Vesti

U MUZEJU NARODNOG POZORIŠTA PROMOVISANA MONOGRAFIJA "EGON SAVIN" D.P. POLjANSKOG

18 oktobar 2012

Monografija "Egon Savin" Dejana Penčića Poljanskog, u izdanju Srpskog narodnog pozorišta iz Novog Sada, predstavljena je u četvrtak 18. oktobra u Muzeju Narodnog pozorišta.

U knjizi su hronološki predstavljene Savinove režije, a u većini slučajeva priređivač je uz podatke o predstavi, dao i kritike objavljene u štampanim i elektronskim medijima.
Poseban uvodnik o stvaralaštvu Egona Savina napisao je teatrolog Petar Marjanović iz čijeg "pozorišnog dnevnika" o prvim utiscima posle gledanja Savinovih predstava saznajemo mnogo o njegovim rediteljskim počecima i estetici koju je sledio. Stoga se, kako je rekao dramski pisac i teatrolog Radomir Putnik, treba složiti sa mišljenjem da je Savin nastavljač najznačajnijeg stvaralačkog toka srpske režije koju su posle Drugog svetskog rata izgradili Mata Milošević, Bojan Stupica, Miroslav Belović i Dejan Mijač.
Osim Putnika, o monografiji je govorio i dramaturg Slavko Milanović koji je, između ostalog, ocenio da to delo predstavlja "dragocenu stvar" na naš teatar jer je u njemu na veoma interesantan način predstavljen razvoj bogate karijere ovog, kako je istakao, jednog od trenutno najboljih srpskih reditelja.
Savin je objasnio da je početna ideja za nastanak monografije bila da se "od zaborava sačuva" 13 predstava koje je postavio u Srpskom narodnom pozorištu, a onda je, zahvaljujući Dejanu Penčiću Poljanskom, koji je pedantno sakupljao podatke o njegovim režijama, ona "značajno proširena" i sa komadima koje je radio na drugim scenama.
- Neke od tih predstava koje sam radio u SNP-u bile su jako lepe, afirmisale su i mene i to pozorište. Zato mi se svidela inicijativa da se objavi ova monografija i veoma sam zahvalan izdavaču i autoru na tome. Uradio sam više od 80 režija i danas, posle svega, mogu slobodno da kažem da za mene režija nije posao nego način života... Mislim da polovina tih predstava sadrži neprolaznu vrednost i mogle bi i danas da žive na repertoaru bilo kog jugoslovenskog, srpskog ili evropskog pozorišta. To je ono na šta zaista treba da budem ponosan i da kažem sebi da to vreme nije bačeno. Ta knjiga svedoči o tome da nije reč o izgubljenom vremenu, već o karijeri s kojom treba da budem zadovoljan - istakao je Savin koji je rođen 2. septembra 1955. godine u Sarajevu u porodici operskih pevača.
Režiju je diplomirao 1979. godine na FDU u Beogradu u klasi profesora Dejana Mijača.
Sa velikim uspehom postavlja dela domaćih i svetskih klasika, u kojima pronalazi konkretne tragove koji otkrivaju suštinsku moć pozorišta u našem vremenu i vezuju ta dela i njihove autore za konkretan prostor i konkretno vreme.
Dobitnik je velikog broja nagrada.
Ogledao se sa uspehom u svim kod nas prisutnim produkcionim modelima, od neinstitucionalnih teatara i off-scena, do gotovo svih značajnih pozorišta nekadašnje Jugoslavije.
U Narodnom pozorištu u Beogradu režirao je predstave „Sirano de Beržerak“ (premijera 22. marta 1991), „Kir Janja“ (25. decembar 1992), „Pokondirena tikva“ (18. januar 1998), „Demon“ (15. mart 2000), „Stanja šoka“ (26. oktobar 2001), "Derviš i smrt" (27. decembar 2008), "Pokojnik" (26. decembar 2009) i "Mizantrop" (19. maj 2012).
Savin je profesor režije na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu i Fakultetu dramskih umetnosti na Cetinju.
M.B.