Vesti

Premijera opere Đakoma Pučinija "Manon Lesko" 26. februara na Velikoj sceni

10 februar 2020

Premijera opere Đakoma Pučinija „Manon Lesko“, koja se više od pola veka nije izvodila u Narodnom pozorištu, zakazana je za 26. februar na Velikoj sceni, pod dirigentskom upravom gosta iz Italije Stefana Romanija, i u režiji njegovog zemljaka Pjera Frančeska Maestrinija. 

U ovom remek-delu operske umetnosti, koje se radi u koprodukciji sa zemunskim Madlenianumom, u kojem će premijerno biti izvedena tri dana kasnije, uloge tumače Jasmina Trumbetaš Petrović/ Ana Rupčić/ Sanja Kerkez (Manon Lesko), Nebojša Babić k.g., Vuk Zekić/ Vladimir Andrić (Lesko, narednik), Janko Sinadinović/ Dejan Maksimović (Vitez de Grije), Dragoljub Bajić/ Mihailo Šljivić/ Aleksandar Stamatović (Žeron de Ravoar),Milan Obradović/ Vuk Radonjić (Krčmar), Siniša Radin/ Milan Panić/ Darko Đorđević (Edmondo), Nataša Rašić/ Ivana Živadinović (Muzičar), Siniša Radin/ Milan Panić (Učitelj igranja), Siniša Radin/ Mihailo Otašević (Fenjerdžija), Mihailo Šljivić/ Milan Obradović (Narednik/ Kapetan broda) i Luka Pređa (Vlasuljar).

Osim Romanija, izvođenjima predstave dirigovaće i Đorđe Pavlović.   

Kostimograf je Luka Dal Alpi, k. g., a scenograf Alfredo Troisi, k. g.

Koncertmajstori su Edit Makedonska/ Vesna Janssens.

Saradnici na predstavi su Ivana Dragutinović Maričić (pomoćnik reditelja), Ana Grigorović (asistent reditelja), Jasna Saramandić (asistent scenografa), Srđan Jaraković, Nevena Živković, Gleb Gorbunov (korepetitori).Branislava Pljaskić/ Ana Milićević (inspicijent) i Silvija Pec/ Kristina Jocić (sufler). 

Biće to, tek, druga postavka ove opere u četiri čina u našem nacionalnom teatru -  prvi i jedini put premijerno je izvedena 5. maja 1967. godine pod dirgentskom upravom Nina Verkija iz Italije i u režiji Serža Vafijadisa iz Francuske.

Naslovnu rolu pevala je Radmila Bakočević, a u velikom ansamblu uloge su ostvarili i Nikola Mitić (Lesko, narednik), Angelo Laforeze k.g. (Vitez de Grije), Aleksandar Veselinović (Žeron de Ravoar), Drago Starc (Edmondo), Vladimir Popović (Gostioničar), Nikola Jančić (Učitelj igranja), Olga Milošević Lačković (Muzičar), Ivan Murgaški (Narednik straže), Vladeta Dimitrijević (Oficir na brodu), Milivoje Petrović (Fenjerdžija) i Živorad Mitrović (Vlasuljar).

Pučini je ovu operu, posle višestrukih izmena tekstualnog predloška, kao i samih libretista (Leonkavalo, Praga, Oliva, Ilika, Đakoza i Rikordi), završio u oktobru 1892. godine. Zbog identičnosti sa Masneovom operom „Manon“, slavni italijanski kompozitor naslov je definisao kao „Manon Lesko“.

Priča je zasnovana na istoimenom romanu Opata Prevoa, a kompozitor nam prikazuje ženu koja ima sve, ali to gubi jer nije sposobna da se drži bilo čega. Slično svojoj heroini, i sam Pučini je tako živeo i ne jednom u životu identifikovao se sa svojim junacima. 

Zaplet nastaje u trenutku kada Manon, na putu za samostan, upoznaje viteza De Grijea u koga se zaljubljuje, a potom i beži sa njim... Ipak, već u drugom činu, ona živi sa bogatim Žeronom, prisećajući se srećnog, ali skromnog života sa De Grijeom. Međutim, kada se ponovo susretnu, ljubavnici se odlučuju na novi beg, ali Manon sa sobom uzima i dragulje koje je dobila na poklon. Žeron dovodi gardu koja hapsi Manon zbog pokušaja krađe. Dok u Avru čeka deportaciju za Ameriku, Lesko pokušava da oslobodi sestru. Kada plan propadne, njoj se pridružuje De Grije i oni zajedno odlaze na novi kontinent. U pustinji, u blizini Nju Orleansa, dvoje ljubavnika su ponovo u begu, jer Manon proganja sin francuskog guvernera. Ona je iscrpljena i nalazi se na ivici snage. Dok De Grije traži gde da prenoće, ona peva svoj potresni lament Sola, perduta, abandonata. De Grije se pojavljuje isuviše kasno i Manon umire na njegovim rukama.

Praizvedba je održana u Teatro Ređo u Torinu, 1. februara 1893. godine. Opera je primljena sa velikim oduševljenjem i označila je početak Pučinijeve svetske slave.
M.B. 

Izveštaj sa konferencije za novinare održane 24. februara u foajeu Druge galerije

 Posle 53 godine opera „Manon Lesko“ Đakoma Pučinija u režiji Pjer Frančeska Maestrinija vraća se na scenu Narodnog pozorišta u Beogradu 26. februara, a poznato opersko delo biće izvedeno i 29. februara na sceni Opere i tetatra Madlenianum.

Nacionalni teatar i Madlenianum u koprodukciji oživeće svetski poznato remek delo operske umetnosti u Beogradu , a u naslovnoj ulozi naći će se prvakinje Opere Narodnog pozorišta Jasmina Trumbetaš Petrović, Sanja Kerkez i Ana Rupčić.

Vitez de Grije je Janko Sinadinović, a Manon Leska, narednika kraljeve garde pevaće u alternaciji Nebojša Babić, Vuk Zekić i Vladimir Andrić. Dirigent je još jedan gost iz Italije Stefano Romani.

Direktorka Opere Narodnog pozorišta Jasmina Trumbetaš Petrović kaže da je Manon Lesko poslednji put pevala Radmila Bakočević daleke 1967. godine.

„Srećna sam što jedno tako teško i zahtevno delo ponovo postavljamo na scenu Narodnog pozorišta. ‘Manon Lesko’ je veliki izazov za sve protagoniste te predstave i svi zajedno smo uložili veliki trud da izvođenja opere na našoj Velikoj sceni i u Madlenianumu budu na visokom umetničkom nivou. Svakako uloga u ‘Manon Lesko’ je među najvećim izazovima u mojoj karijeri“, kazala je Trumbetaš Petrović.

Prvakinja Opere Narodnog pozorišta napominje da nosi izuzetno pozitivno iskustvo iz procesa stvaranja predstave zbog velike posvećenosti reditelja Pjer Frančeska Maestrinija koji, kako kaže savršeno poznaje libreto.

„Nijednog momenta nismo imali dilemu šta treba da radimo i na koji način pripremimo svoje uloge. Maestrini je naš ansambl učinio srećnim. Imamo odličnog dirigenta Romanija, a divne i autentične kostime je uradio Luka dal Alpi. Vredne ruke naših žena u radionici su naprvile skoro 200 kostima za predstavu i to je značajan uspeh našeg pozorišta“, kazala je Trumbetaš Petrović.

Za nju nema dileme da je premijera predstave „Manon Lesko“ veliki događaj u godini kada Narodno pozorište obeležava 100 godina opere u Beogradu.

„Ovom premijerom pokazujemo da je opera u Beogradu živa i jako cenjena. Imali smo prošle godine dve premijere opera domaćih autora. ‘Koštana’ i ‘Na uranku’ su značajna dela naše kulturne baštine. Insistiraćemo da tako ostane i u budućnosti a za ovu sezonu smo planirali obnovu opera ‘Jevgenije Onjegin’,’Đani Skinki’, ‘Ljubavni napitak’. U planu je i premijera opere ‘Knez Igor’ kako bi od zaborava sačuvali rusku operu u Beogradu“, kazala je Trumbetaš Petrović.

Ivana Vujić, upravnica Narodnog pozorišta, napomenula je da je u planu dovođenje malih kamernih operskih produkcija iz celog sveta u Beograd.

„Naš cilj je internacionalizacija opere, ali i izražen uticaj na lokalnu sredinu. Opera Narodnog pozorišta priprema ozbiljne, internacionalne opere kao što je ‘Manon Lesko’ što će omogućiti gostovanje našeg ansambla u inostranstvu. Već imamo dogovore sa nekim operskim kućama u Italiji“, kazala je Vujić.

Anreja Rackov, generalni direktor Madleninauma, kaže da je opera „Manon Lesko“ treća koprodukcija između tog pozorišta i nacionalnog teatra.

„Mi smo na dobrom putu da stvaramo izuzetne pozorišne produkcije. U budućnosti planiramo unapređenje naše saradnje. ‘Manon Lesko’ je velika produkcija čija je premijera veoma važna za Beogradsku operu“, kazao je Rackov.

Nebojša Babić je istakao da Pučini nije štedeo na baritonskim linijama u operi „Manon Lesko“.

„Čast mi je da oživim na sceni još jednog Pučinijevog baritona. Lepota sopranskih linija je prenesena i na baritone“ kazao je Babić.