Vesti

Opera Petra Konjovića „Koštana“, posle 60 godina, premijerno izvedena na Velikoj sceni Narodnog pozorišta

14 jun 2019

Opera Petra Konjovića „Koštana“, prema istoimenoj dramskoj priči Borisava Stankovića, pod dirgentskom upravom Ane Zorane Brajović, i u režiji Juga Radivojevića, premijerno je izvedena 14. juna na Velikoj sceni.

Na taj način, posle čak šest decenija od poslednje izvedbe, jedna od najpopularnijih domaćih opera, čija se priča dešava u epohi, ponovo je, ali u novoj modernoj postavci, u koju su na suptilan način uključeni i brehtovski elementi, postala sastavni deo redovnog repertora Narodnog pozorišta.

Naslovnu ulogu, vatrene i lepe Cigančice Koštane, koja će zauvek ostati simbol čežnje, lepote, sete, požude, nedosanjanog, žala za mladošću ali i provokacije koja u čoveku izaziva gnev, srdžbu, zlobu, mržnju... pevala je sopran Mina Gligorić.

U roli bogatog trgovca i posednika Hadži Tome nastupio je bas Nenad Jakovljević, njegovu suprugu Katu tumačila je mecosopran Nataša Jović Trivić, a njihovu decu – Stojana i Stanu – tenor Dejan Maksimović i sopran Biljana Jovanović.

Tenor Darko Đorđević pevao je ulogu predsednika opštine Arse, njegova kćerka Vaska bila je mecosopran Nataša Rašić, a brat Mitke bariton Miodrag D. Jovanović.

Grkljana, Koštaninog oca, tumačio je bariton Milan Obradović, dok je rolu njene mati, Salče, dočarala mecosopran Aleksandra Angelov.

U ovom veoma kompleksnom delu, sa zahtevnim instrumentalnim i pevačkim deonicanma, uloge su ostvarili i Vuk Radonjić (Marko), Dubravka Filipović (Magda), Katarina Radovanović (Sofka), Isidora Stevanović (Koca), Mihailo Otašević (Prvi građanin/ Alil), Nikola Mikić (Drugi građanin), Miloš Milojević (Treći građanin), Mihailo Šljivić (Policaja), glumac Dimitrije Ilić (Asan) i solistkinja Baleta Olga Olćan kao Koštanin Alter ego.

U predstavi su učestvovali Orkestar, Hor, Balet i Operski studio „Borislav Popović“ Narodnog pozorišta u Beogradu.

Koncertmajstor je bila Vesna Janssens, a šef Hora Đorđe Stanković.

Scenografi su Miraš Vuksanović i Jasna Saramandić, kostime je uradila Katarina Grčić Nikolić, a koreografiju Vladimir Logunov. 

Asistent dirigenta je Dijana Cvetković, a pomoćnik reditelja Ana Grigorović.

Ovo je peta postavka te čuvene srpske opere u Narodnom pozorištu koja je, svojevremeno, izvođena na svim scenama nekadašnje Jugoslavije, ali i na nekim evropskim.  

Konjovićeva opera „Koštana“ - „lirski ustreptala dramska poema neiživljene ljubavne strasti“ u kojoj je „lokalni kolorit vranjskog ambijenta dat u jarkim bojama stilizovane narodne popevke i u široko razvijenim živopisnim narodnim igrama“, a „žeđ za životom i žaljenje za mladošću, propušteno kroz psihu balkanskog čoveka i označeno kao „sevdah“ i „žal za mladost“ dobilo izvanredno suptilan i psihološki nijansiran muzički izraz“, i danas se, posle više od osam decenija posle prvog prikazivanja u Narodnom pozorištu u Beogradu, kada je ocenjeno da je to „datum u našoj kulturnoj istoriji“ – smatra vrhuncem u razvoju srpske opere.

Postavljanje ovog bisera domaće opereske baštine na scenu, posle 60 godina od poslednje premijere (19. oktobar 1959. godine), pokazalo se kao pun repertoarski pogodak, sudeći po reakcije publike u prepunoj sali koja nije štedela dlanove da sve aktere, na kraju predstave, isprati petnaestominutnim burnim aplauzom i uzvicima „bravo“.

Dan kasnije, 15. juna, takođe s velikim uspehom, održana je prva repriza, a u podeli su bili Evgenija Jeremić (Koštana), Nebojša Babić (Hadži Toma), Nataša Jović Trivić (Kata), Dejan Maksimović (Stojan), Marija Jelić (Stana), Darko Đorđević (Arsa), Nataša Rašić (Vaska), Miodrag D. Jovanović (Mitke), Milan Obradović (Grkljan), Željka Zdjelar (Salče), Vuk Radonjić (Marko), Dubravka Filipović (Magda), Katarina Radovanović (Sofka), Mina Kovač Marković (Koca), Mihailo Otašević (Prvi građanin/ Alil), Nikola Mikić (Drugi građanin), Miloš Milojević (Treći građanin), Mihailo Šljivić (Policaja), glumac Dimitrije Ilić (Asan) i solistkinja Baleta Olga Olćan (Alter ego).
M.B.

Kritiku Zorice Kojić, objavljenu u dnevnom listu "Danas", možete pročitati OVDE