trebalo da bude postavljena izložba „Šekspir na sceni Narodnog pozorišta“ koja će, kako je istakao, objediniti sva tri sektora – Dramu, Operu i Balet.

Dodao je da je Muzej ove godine organizovano posetilo 1.500 turista sa rečnih kruzera i ponosno najavio da je za iduću godinu već najavljena 101 turistička grupa, takođe sa kruzera.
M.B.