Vesti

Veliki uspeh Narodnog pozorišta na Međunarodnom pozorišnom festivalu klasike „Vršačka pozorišna jesen“: nagrade Igoru Vuku Torbici, Hani Selimović, Nikoli Ristanovskom, Ivanu Đorđeviću i "Ivanovu"

28 oktobar 2017

Na 25. Međunarodnom pozorišnom festivalu klasike „Vršačka pozorišna jesen“, čija je koncepcija zasnovana na najrelevantnijim pozorišnim ostvarenjima koja su nastala u teatrima u Srbiji i regionu, i na bazi domaće i svetske dramske klasike, stručni žiri je od ukupno šest nagrada čak četiri dodelio Narodnom pozorištu u Beogradu, dok je Nagrada publike pripala "Ivanovu".

Među laureatima su Igor Vuk Torbica (Nagrada za najbolju režiju, za predstavu “Carstvo mraka”, po tekstu L. N. Tolstoja, u produkciji Narodnog pozorišta u Beogradu), Hana Selimović (Nagrada za najbolju glumicu, za ulogu Saše u predstavi „Ivanov“,A.P. Čehova, u režiji Tanje Mandić Rigonat i produkciji Narodnog pozorišta u Beogradu), Nikola Ristanovski (Nagrada za najboljeg glumca, za ulogu Ivanova, u predstavi „Ivanov“) i Ivan Đorđević (Nagrada za najboljeg mladog glumca, za ulogu Nikite u predstavi „Carstvo mraka“).

Nagrada publike, sa ocenom 4,93, pripala je "Ivanovu", a to je, ujedno, i jedna od najvećih ocena za neku od predstava u istoriji "Vršačke pozorišne jeseni".

Stručni žiri, kojim je predsedavao pozorišni kritičar Slobodan Savić, a članovi su bili književnik Dušan Belča i pozorišni reditelj Aleksandar Švabić, odluke je doneo jednoglasno.

Nagrada za najbolju predstavu, dodeljena je komadu “Tako je (ako vam se tako čini)”, po tekstu Luiđija Pirandela, u režiji Jagoša Markovića (JDP), dok je Specijalna nagrada pripala autorskom timu i ansamblu predstave “Sonet 66”, Mađarskog nacionalnog pozorišta “Čiki Gergelj” iz Temišvara.

Prema mišljenju članova žirija, selekciju Festivala klasike odlikovao je kvalitetan odabir predstava u kojima su prepoznali referentna tematska, estetska i poetička načela savremenog pozorišta.

“Među izabranim predstavama izdvojile su se četiri koje na tematskom, estetskom i poetičkom planu ukazuju i polemišu sa gorućim, ključnim problemima sveta i društva u kojem živimo. Društva i sveta obezglavljenih postcivilizacijskim nasleđem i sunovratom temeljnih vrednosti na kojima su počivali mladost i zrelo doba čovečanstva, danas ogrezlog u pošastima neoliberalnog kapitalizma, neorobovlasništva, utopljenog u esenciju zla, bezdušja, politikantstva, medijskih manipulacija, patološkog voajerizma i distorzije najosnovnije empatije za Drugog”, naglasili su članovi žirija u obrazloženju i ocenili da su nagrađene predstave prepoznali kao kreativnu i korektivnu savest opakog vremena i posrnulog društva u kojem nastaju i za koje nastaju.

“Takođe, odluke žirija imaju na umu budućnost našeg pozorišta koja ishodi iz već potvrđenih vrednosti koje su plodotvorne samo (i jedino!) ukoliko su potpora i provokacija novoj generaciji umetničkog, pozorišnog mišljenja i traganja. Sve naše odluke ishode iz jedne, osnovne teze: klasika je vazda savremena ukoliko je promišljeno, hrabro, i ne bez izvesne polemike s njom, kreativno iščitavamo u pozorištu, a s obzirom na vreme i svet u kojem živimo. Najzad, ali ne i na poslednjem mestu, članovi žirija apeluju na Ministarstvo kulture i Pokrajinski sekretarijat za kulturu da izdašnije podrže Festival klasike koji se već četvrt veka održava u Sterijinom gradu na radost posvećene, vrlo zainteresovane publike koja je i tokom jubilarnog izdanja, iz večeri u veče, ispunjavala salu bezmalo do poslednjeg mesta, na polzu pozorišne umetnosti”, navedeno je u obrazloženju.

Glavni kriterijum selektora i direktora Festivala Đure Mrđe, bio je estetska vrednost pozorišnih ostvarenja nastalih na osnovu klasičnog dramskog dela, a njemu se pridružuju inovativnost forme i postupka, vrednost glumačke igre, raznovrsnost poetičkih obeležja.

Od 20. do 27. oktobra, osim nagrađenih predstava, u selekciji su bili i naslovi “Pigmalion” (Narodno pozorište Sterija, Vršac), “Jesenja sonata” (Atelje 212/ Grad teatar Budva), i “U agoniji” (Beo art 2015 Beograd).
M.B.