Vesti

PREMIJERA STERIJINIH „RODOLjUBACA“, U REŽIJI ANDRAŠA URBANA, 30. OKTOBRA NA VELIKOJ SCENI

21 oktobar 2015

Predstava “Rodoljupci”, po tekstu Jovana Sterije Popovića, u režiji i scenografiji Andraša Urbana, biće premijerno izvedena u petak 30. oktobra (19,30) na Velikoj sceni, u okviru manifestacije „Steriji u čast“.
Biće to treća postavka ovog "veselog pozorja u pet dejstvija" u Narodnom pozorištu, a u podeli su Slobodan Beštić (Žutilov), Anastasia Mandić (Nančika), Suzana Lukić (Milčika), Pavle Jerinić (Šandor Lepršić), Nela Mihailović (Gospođa Zelenićka), Hadži Nenad Maričić (Šerbulić), Nikola Vujović (Smrdić), Predrag Ejdus (Gavrilović), Branko Jerinić (Nađ Pal), Bojan Krivokapić (Eden)...
Dramaturzi su Slavko Milanović  i Suzana Vuković, koja je i saradnik reditelja, komppozitor je Irena Popović Dragović, a kostimograf Marina Sremac.
Za scenski govor zadužena je Ljiljana Mrkić Popović, scenski pokret uradila je Tamara Antonijević, dok je Mirašu Vuksanoviću poverena realizacija scenografije.
U saradničkoj ekipi su Maksim Milošević (asistent reditelja), Milorad Jovanović (izvršni producent), Jasmina Urošević (organizator), Gordana Perovski (sufler) i Aleksandra Rokvić (inspicijent).
Komedija naravi „Rodoljupci“, napisana u periodu između 1850. i 1854. godine,  praizvedena je u Narodnom pozorištu u Beogradu 30. decembra 1904. godine u režiji Čiča Ilije Stanojevića.
U međuvremenu, "Rodoljupci" su na sceni Narodnog pozorišta u Beogradu postavljeni još samo jednom, a premijera je održana 8. marta 1929. godine u režiji dr Branka Gavele.
M.B.

             IZVEŠTAJ SA KONFERENCIJE ZA NOVINARE ODRŽANE 27. OKTOBRA U MUZEJU NARODNOG POZORIŠTA
Nova verzija čuvenog komada Jovana Sterije Popovića "Rodoljupci", u režiji Andraša Urbana, biće premijerno izvedena 30. oktobra na Velikoj sceni.
Na konferenciji za novinare, održanoj 27. oktobra u Muzeju Narodnog pozorišta, Urban je rekao da je "komad o korišćenju rodoljublja za lične interese i dalje strašno aktuelan".
"Očekujem različite reakcije, nekima će smetati ovo tumačenje Sterije, međutim, stvarnost je ta koja je strašna, a ne njeno tumačenje. Ipak, naša predstava nije politička platforma, već kolektivni umetnički čin kojim se obraćamo publici, a ne vlastima", rekao je on.
Komad nije rađen "iz epohe" nego iz današnjeg ugla, mada mu posebno osavremenjavanje nije ni bilo nužno, jer su stvari iste kao i sredinom 19. veka kada je Sterija raskrinkao "patriote" u svom "veselom pozorju", dodao je Urban, izrazivši uverenje da je i u novoj postavci zadržana duhovitost.
U predgovoru za "Rodoljupce" Sterija je zapisao da "dokle se god budemo samo hvalili, a slabosti i greške prikrivali donde ćemo hramati i nećemo ni za dlaku biti bolji", da "nevaljali i pokvareni pod vidom rodoljubija svaku priliku za svoju sebičnost upotrebljavaju", da je "sebičnom dovoljno kad je samo njemu dobro i kad prostaka može na svoju ruku da preokrene, a za dalje se ništa ne brine".
Sterija dodaje da mu nije namera da baci ljagu na narod, nego da ga pouči i osvesti, a Urban takođe kaže da je nova predstava krik i opomena.
U glumačkom ansamblu su Slobodan Beštić (Žutilov), Anastasia Mandić (Nančika), Suzana Lukić (Milčika), Pavle Jerinić (Šandor Lepršić), Nela Mihailović (Gospođa Zelenićka), Hadži Nenad Maričić (Šerbulić), Nikola Vujović (Smrdić), Predrag Ejdus (Gavrilović), Branko Jerinić (Nađ Pal), Bojan Krivokapić (Eden).
Dramaturzi su Slavko Milanović i Suzana Vuković, koja je i saradnik reditelja, kompozitor Irena Popović Dragović, kostimograf Marina Sremac, a Urban je kreirao scenografiju.
V.d. direktora Drame Narodnog pozorišta Željko Hubač izjavio je da su "Rodoljupci", uz "Čudo u Šarganu" Ljubomira Simovića, najvažniji komad o suštini mentaliteta, a da je njegova savremenost poražavajuća jer pokazuje koliko je naš etički pogled na svet ostao isti - utilitaristički.
Hubač je istakao da je Urban svojim specifičnim načinom rada doneo novu energiju u ansambl i dodao da očekuje katarzičnu predstavu.
Urban je napomenuo da je rado prihvatio taj angažman kao ozbiljan izazov, ali uz izvesnu bojazan, jer neki glumci kažu da bi radili sa njim, a onda ipak ostaju pri tradicionalnom pristupu.
"Međutim, ansambl je bio predan i posvećen. Ne očekujem da glumci misle isto kao ja o nekom predmetu, ali moramo da mislimo isto o umetničkom prisustvu na sceni", rekao je on.
Glumci su ispričali da su probe bile naporne, ali inspirativne, jer Urban traži da se misli, da se izađe iz zone komfora, što je dragoceno i sada su ponosni na predstavu koja je u pravom smislu kolektivni čin.
Predstava, kako se čulo na konferenciji, govori o posledicama ideja i manipulacija, nabijena je bolnim emocijama i nasiljem, kao sirova i surova žurka na temu tragične realnosti koju svi vidimo, ali ništa ne činimo da to promenimo.