Vesti

U MUZEJU NARODNOG POZORIŠTA ODRŽANO VEČE SA MARINOM VUKASOVIĆ MEDENICOM

26 septembar 2012

U okviru ciklusa "Susreti", u sredu 26. septembra u Muzeju Narodnog pozorišta održano je veče sa dugogodišnjom kostimografkinjom naše Kuće Marinom Vukasović Medenicom.

Brojnoj publici na početku se, u kratkom govoru, obratio upravnik Narodnog pozorišta Božidar Đurović koji je, između ostalog, kazao da je za Nacionalni teatar jako važno da u svojim redovima ima jednog tako vrsnog umetnika kao što je gospođa Vukasović Medenica.
- Zahvaljujem joj na svemu onome što je radila, što sada radi i što će raditi u Narodnom pozorištu, a vama zahvaljujem što ste se odazvali u tolikom broju i uveličali ovo njeno veče - rekao je Đurović.
Tokom dvočasovnog programa, koji je vodio dramaturg Željko Hubač, o Marininom bogatom umetničkom opusu govorili su njena koleginica i nekadašnja profesorka na FPU Zora Davidović i scenograf Geroslav Zarić, glumac Hadži Nenad Maričić pročitao je pismo reditelja Nikite Milivojevića koji je hitno otputovao u London radi dogovora o radu na jednoj novoj predstavi, dok se istoričarka umetnosti Milanka Todić prisutnima obratila putem video poruke.   
Zora Davidović je kazala da je Marina Vukasović Medenica kostimograf koji, kad počne da radi posao koji joj je poveren, "prvo hoće sve da prouči, do temelja".
- Taj pristup koji ona ima je nešto što se veoma retko sreće u ovom poslu. Ona ništa ne radi do pola, ništa ne radi po površini. Zbog toga, sve što je uradila do sada, uradila je na najbolji mogući način. Srećna sam što sam doživela da mogu da govorim o Marini i što sam videla da nam put nije bio pogrešan - istakla je gospođa Davidović.
U svom pismu, Milivojević se osvrnuo na njihov zajednički rad na predstavi "Henri Šesti" naglasivši da će ga pamtiti dugo i zbog sjajne saradnje koju je imao upravo sa Marinom.
- Posle prvog razgovora sa njom, znao sam da je to susret sa nekim veoma bliskim... Svaki novi razgovor sa Marinom značio je korak dalje. Oko nas je bilo desetine knjiga, stotine najrazličitijih fotografija, tekstovi sa interneta, fotografije "Globa"... Žao mi je što tada nisam stigao da dovedem svoje studente da vide kako izgleda kada se ozbiljno radi kostim za jednu predstavu. I, da se uvere da još uvek postoje kostimografi koji dolaze na probe da bi pratili proces kako se razvija predstava - ukazao je Milivojević.
O Marininom uspešnom radu na predstavi "Henri Šesti" govorila je i Milanka Todić koja je, između ostalog, naglasila da je tu reč o kostimu koji je pravljen ne samo za, kako je rekla, obrazovane  posmatrače, već i za gledaoce koji ne idu baš često u pozorište.
- To je kostim koji će fascinirati stručnjake, poznavaoce, ljude koji se bave istorijom pozorišnog kostima, ali će oduševiti i laika ili nekog ko je, jednostavno rečeno, zalutao na pozorišnu predstavu jer u njemu ima veoma mnogo elemenata modernog života - objasnila je ona.
Geroslav Zarić je ocenio da su Marinini kostimi "pre svega tačni" i naglasio da je to reč koja najbolje opisuje njen rad.
On je podsetio da su njih dvoje, na svakoj predstavi koju su radili, uvek divno sarađivali i istakao da se to dešavalo zahvaljujući raznim elementima kao što su "karakterne osobine koje krase Marinu, njena darovitost, maksimalna posvećenost poslu..."
- Ona je dragocen čovek i prijatelj. Sa njom je divno raditi - rekao je  Zarić.
Nekoliko puta u toku programa, o svojoj dosadašnjoj karijeri, govorila je i Marina koja je diplomirala 1984. godine na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, gde je stekla i zvanje magistar umetnosti iz oblasti kostimografije. Pričajući  o tome kako i na koji način se opredelila za posao kojim se bavi, kazala je da se to uopšte nije desilo slučajno s obzirom da su njeni roditelji bili filmski radnici, pa je zahvaljujući tome, kako je istakla, "odrasla na filmu".
Ona se posebno zahvalila Dušanu Makavejevu zato što je uspeo da je "nauči kako se gleda film".
U nastavku razgovora, Marina je pričala i o iskustvima u radu na pozorišnim predstavama, saradnji sa raznim rediteljima, o svojim izložbama...
Između govornih segmenata, po izboru Petra Antonovića, emitovani su inserti iz brojnih pozorišnih predstava, filmova, muzičkih spotova... u kojima je radila kostime.
Na kraju programa, specijalni gost Ljubiša Jovanović izveo je solo na flauti iz "Orfeja i Euridike" Kristofa Vilibalda Gluka.
M.B.

BIOGRAFIJA:

PROFESIONALNI PUT OBELEŽEN JE AKTIVNOSTIMA U RAZLIČITIM OBLASTIMA KOSTIMOGRAFIJE:
• Kostim u okviru dizajna kratkih video formi – više od dve stotine muzičkih spotova za najgledanije rok emisije u bivšoj Jugoslaviji
• Veliki broj reklamnih spotova za marketing agencije: "Delo" (Ljubljana), "Saatchi&Saatchi", "Idea Plus", "Spektra", "IM Production", "Ogilvy&Mather", "Idols&Friends"...
• Kostim u okviru dizajna TV produkcije u periodu od 1982 do 1994. godine kroz niz tv drama, muzičkih i zabavnih serija kao što su “Hit meseca”, “Podijum”…

KOSTIMOGRAFIJA NA FILMU:
• “Kad svane dan”, režija Goran Paskaljević, 2012.
• “Beli lavovi” režija Lazar Ristovski, 2011.
• “Sveti Georgije ubiva aždahu”, režija Srđan Dragojević, (Godišnja nagrada ULUPUDS-a za kostim, 2009.)
• “Na lepom plavom Dunavu”, režija Darko Bajić, (Nagrada za kostimografiju na Filmskom festivalu u Strazburu 2008.)
• “Direr” režija Đankarlo Barbarini, 2007.
• “Sinovci”, režija Siniša Kovačević, 2006.
• “Made in YU”, režija Miko Lazić, švedska produkcija, 2005.
• “Mrtav ladan”, režija Milorad Milinković, 2002.
• “Virtuelna stvarnost”, režija R. Ćeramilac, 2001.
• “Gorila se kupa u podne”, režija Dušan Makavejev, 1993.
• “Kako je propao rokenrol”, režija Z. Pezo, V. Slavica, G. Gajić, 1989.
• “Tajna manastirske rakije”, režija Slobodan Šijan, 1988.
• “Sava Šumanović, komedija jednog umetnika”, režija Branimir Dimitrijević i Boris Miljković, 1987.
• “Čovek sa četiri noge”, režija R. Lola Đukić, 1984.

OD DRAMSKIH PREDSTAVA U POZORIŠTU IZDVAJA:
• “Laža i paralaža”, (Jovan Sterija Popović), režija Jug Radivojević, Narodno pozorište u Beogradu
• “Kamen za pod glavu”, (Milica Novković), režija Jug Radivojević, Pozorište “Zoran Radmilović” Zaječar
• “Velika drama”, (Siniša Kovačević), režija Siniša Kovačević, Narodno pozorište u Beogradu
• “Zečji nasip”,(Siniša Kovačević), režija Siniša Kovačević, Narodno pozorište u Beogradu
• “Ifigenijina smrt u Aulidi”, (Euripid), režija Stevan Bodroža, Narodno pozorište u Beogradu
• “Opasne veze i Kvartet” (Šoderlo de Laklo, Kristofer Hempton, Hajner Miler), režija Stevan Bodroža, Narodno pozorište u Beogradu
• “Sudija” (Vilhelm Moberg), režija Tanja Mandić Rigonat, Narodno pozorište u Beogradu
• “Maslačak i retard” (Mladen Popović), režija Mladen Popović, Beogradsko dramsko pozorište
• “Večera budala” (Fransis Veber), režija Božidar Đurović, Zvezdara teatar
• “Sumnjivo lice” (Branislav Nušić), režija Božidar Đurović, Zvezdara teatar
• “Bluz za mesiju” (Artur Miler), režija Jagoš Marković, Beogradsko dramsko pozorište
• “Kraljica Kristina” (August Strindberg), režija Jagoš Marković, Dramaten teatar Stockholm
• “Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja” (Ivo Brešan), režija Želimir Orešković, Narodno pozorište u Beogradu
• “Vesele žene vindzorske”(Vilijem Šekspir), režija Jirži Mencl, Narodno pozorište u Beogradu
• “Svadba u kupatilu” (Milorad Pavić), režija Saša Gabrić, Pozorište na Terazijama
• “Ženski orkestar” (Žan Anuj), režija Saša Gabrić, Pozorište na Terazijama
• “Vitamini” (Vera Jon), režija Filip Grinvald, Narodno pozorište u Beogradu
• “Miris kiše na Balkanu” (Gordana Kuić), režija Ana Radivojević, Opera i teatar "Madlenianum"
• “Generalna proba samoubistva” (Dušan Kovačević), režija Dušan Kovačević, Zvezdara teatar
• “Pokojnik” (Branislav Nušić), režija Egon Savin, Narodno pozoriste u Beogradu (Joakimova nagrada, "Joakim Fest", Kragujevac, 2010.
• “Javna ličnost” (Nebojša Romčević), režija Darko Bajić, Zvezdara teatar
• “Život u tesnim cipelama” (Dušan Kovačević), režija Dušan Kovačević, Zvezdara teatar
• “Nesporazum” (Alber Kami), režija Veljko Mićunović, Narodno pozorište u Beogradu
• “Kumovi” (Dušan Kovačević), režija Dušan Kovačević, Zvezdara teatar
• “Henri Šesti”, (Vilijem Šekspir), režija Nikita Milivojević, Narodno pozorište u Beogradu, premijera 11. maj 2012, Glob Theatre, London.

OPERE:
• “Don Paskvale” (Gaetano Doniceti), režija Saša Gabrić, Narodno pozorište u Beogradu
• “Lučija od Lamermura” (Gaetano Doniceti), režija John Ramster, Narodno pozorište u Beogradu
• “Zaljubljen u tri narandže” (Sergej Prokofjev), režija Jirži Mencl, Narodno pozorište u Beogradu, (Godišnja nagrada Narodnog pozorišta za 2011. godinu, za autorski rad)

MJUZIKL:
• „Producenti“ (Mel Bruks), režija Jug Radivojević, Pozorište na Terazijama
 
ISTRAŽIVAČKI RAD:
• Magistrirala 2001. godine na predmetu Kostimografija, sa temom: "Veze tradicionalnog kostima u Crnoj Gori i crnogorskom primorju sa odevnim elementima Starih Slovena preko Vizantije i Srednjovekovne Srbije".
• Istraživački rad pod nazivom "Kostim na srpskom dvoru" prezentovala u Galeriji fresaka, a u organizaciji Asocijacije studenata Evrope, AEGEE, u okviru Letnjeg univerziteta 2002. godine

KOLEKTIVNE IZLOŽBE:
• Učestvovala u nizu kolektivnih izložbi ULUPUDS-a - Majske izložbe, "Tiso", "Reciklirani tekstil", kao i "Noć muzeja" i "Savremena kostimografija na sceni Narodnog pozorišta u Beogradu"...

SAMOSTALNA IZLAGANjA:
• Magistarska izložba, Galerija u kući Đure Jakšića, jun 2001. godine - crteži iz faze prikupljanja likovnih izvora za narodni i građanski kostim, crteži i kombinovane tehnike kao likovne inspiracije nastale na osnovu prikupljenih izvora u vidu scenskog i modnog kostima kao i realizovani scenski kostimi
• "Trajanje... ili jedna priča o zubunu", Mala galerija "Singidunum", septembar 2002. godine, savremeni kostim kroz crtež i realizovane ideje nastale iz kostimografskog pristupa proučavanju tradicionalnog kostima.
• "Kad se setim mila dušo...", Velika galerija "Singidunum", prateća izložba Majskog salona, maj 2003. godine – modni crteži i kostimi inspirisani građanskim kostimom u Srbiji XIX veka. (Godišnja nagrada ULUPUDS-a za 2003 godinu.)
• "Zubun", Velika galerija Etnografskog muzeja u Beogradu, mart 2004. godine – kostimografski pristup obradi jednog od najrasprostranjenijih ženskih odevnih predmeta na Balkanu, od crteža scenskog do modnog kostima i do apstraktne slike, kao i deo kolekcije za Modnu kuću "Mona" inspirisane zubunom, (Godišnja nagrada ULUPUDS-a za 2004 godinu.)
• "Zubun", Mećavnik grad, izložba povodom otvaranja galerije u etno selu - izbor radova izlaganih u Etnografskom muzeju, na poziv Emira Kusturice

IZ OBLASTI MODE IZDVAJA:
• Kolekcija za Modnu kuću "Mona" pod nazivom "Đerdan i smilje", inspirisanu tradicionalnim i vojnim kostimom u Srbiji sa početka XIX veka. Kolekcija je nagrađena od strane ULUPUDS-a, a prikazana je u Narodnom pozorištu u Beogradu, (mart 2004.), Ambasadi Srbije i Crne Gore u Rimu, na otvaranju 36. "Majskog salona primenjenih umetnosti", u Kosovskoj Mitrovici, na "Nedelji mode" u Sarajevu, Velikoj sceni Makedonskog nacionalnog pozorišta u Skoplju i
• Kolekcija za Modnu kuću "Mona" pod nazivom "Đerdan i smilje", inspirisanu tradicionalnim i vojnim kostimom u Srbiji sa početka XIX veka. Kolekcija je nagrađena od strane ULUPUDS-a, a prikazana je u Narodnom pozorištu u Beogradu, (mart 2004.), Ambasadi Srbije i Crne Gore u Rimu, na otvaranju 36. "Majskog salona primenjenih umetnosti", u Kosovskoj Mitrovici, na "Nedelji mode" u Sarajevu, Velikoj sceni Makedonskog nacionalnog pozorišta u Skoplju i u Kaltaniseti, na Siciliji, kao kolekcija koja je otvorila festival "Med moda" (Moda Mediterana) u oktobru 2004. godine.

OSTALO:
• Predaje na Accademia Del Lusso, predmet Istorija kostima
• Marina Vukasović Medenica je dobitnik Godišnje nagrade Kulturno-prosvetne zajednice Beograda "Zlatni beočug", za trajni doprinos kulturi Beograda
• Stalno zaposlena u Narodnom pozorištu u Beogradu