Vesti

Narodno pozorište operom „Koštana“, otvorilo obnovljeno pozorište "Bora Stanković“ u Vranju

21 oktobar 2019

Operom Petra Konjovića „Koštana“, prema istoimenoj dramskoj priči Borisava Stankovića, pod dirgentskom upravom Ane Zorane Brajović, i u režiji Juga Radivojevića, 21. oktobra otvorena je zgrada rekonstruisanog Pozorišta “Bora Stanković” u Vranju, nakon sedam godina obnove.

Jedna od najpopularnijih domaćih opera, čija se priča dešava u epohi, upravo u Vranju, odigrana je u veličanstvenoj atmosferi u prepunoj sali, u prisustvu predsednika Republike Srbije Aleksandra Vučića, ministra finansija Siniše Malog, upravnice Narodnog pozorišta Ivane Vujić i brojnih visokih zvanica, a ono što je ovaj događaj činilo posebnim, ogledalo se i u činjenici da je vranjska publika bila u prilici da u svom gradu prvi put pogleda opersku predstavu.

Izvođenje tog bisera domaće opereske baštine, u novoj modernoj postavci, u koju su na suptilan način uključeni i brehtovski elementi, ostavilo je veoma snažan utisak na sve prisutne koji su višeminutnim burnim aplauzom, a potom i stajaćim ovacijama i uzvicima „bravo“ podravili kompletnu umetničku ekipu koju je u naslovnoj ulozi vatrene i lepe Cigančice Koštane, koja će zauvek ostati simbol čežnje, lepote, sete, požude, nedosanjanog, žala za mladošću ali i provokacije koja u čoveku izaziva gnev, srdžbu, zlobu, mržnju... predvodila sopran Evgenija Jeremić.

U roli bogatog trgovca i posednika Hadži Tome nastupio je bas Dragoljub Bajić, njegovu suprugu Katu tumačila je mecosopran Dubravka Filipović, a njihovu decu – Stojana i Stanu – tenor Dejan Maksimović i sopran Marija Jelić.

Tenor Darko Đorđević pevao je ulogu predsednika opštine Arse, njegova kćerka Vaska bila je mecosopran Svjetlana Đokić, a brat Mitke bariton Miodrag D. Jovanović.

Grkljana, Koštaninog oca, tumačio je bariton Milan Obradović, dok je rolu njene mati, Salče, dočarala mecosopran Aleksandra Angelov.

U ovom veoma kompleksnom delu, sa zahtevnim instrumentalnim i pevačkim deonicanma, uloge su ostvarili i Vuk Radonjić (Marko), Nataša Rašić (Magda), Katarina Radovanović (Sofka), Isidora Stevanović (Koca), Mihailo Otašević (Prvi građanin), Filip Vučić (Drugi građanin), Miloš Milojević (Treći građanin), Nikola Mikić (Policaja), Milan Panić (Alil), glumac Dimitrije Ilić (Asan) i solistkinja Baleta Olga Olćan kao Koštanin Alter ego.

U predstavi su učestvovali Orkestar, Hor, Balet i Operski studio „Borislav Popović“ Narodnog pozorišta u Beogradu.

Zgradu pozorišta je 1892. godine izgradio vranjski trgovac Janča Jovanović.

Prva predstava odigrana 1986. godine bio je Njegošev "Gorski vijenac", u režiji Radoja Domanovića, ondašnjeg profesora Gimnazije u Vranju.

Usledio je period koji je obeležila inicijativa omladine i gradske inteligencije koja će između dva svetska rata pripremati i pokazivati brojne pozorišne komade.

U požaru 2012. godine su uništeni - dvorana, bina, foaje, podrumski deo. Deo arhive, dokumentacija i neki kostimi sačuvani su, ali oštećeni zbog dima i čađi.

Dela najpoznatijeg Vranjanca, po kome pozorište i nosi naziv, "Bore Stankovića", oživljavana su na pozornici više puta.

Već 38 godina za redom, Pozorište uspešno organizuje "Borine pozorišne dane", na kojima je do sada prikazano više od 400 predstava, a učestvovala su brojna pozorišta iz zemlje i inostranstva.

Ovogodišnji festival, 23. oktobra, otvoriće predstava Narodnog pozorišta u Beogradu „Rodoljupci“, po tekstu Jovana Sterije Popovića, u režiji Andraša Urbana. 

U okviru svečanosti, povodom otvaranja nove zgrade, Narodno pozorište u Beogradu predstavilo se 20. oktobra, veoma uspešno i sa interaktivnom operskom predstavom za decu Volfganga Amadeusa Mocarta „Bastijen i Bastijena“, pod dirigentskom upravom Stefana Zekića, u režiji Ane Grigorović, kao i izložbom „Nečista krv i Koštana na sceni Narodnog pozorišta“, autora Dragana Stevovića i Dragice Gaćeše, koja će biti otvorena do 21. novembra.
M.B.